pH-papper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dutten
    • December 2003
    • 183

    pH-papper

    nån som vet var man kan få tag i pH-papper?
    tycker det verkar mycket enklare och billgare än och köpa pH-test i flytande form.
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    Antar att du kollat i din zoo-affär. Annars kan du kolla på www.pwss.nu
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Dutten
      • December 2003
      • 183

      #3
      finns det inte i nån vanlig affär att köpa?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        pH papper är totalt värdelöst för att mäta pH. Plus att det åldras mycket, mycket, snabbt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Dutten
          • December 2003
          • 183

          #5
          varför är det värdelöst?

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Det är värdelöst för endamålet pga att det saknar precision. Du kan i princip bara se om vattnet är surt eller basiskt.

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Om ens det.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • matshall
                • April 2003
                • 42

                #8
                Nja jag håller inte med om att pH papper är så värdelöst som ni påstår. Jag jobbar med analytiskkemi och vi har pH papper som i alla fall funkar för att få pH:t i heltal, 6,7,8,9,10. Man ser även tydligt om pH:t ligger mellan två värden eller om det ligger precis på t ex 7.

                För min egen del använder jag pH papper för att veta om jag ligger mellan pH 8 o 9 och för det ändamålet funkar papper fint. Jag kan ju även mäta på jobbet och få pH:t med två decimaler men det är lite overkill

                Det finns många olika sorters pH papper och visst finns det vissa som inte är bra men det finns bra också. Om jag ska chansa på en gissning så kan man inte köpa sådant pH papper som vi använder i någon vanlig butik utan man måste köpa dom från ett kemiföretag typ Merck eller sigma aldrich. Jag tror inte dom säljer till privatpersoner men man kan ju försöka.

                /Mats
                ----------------------
                222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

                /Mats

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  matshall: du får gärna berätta vilket papper det är. Jag har jobbat med vattenanalys på Högdalenverket, och hittade aldrig nåt papper som gav pålitligt resultat inom en enhet. Inte ens de där plaststickorna med fyra olika indikatorer gick att lita på.

                  Papperet åldras dessutom fruktansvärt snabbt: ett år gammalt pH papper var det bara att kasta.

                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Norpan
                    • December 2003
                    • 679

                    #10
                    Håller med Azur, alla pH-papper jag har kommit i kontakt med har varit värdelösa..

                    //Jenny
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                    Grodor..lite trevligare, lite bättre

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Passar på att lägga in en fråga istället.
                      Jag tycker det var svårt att läsa av pH-testerna jag köpte i akvarieaffären.
                      Så om man skulle vilja använda sej av de gamla pålitliga indikatorerna (t ex <b>fenolftalein, bromtymolblått, bromkresolrött och bromkresolgrönt</b>) - kostar det skjortan? var hittar man dem lättast i så fall (och billigast)?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Norpan
                        • December 2003
                        • 679

                        #12
                        Problemet är väl bara att du ser ju bara om du har "rätt" värde, slår det inte om på en gång måste du sätta igång o räkna..

                        //Jenny
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                        Grodor..lite trevligare, lite bättre

                        Kommentar

                        • pupfish
                          • December 2003
                          • 248

                          #13
                          Själv använder jag en pH mätare som jag kör via datorn. Men när jag vill ha ett snabbt och inte allt för precis svar använder jag Bromkreosolgrönt, bromtymolblått och för andra mätningar Metylorange samt Tymolblått.

                          Har ingen erfarenhet av pH-remsor förutom det som gjordes i skolan och dessa var inte mycket att ha, men jag kan mycket väl tänka mig att det finns bättre.

                          500+

                          Kommentar

                          • matshall
                            • April 2003
                            • 42

                            #14
                            Om man nu vill och behöver ha ett så exakt värde så får man helt enkelt ta och köpa en riktig pH meter. Självklart så är pH papper inte lika exakta som dom men dom visar om man ligger inom rätt intervall. Jag använder pH pappret för löpande snabbkontroller för att se att pH:t inte har drivit iväg.

                            Nu vet jag inte märket på det papper jag har men jag vet att jag ligger runt pH 8,5 i mitt kar och pappret visar någonstans mellan 8 o 9 så den visar hyfsat rätt. Jag har tre olika indikatorer på mitt papper så det är lätt att läsa av. Har provat "kisstickorna" som dom testar urin med på sjukhuset och dom är lite mindre exakta än mitt papper men där finns även ett nitrit test med.

                            Vad man ska använda för att mäta pH är ju helt beroende på vad man behöver värdet till. Även om jag har tillgång till avancerade pH metrar så kör jag ändå mest med pappret.


                            ----------------------
                            222 l Eldbuk, scalar,Paletter, ancistrus

                            /Mats

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Pjaaa... ditt kranvatten är säkert 8.5, men kranvattnet ligger högt pga att det är mjukt och ur kemisk jämvikt av att vattenverket tillsatt hydroxid. Efter ekvilibrering med luften ligger pH vid eller under 8.3 pga att vattnet tar upp koldioxid. pH kan visserligen tryckas upp av fotosyntes, eller om du byter vatten ofta, eller tillsätter hydroxid (som jag gör), men kalkhaltig inredning och normal nivå på vattenbyte brukar ge ett pH på 7.5 - 7.7.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...