Nitrit i lekakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kalle465
    • June 2004
    • 13

    Nitrit i lekakvarium

    Har insförskaffat ett akvarium som jag skall ha som lekakvarium till mina diskus.

    För att få samma vattenvärden som de har idag så har jag fört över vatten från deras nuvarande sällskapsakvarium samt satt i ett filter som jag låtit gå i dettta akvarium i ca 2 veckor.

    Efter 2 dagar ligger nitritnivån på 0,3 ppm och nitrat på 40 ppm.
    I sällskapsakvariet ligget värdena på 0 ppm nitrit och <10 ppm nitrat. Jag har alltså inga fiskar i lekakvariet utan endast vatten, filter och en värmare.

    Har jag låtit filtret gå för kort tid i sällskapsakvariet eller vad kan vara problemet?
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Om du låter filtret gå i ett akvarium utan fisk så dör bakterierna... de behöver fiskbajs för att ha något att leva på... När jag startar akvarier så som du beskrivit, brukar jag använda ett gäng Guppys som "filterstarter" innan jag släpper i de känsligare fiskarna...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • kalle465
      • June 2004
      • 13

      #3
      Tack för tipset...

      Borde det inte gå att ha i diskusarna direkt om jag låtit filtret gå i ett inkört akvarium först och fått en bra bakteriekultur därifrån?

      Frågan är i så fall hur länge filtret måste gå i det inkörda akvariet?

      Kommentar

      • yodi
        • March 2004
        • 79

        #4
        Kör filtrer 3-4 veckor i det inkörda akvariet, flytta sedan över det till det andra, ska du ha det som lekkar med ett par så tror jag det
        kommer gå bra, men som alltid ta det lugnt med matning i början.. man ska inte stressa i akvarievärlden

        /Micke

        Kommentar

        Arbetssätt...