Hjälp, höga nitritvärden! Svara!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Hjälp, höga nitritvärden! Svara!

    Jag har redan bytt 30% vatten innan idag och tillsatt Aquatan Nitrivec. Det är fortfarande lika hög halt dvs mellan 1,6 mg/l - 3,3 mg/l. (orange)

    Vad ska jag göra? Byta 30% till? Tillsätta mycket Nitrivec? Jag har 60 liter vatten i mitt akvarium. (Mätte mängden när jag startade upp)

    mvh Drakulla
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Byt allt vatten.
    Är din test riktig.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Drakulla
      • July 2004
      • 403

      #3
      Jag har använt SERA NO2 test för att mäta nitriten. Och ja, jag har läst av vad det står för mängd/l. Jag antar att det stämmer. Jag gjorde ett till vattenbyte på 30% och hällde i mer Nitrivec. Så nu har det sjunkit lite.

      På färgpaletten står det så här:

      gul: bra
      NO2-N <0,1 mg/l
      NO2 <0,3 mg/l

      beige: fortfarande ingen fara
      NO2-N <0,3 mg/l
      NO2 <0,9 mg/l

      ljus orange: skadligt, gör ett delvattenbyte
      NO2-N <0,5 mg/l
      NO2 <1,6 mg/l

      orange: farligt, gör ett delvattenbyte
      NO2-N <1,0 mg/l
      NO2 <3,3 mg/l

      röd: mycket giftigt, gör ett delvattenbyte
      NO2-N <5,0 mg/l
      NO2 <16,5 mg/l

      NO2 är ju nitrithalten, men vad menas med det andra värdet? Nån som vet? Och sen är frågan, hur mycket vatten behöver jag byta när det är orange eller rött? Jag får väl fortsätta imorgon och byta en del vatten igen. Fasen, snart är min Nitrivec slut. Har bara 10 ml kvar. Ska hälla i det imorgon. Hoppas jag hittar mer imorgon...

      mvh Drakulla


      mvh Drakulla

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Kramfors råd är lite farligt. Jag gillar inte att ifrågasätta en såpass erfaren akvarists komentar men att byta allt vatten brukar resultera i att nitrifieringsprocessen avstannar helt.

        Klorerat kranvatten är inte riktigt det bästa livsmiljön om man är en liten nitrifieringsbakterie.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          NO2-N mängden av kväve bundet som nitrit.
          NO2 mängden nitrit.
          Vanligt kranvatten är bättre än vatten med nitrit.
          Normalt ska det inte förekomma klor i vattnet till konsument.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag är helt med kramfors på detta. Nitrit dödar - byt vattnet. Nitrifieringen kommer igång ändå.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Klorfritt vatten är något som dom flesta som bor i tätorter eller städer bara kan drömma om men det är sant att det är bättre än nitrit.

              Det är lite motsägelsefullt att höra folk säga att man inte ska tvätta filtermaterial i kranvatten pga, klorhalten i kranvattnet samtidigt som andra säger att det inte ska förekomma klor i kranvatten. Jag får nog lägga ner det här, det blir bara knepigt för stackars Drakulla.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #8
                Det är normalt sett väldigt låga, eller inga halter alls, av klor i svenskt kranvatten. Flera orter i Sverige har vatten i sina kranar som enligt internationella normer klassas som mineralvatten. (Men det säljs inte för 20:-/litern på flaska).

                Utomlands däremot, där man inte har lika mycket rent vatten som i Sverige är klor vanligt. Minns med vämjelse amerikanska snabbmatsrestauranger där colan som kom ur deras egna blandningsmaskiner smakade simbassäng. *Uäck* (Därför drack vi mest Heineken öl när vi var där, det kunde de inte blanda själva tack och lov :-))

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Jag skulle byta 50% (kanske tom 75%) varje dag (kanske flera ggr per dag) tills nivåerna var nere på mer normala värden. Sedan kanske 20% - 30% var eller varannan dag i en vecka.
                  Detta för att akut få ner värdena. Men jag skulle inte tömma akvariumet helt.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Varför skulle du inte tömma akvariet helt.
                    Det finns tydligen inga nitrobakter bakterier i akvariet då det är nystartat, så det enklaste är att göra en omstart.
                    Man kan anta att det finns mat i botten som förorenar vattnet, så få fiskar borde inte ge de värdena.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      Jag har funderat lite. Om testen visar samma värde före som efter ett delvattenbyte så skulle nog jag göra ett test på kranvattnet, inte för att jag tror att det är något fel på kranvattnet men någonting är skumt.

                      Jag vet att teststickor kan bete sig knepigt när man medecinerat vattnet. Jag fick 50ppm extra nitrat av att tillföra silvercolloid. Kan det vara någon medecinering som gör testen ostabil.?
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • guccasko
                        • July 2004
                        • 33

                        #12
                        Hej

                        Jag har som du haft stora problem med nitrit i mitt nystartade akarium. Ständiga vattenbyten var nog det som räddade mig. Men jag bytte aldrig mer än 50 % av vattnet. När det var riktigt illa bytte jag ca 20 % varannan timme. Jag var till och med uppe på nätterna och bytte vatten för att det inte skulle stiga för högt. Nu äntligen har jag fått bukt med värdet för det går nedåt igen och är nästan på 0 tack och lov. Jag använde mig dessutom av hobby nitrit killer när det var som värst kanske var det detta i kombination med alla vattenbyten som räddade mig. När jag gjorde mina vatten byten så tillförde jag varje gång bakteriekultur i det nya vatten för att inte rubba alltför mycket i vattnet.Vet inte om det hade någon verkan men det blev ju bra till slut. Jag är ingen expert när det gäller akvarier men mitt råd (från en som precis har varit där du är) Byt vatten hellre lite mindre men oftare så får du nog bukt på problemet.
                        /Annica
                        230 l Malawi
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=250661

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          För att få nitrit har man ammonium och nitrosomas bakterien i vattnet/filtret men för lite av nitrobakter bakterien som "bryter"/omvandlar nitrit till nitrat.
                          Tar man bort "källan" ammonium genom att avlägsna alla föroreningar (slmsuger botten), slutar mata och byter allt vatten så kan det inte bli mer nitrit och det blir en omstart av akvariumet.

                          Det som kan inträffa då är att nitrit kan bildas rätt så tidigt därför att filtret innehåller nitrosomas bakterien varvid det ammonium som blir i vattnet börjar brytas ner omgående.
                          Men forfarande saknas tillräckligt av nitrobakter bakterien och det kan komma ett förhöjt nitritvärde, därför ska akvariet behandlas som nystartat.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            • July 2004
                            • 77

                            #14
                            Hejsan D!
                            Jag fick samma panik som du när jag fick min topp! Fick samma råd oxå, och följde dessa dvs 30% delvattenbyten 1 - 2ggr/dag. Jag fick samma resultat dvs jag gjorde mätningar direkt efter vattenbyten....och inget verkade hända, MEN det är uppenbart att du minskar koncentrationen av skadliga ämnen i vattnet vid byten. För att kolla så att testen verkligen fungerade så provade jag mitt kranvatten (som ovanstående skrev), och testen funkar utmärkt!

                            Iallafall, lite mat eller ingen under ett par dagar, fortsätt med vattenbyten så löser detta sig hur bra som hellst"""

                            Än en gång tackar jag för allas råd när jag startade....men jag tror att man oroar sig lite i onödan!!!!

                            Vänligen


                            Stefan a.k Deathdealer
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • roccster
                              • August 2004
                              • 94

                              #15
                              Jag fick min topp efter 10 dagar. Tillsatte Hobby Nitritkiller och efter 48 timmar var vattnet kanon.

                              / Richard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...