giftfri trädgårdstorv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

    giftfri trädgårdstorv?

    Någon som provat trädgårdstorv till akvariet? (för att sänka pH, få svartvatten..). Torv i trädgårdsaffärer som är helt fritt från tillsatser borde ju funka lika bra som den dyra "akvarietorven" man köper. Något tips på vad man bör köpa. Märke? Sort, finns både lösare torv, granulat och pressade block mm.
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har för närvarande en stor bal utanför i smatten som jag inte börjat använda men förmodar är helt OK.
    Jag använder även torv från jiffypots till att lagra killi-ägg i.
    Har tidigare haft akvarier med trädgårdstorv som bottenmaterial utan nämvärda problem.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag köpte vanlig ogödslad trädgårdstorv på ett växtvaruhus när jag lade torvbotten i mitt akvarium... funkade bra, men var ett elände att få upp när jag tömde karet. Har även använt av den torven i filtret (packat i nylonstrumpor), men det ger inte samma färg som torvgranulat...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej.
        Köper stallströ hos lantmännen 400L ren torv för ca.70:-
        MVH mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • bus
          • July 2004
          • 37

          #5
          Jag har använt torvblock och sågat i tunna skivor som jag lagt under gruset. Tänkte att det "dammar" nog om någon bökar i botten.
          Köpte det på trädgården och den var helt naturlig(inga tillsatser)
          45:-/block och jag har kvar mer än halva blocket efter att ha täckt en 400l akvariebotten. Resten kan man ju ha kvar som filtermaterial sen. Jag sågade och sköljde bort det lösa, sen lät jag dom ligga under vatten tills dom inte flöt längre. Det blev inget grummel eller lösa bitar i vattnet efter att jag täckt med grus och fyllt med vatten.
          Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Jag köpte ogödslad trädgårdstorv på en handelsträdgård, och det har funkat fint. Inga som helst problem med den. Det finns dock skillnad på torv och torv. En del sänker ph rätt mycket utan att färga vattnet. Andra gör tvärtom, och en del gör båda.

            Alkottar är annars superbra att använda till svartvatten. Färgar duktigt och sänker hårdheten (främst kh). Plocka dem när de är helt bruna, skålla dem snabbt och låt torka. Håller i flera år.

            Hilsen!!

            Kommentar

            • bjurstrom
              • March 2003
              • 233

              #7
              Jag köpte "trädgårdstorv naturell", en stor säck på 50 liter för 40 kronor, i princip gratis och räcker i evighet med andra ord. Återstå att se hur bra det funkar.

              tog en näve torvmull och blötlade i ca 3 liter vatten och filtrerade sedan genom ett kaffefilter. Resultatet blev 3 liter mörkbrunt/svart vatten med ett siktdjup på några få centimeter. verkar färga ordentligt alltså. Ska mäta Ph sedan också och prova hur det ser ut i akvariet (vill inte ha för mörkt vatten, utan lite lätt färgat, så ska prova mig fram.

              Lade förresten i någon liter täckbark för ett tag sedan och det ser riktigt trevligt ut där det ligger på botten, natuttroget. och även bark bör ge bra vattenvärden för ett sydamerikanskt kar.
              min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Bark har jag inte provat, men med rätt sort är det säkerligen utmärkt. Jag hade personligen varit försiktig med bark, en del bark innehåller en del skumma ämnen. Något annat som är supersnyggt i ett Sydamerikakar är boklöv. Håller sig rätt länge i akvarium och färgar vattnet lätt. Bidrar med en del ämnen som många Sydamerikaner gillar. Sök på "löv" här i forumet, finns flera trådar om det redan.

                Hilsen!!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Sjunker barkmull?

                  Jag har iaf köpt ett torvblock och skurit till en 3 cm tjock skiva som botten till mitt 30-liters. Borde funka, men jag vet snart säkert. Var rätt torr, så antagligen tar det ett tag innan den sjunker.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • bjurstrom
                    • March 2003
                    • 233

                    #10
                    barkmull sjunker. 20% sjönk omedelbart och efter en vecka hade 90% sjunkit. Några enstaka bitar ligger kvar på ytan. Det är en ganska grov barkmull, vilket gör den lite rotliknande, som små rotbitar som ligger i högar på botten...
                    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                    Kommentar

                    Arbetssätt...