Flytt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    Flytt!

    <b>Förutsättningar:</b>

    Jag ska flytta ett 200-liters akvarie. Det är inom samma stad, så vattnet blir detsammma. Nu är det engelsk sjösten i karet och det ska bytas ut till biltemas blästersand. Det är ingen lång flytt så jag kan låta pumpen stå med vatten i. Jag har plastdunkar som jag tänker transportera vatten i. Sammanlagt 75liter + Vatten från hinkarna med fisk. Jag har ca 20 fiskar som måste ner i karet samma dag. Karet är igång på kanske 2 timmar.

    <b>Frågor:</b>
    Kommer detta funka. Kommer bakterie-kulturen dö helt? Ska jag tillsätta bakterie-kultur? Kan man mixa bakterie-kulturer? Kommer bakteriefloran i pumpen att dö? Hur lång tid tar det? När ska fisken i?
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Fyll plastdunkar med 75 liter akvarievatten. Lägg pumpen med filtermedia i en spann med akvarievatten. Flytta kar och byt grus och så och häll i gammalt vatten och filter. Fyll på med kranvatten.

    Se till att dra igång pumpen i spannen så fort du kan när du kommer fram så vatten filtreras genom det. Dår hålls bakterierna vid liv.(Lägg lock på spannen)

    Det funkar suveränt, men du bör ju ha lite extra koll på nitriten.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Fiskpinnen
      • January 2004
      • 89

      #3
      Jag har ett ytterfilter. Men det är samma sak som gäller där eller?

      Kommentar

      • Fiskpinnen
        • January 2004
        • 89

        #4
        En fråga till: Hur rengör man en BTN-bakgrund från alger utan att förstöra färgen?

        Kommentar

        • Zaphi
          • November 2003
          • 724

          #5
          Med ytterfilter är den nästan ännu lättare för då gör du ju bara en cirkulation mellan spann och filter. Håll pumpen igång, det är det viktigaste.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • JohanP
            • January 2002
            • 59

            #6
            Det kan vara på sin plats med ett litet förtydligande här till frågeställaren.
            Det är faktisk filtret som är det mest kritiska i denna. Det behövs inte lång tid för att bakterierna ska dö när syretillförseln upphör.
            Mao koppla loss filtret först och flytta det med en gång eller håll igång det i en spann till du ska flytta på det. När du har flyttat det kör igång det igen i en spann. Det bästa är om du kan använda gammalt akvarievatten men om du inte kan det, går det med vanligt kranvatten med ungefär samma temperatur som akvarievattnet.
            När du fixat filtret så kan du lugnt pula med det andra. Fiskarna klarar sig oftast till dagen efter i en eller ett par hinkar.

            Lycka till
            Johan

            Kommentar

            • Zaphi
              • November 2003
              • 724

              #7
              Helt rätt. Ett filter bör inte stå still mer än 1, max 2 timmar..
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              Arbetssätt...