Hur länge överlever bakterierna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rennicke
    • November 2003
    • 335

    Hur länge överlever bakterierna?

    Hej!

    Imorron ska jag hämta mitt nya(beggade) 450liters. Mannen jag skall köpa av har haft akvariet igång och det finns en gibbiceps någonstans i karet.

    Idag skulle han börja tömma och göra rent akvariet så det bara är att hämta imorron. Nu till min fråga: Jag bad honom låta vattnet vara kvar i ytterfiltret för att bevara bakteriekulturen, men om han stänger av allt idag och låter filtret stå till imorron em. kommer bakterierna att överleva? Något säger mig att de kommer att dö :P
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


    Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Dom överlever, ganska säker på det för att det är bara 1 dag.

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #3
      Ett rätt bra gäng bakterier överlever, det är jag säker på. Kruxet är hur igenbeckat filtret är inuti. Om det är väldigt skitigt kan filtret komma att fungera så gott som anaerobt på ett dygn utan problem, men är det rätt nyligen rengjort händer det inte så mycket (funkar anaerobt ändå på ett dygn, men inte lika kraftfullt som om det var riktigt skitigt).

      Om filtret är riktigt skitigt kan du alltså starta karet med en verklig nitritspik, vilket inte är så skoj. Vill du vara riktigt säker är ett uppslag att köra igång ytterfiltret i en hink det första du gör när du får hem prylarna. Kör fullt blås, utan strypning. Det borde varva upp nitratgänget och varva ner nitritgänget. Efter X antal timmar flyttar du över filtret till karet. Eftersom jag inte testat metoden vet jag inte hur länge du behöver köra filtret i hinken, men har du ett nitrittest så kan du ju mäta och se om det är någon "danger on the roof". Bara ett tips!

      Hilsen!!

      Kommentar

      • heljis

        • June 2003
        • 1150

        #4
        Jag är tyvärr ganska säker på att de dör

        Du skulle inte kunna be honom köra filtret i en balja eller liknande under tiden? Annars blir det att göra omstart..

        Mvh. Martin
        Martin Heljedal

        They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          "Jag bad honom låta vattnet vara kvar i ytterfiltret för att bevara bakteriekulturen"

          Helji alltså överlever bakteriekulturen......

          Kommentar

          • rennicke
            • November 2003
            • 335

            #6
            Okej. Som tur är har jag ett mindre kar jag skall flytta firrarna från. De får vara kvar där så kör jag nya karet och nya filtret nån vecka utan firrar. Tänkte göra ett delvattenbyte på gamla karet och hälla i det vattnet i nya samt krama ur min filtervadd från gamla i det nya.

            Tack för svaren!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


            Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

            Kommentar

            • heljis

              • June 2003
              • 1150

              #7
              rennicke: låter bra.

              shpend: mjo, men bara för att bakterierna har vatten så betyder ju inte det att de överlever. De måste ju ha väldigt syrerikt vatten, så att ha vatten i filtret hjälper ju inte om det inte är cirkulation på det.

              Mvh. Martin
              Martin Heljedal

              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                heljis: Dom klarar sej nog om det bara är en dag.

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  heljis,
                  tillräckligt många nitratbakterier överlever. Nitritbakterierna tar dock överhanden med ett dygns avstängning, så filtret kommer att fungera övervägande anaerobt när man drar igång det. Jag har provat att stänga av filtret under natten i samband med växtkar, och på tolv timmar funkar (de flesta) filter anaerobt. Hur mycket beror på hur skitigt filtret är, som jag skrev ovan. När man drar igång filtret tar det dock inte lång stund innan det funkar övervägande aerobt. Båda processerna finns samtidigt i alla filter, tom droppfilter fungerar faktiskt lite denitrifierande - men det är på marginalen.

                  Nu hade rennicke löst problemet i vilket fall - jag är övertygad om att det kommer att funka med det upplägget.

                  Hilsen!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...