Hobby nitrit killer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guccasko
    • July 2004
    • 33

    Hobby nitrit killer?

    Någon som har erfarenhet av hobby nitrit killer?

    Ush mina fiskar mår inte bra, håller på med mina vattenbyten och testar nitrit värdet så jag blir blå här men det verkar bara vara på väg uppåt! Har en röd zebra som verkligen ser ut att må dåligt nu, de andra verkar trots allt klara det bra. Kan det hjälpa att använda ovanstående ?
    /Annica
    230 l Malawi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    har ingen erfarenhet av HNK men tilsätter du någon annan typ av bakteriekultur? Har du startat nyligen? Antar att du byter varje dag. Viktigt att tänka på är att inte tvätta filtret och inte störa gruset när du byter vatten. och mata inte!
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      HNK är en otroligt dyr produkt som man egentligen inte behöver men som kan ha snabb verkan om man har en nitrittopp och inget hjälper. Har använt det, speciellt i början av min akvaristiska bana. Säljer nog bäst till nybörjare har jag en känsla av... Om jag hade varit du hade jag greppat efter minsta halmstrå och använt det. Känns som det måste vara superdupermegadunderbra bakterieflora i de små flaskorna. Jobbigt i början med nytt akvarium för i samband med att du byter vatten på ett akvarium som inte utvecklat någon bakterieflora så rubbar du ju även en del av det som bildats. Rätta mig om jag har fel.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • guccasko
        • July 2004
        • 33

        #4
        Ja visst rubbar man bakterie floran hela tiden. Mitt akvarium har nu varit igång ca 3 veckor med fiskar i. Jag har använt bakteriflora hela tiden. Första veckan (hade fyra dar utan fisk först)hade jag tre försöks firrar i från mitt gammla akvarium men gjorde sen misstaget att släppa i för många fiskar på en gång. Har kämpat mot nitriten ett bra tag nu och det verkar som den värsta nitrit toppen kommer nu. så visst kämpar jag och greppar minsta halmstrå. jag rör varken gruset eller filtret när jag byter. Har testat allt känt det som. både filter och vatten från mitt gamla inkörda akvarium matat sparsamt inte matat alls, bytt vatten 30% dagligen, bytt vatten 5 % flera ggr dagligen vissa dagar men inget verkar hjälpa. Tyvärr så är det bara ungdjur jag har i mitt akvarium så att hålla upp med maten i flera dagar vet jag inte om jag törs utsätta dem för. Imorgon kommer det nitrit killer leverans så jag får väl testa i alla fall.
        /Annica
        230 l Malawi
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Jag förstår inte varör alla har så svårt med nystartar? Jag har aldrig drabbats av nitrit eller ngt annat med vattenvärdena, så förstår itne hur det kan drabba alla andra...!
          Vad menar du med ungdjur? Storlek på dem? De flesta fiskar klarar nog ett par dagar utan mat, om de inte är riktigt små yngel...

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Slå dig själv på bröstet Malawi'n!
            Alla har inte samma akvaristiska färdigheter från början så en del råkar ut för sånt här, mig själv inkluderad, så det är bara att gratulera. Jag är nog "glad" över de missöden jag haft eftersom jag lärt mig massor av dem!

            Som Malawi'n skriver så klarar små fiskar sig utan mat ett par dagar så hoppa du över det.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • guccasko
              • July 2004
              • 33

              #7
              Ja varför råkar man ut för nitrit? Jag har ett litet sällskapsakvarium sen tidigare som jag började med som helt grön. gjorde nog alla fel i början med det. Tillsatte inte en bakterie, proppade i en massa fisk men det akvariet har aldrig haft några som helst problem. Alla säger ju att som nybörjare så är det lättare att få balans i ett större akvarium. Så nu tänkte jag göra allt rätt den här gången. Inte ha för bråttom och göra allt enligt boken. Tyvärr så gjorde jag en jättemiss när jag släppte ner alla malawi firrarna på en gång. Fick förklarat för mig att det var bäst att de kom i samtidigt för att det inte skulle bli för mycket bråk. Så nu får jag helt enkelt försöka reda upp mitt misstag. De är inga yngel men rätt så små allihop. Skönt att höra att de klarar sig utan mat ett tag för nu har jag satt dem på svält idag och nitrithalten verkar ha avstannat nu när jag senast mätte värderna. De var nere i 0,1. Fortfarande inte bra men det kanske börjar gå åt rätt håll?
              /Annica
              230 l Malawi
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661

              Kommentar

              Arbetssätt...