Vad menas med saltbad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

    Vad menas med saltbad?

    Vad menas med saltbad och vad gynnar det? Jag har mycket molly och hur mycket salt i vattnet borde jag ha per liter?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Saltbad brukar man använda vid sjudomssymptom såsom svampangrepp och dylikt. Lite olika tillvägagångssätt beroende på vad man vill uppnå.

    Just molly är en fisk som ursprungligen är en bräck/saltvattensfisk. Den odlas vanligtvis i bräckvattendammar men dom är ganska lätta att vänja vid sötvatten. Om man ska ha salt i vattnet eller inte har debaterats ett otal gånger.

    jag använder inte salt till mina sötvattensfiskar annat än som medecinering men det är nog kanske en smaksak. kom bara ihåg att inte "pendla" med salthalten när invänjningen ska ske långsamt.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Vad jag har läst här på zoopet så beror det på var fisken är uppfödd ofta. Mollys från Asien är uppfödda i bräckt vatten, så därför bör de ha bräckt vatten även här... men jag har svårt att tro att detta efterlevs i akvarieaffärerna. Jag har dock märkt att vissa av mina mollys mår bättre av lite salt i vattnet, ex silvermolly. Om du vill ha salt ska det vara ca 0,1% salt.
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      Arbetssätt...