några frågor om nitrit.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    • May 2004
    • 108

    några frågor om nitrit.

    hej!

    Jag har nu haft nitrit i 1 vecka i mitt nystartade kar som endast innehåller 3 malar nu.
    Kör med hobby nitrit killer samt Nitrivec och byter vatten men det vill inte försvinna.

    Om malarna överlever denna nitriten kommer dom då få men eller mår dom fint sen igen när nitriten försvinner.

    Tänkte släppa ner 10 malawifiskar sen om 2 veckor. Om nitriten är borta då borde väl karet vara så pass inkört att det kan ta emot 10 fiskar på en gång eller ? ska jag köra med nitrivec igen då när jag släpper i dom fiskarna ?

    Väldigt tacksam för hjälp. Mvh: Daniel.
  • SöoS
    • July 2004
    • 93

    #2
    Det kan ta tid att bli av med nitrit. Matar du fiskarna? I så fall uppstår hela tiden ny ammoniak i vattnet, och det hämmar tillväxten av bakterier som käkar nitrit, så gör ett uppehåll i matningen ett par dagar. Hur mäter du nitrithalten och vad har du för värden?

    Kommentar

    • WhiZpEr
      • May 2004
      • 108

      #3
      jag mäter med tetratest

      vattnet är rött iaf......

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Varje gång du släpper fler fiskar ökar föroreningenarna och du har inte fler nedbrytningsbakterier än du har föroreningar.
        Därför kan 10 fiskar göra att du får en nitrittopp.
        det tar minst en månad innan du kan ha det antal fiskar du tänker ha.
        10 dagar är för kort tid för att det ska vara riskfritt med fler fiskar.
        Du ska fylla nitravec efter anvisningen + den mängd vatten du byter.
        Dubbel dos nitrivec minskar nitriten på ca 4 tim, blir det inte så har du filterfel liten pump eller s*it på botten.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • WhiZpEr
          • May 2004
          • 108

          #5
          okej så om jag kör med mina 3 malar i typ 3-4 veckor till så borde jag kunna ha i 10 fiskar och klara mig ?

          karet har redan varit igång i 2 veckor.

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #6
            Hej

            Jag tror inte att du förstod riktigt vad Kramfors skrev.Det han menade med "du har inte fler nedbrytningsbakterier än du har föroreningar" är att tillväxten av anti nitrit bakterier styrs av hur mycket föroreningar som finns.Därför är det ingen bra idé att stoppa i 10 fiskar samtidigt.Risken är att du kommer att få en ny nitrit topp då.Köp några fiskar.Vänta en vecka och sen några till osv.
            Fredrik

            Kommentar

            • WhiZpEr
              • May 2004
              • 108

              #7
              ok, tack för hjälpen.

              Kommentar

              Arbetssätt...