Viktigare vid större...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LiPP
    • May 2004
    • 63

    Viktigare vid större...

    Är detta med vattnets balans viktigare i ett större akvarium än ett litet, låt oss säga 160 VS 60Liter?
    Jag har ALDRIG gjort något åt vattnet eller testat det på olika halter. Har endast använt mig utan aquasafe

    Nu ska jag byta till ett på 160 liter och skulle behöva hjälp och råd angående detta.
    Kommer använda mig utav ett innerfilter om det spelar någon roll för era svar.
    Fiskarna jag kommer flytta över är: svärdbärare, silverhaj, pleco, kuhlii-ål och guppys.
    Tänkte försäka mig på lite mer avancerade firrar när karet stått ett tag. Känns som ett smart drag eftersom jag är rätt "färsk" på detta.

    Hur ska jag förbereda karet innan jag introducerar firrarna? Något speciellt "exktra viktigt" att tänka på?
    Kanske denna tråd skulle passa bättre i "Mitt första akvarium" men jag lägger denna här eftersom det faller inom kategorin.

    Hoppas någon kan ge mig lite "att tänka på innan-tips".
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=203882
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Ett tips: Sätt upp nya akvariet med grus, vatten och växter. Flytta sedan över gamla filtret utan att tvätta det och du kan håva över alla fiskarna direkt. Skölj av alla nya saker i vatten innan de åker ner i akvariet.

    Annars är det inte något komplicerat, det är inte viktigare med balans i ett större akvarium, men inte heller mindre viktigt. Ett större akvarium är mer förlåtande för "misshandel" så det är lättare att sköta. Omkring 150L tycker jag är perfekt nybörjarakvarium, men behåll det lilla för yngel.

    Ägnar man lite tid åt att läsa på om akvarium och lite tid åt att titta på sina fiskar och växter behöver man varken tester eller kemikalier, man ser problemen långt innan det är något som hotar på riktigt.

    Kommentar

    Arbetssätt...