fosfatbuffert???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    fosfatbuffert???

    Jag har letat i mina gamla böcker (akvaristik, medicin och gymnasium) men inte hittat tillbaka till uppgifterna om var fosfatbuffertena är verksamma.
    Så nu önskar jag hjälp från kemister (amatörer såväl som proffs om detta) - vad är det som gäller egentligen???
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Ingen som använder fosforsyra???
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag använde en gång i tiden fosforsyra i ganska stor skala (cirka 100 akvarier under en längre period) men tyckte inte att det fungerade så bra. Dels så buffrade det vattnet dåligt (pH höll sig lågt en ganska kort period) och sedan ledde det till en hel del algproblem. Efter tips av den välkände danske Apistogrammaexperten Kaj Andersen så började jag istället med eksubstrat som dels buffrade bättre och dels inte alls gav samma algproblem.
      Nu var detta definitivt inte något vetenskapligt svar utan bara baserat på praktisk erfarenhet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • JE
        • January 2002
        • 719

        #4
        Jodå jag gör det, har inga problem med att hålla pH mellan 5,7-6,0 under flera månader tom år i de kar jag änvänder det till.
        Men jag använder även torvgranulat i kombination samt att jag har ett kH lägre än 1 i dessa, ingen extra algtillväxt än normalt.

        Mvh Janne
        http://www.goc.se

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Erikthur: exakt vad är frågan? Fosfatbuffertar finns det flera olika, eftersom fosforsyra är en treprotonig syra, och man kan bestämma pH genom att blanda dem. Mer detaljer här:
          http://www.sigmaaldrich.com/Area_of_Interest/Biochemicals/Buffer_Explorer/Key_Resources/Buffer_Reference_Center.html
          (Längst ned på sidan)

          Jag har använt fosfatbuffert för att låsa pH i ultrarent vatten vid 5.8 (för att försöka odla Crenuchus-tetror), och det gick bra, men så har det akvariet knappast någon belysning heller.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej Azur !

            Utanför ämnet men ditt svar gjorde mig nyfiken, lyckades du odla
            Crenuchus-tetrorna ?
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Tack <b>AZUR </b>nu närmar det sej det jag vill ha utav frågan.
              Ok det var slarvigt av mej att inte påpeka att fosfatsyran är flerprotonig. Men vad jag menade intuitivt var det område där fosafatsyrans buffertkapacitet har den största effekten inom det akvaristiskt mest intressanta området.
              Skall jag tolka den tredje tabellen i din länk som att bufferteffekten är störst runt pH 6.5 vid 23 grader Celsius (50% monobasisk och 50% dibasisk fosfat)?
              Men jag är fortfarande osäker på om fosfatbuffertar har två eller tre pH-värden med maximal effekt - om tre i så fall ett pH-värde lägre respektive över ovanstående angivna värde? I så fall vilka värden är det? Och då är det lägre värdet som är mest intressant från min synvinkel?
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Haleli: jag tror de la ägg en gång (de färgade ut, och jag såg hanen fläkta något i grottan), men dagen därpå såg allt normalt ut, och när jag rev grottan var där tomt. Kanske fanns aldrig några ägg, kanske åt de upp dem. Kommer att göra ett nytt försök när jag sålt mina räkor och fått 30-liters akvariet ledigt.

                Erikthur: Jag kan inte mycket om fosfat-buffertar, har aldrig särskilt intresserat mig för dem, men enligt den tabellen finns ett jämviktsläge vid cirka 6.5, dvs det är lika bra buffrat mot stigande som sjunkande pH, ja. Du kommer dock att ha acceptabel buffring inom 0.7 - 1 steg ifrån det värdet.
                Vill du använda fosfatbuffert för att hålla lägre pH än så får du öka andelen fosforsyra (och därmed få sämre buffring mot pH fall, men bättre mot pH stegring).
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...