Nitritkiller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    • August 2004
    • 94

    Nitritkiller

    Som jag sagt tidigare så stoppade jag mitt Nitritanfall med Hobby Nitritkiller. En sak jag funderat över (eftersom jag startar upp kar 2 nu) är att i instruktionen som kommer med står det att man ska applicera Nitritkiller vid uppstart, alltså även om man inte har någon topp. Vad tror ni om detta?
    / Richard
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Hobby gör ju inte direkt grejor för erfarna akvariister. Det står väl inte heller något om att man skall mäta nitrithalten? Meningen är väl att man skall slippa mäta och bara droppa i preparatet.

    Ungefär på samma sätt som det står en fast docering på tmg, hade det stått att man behöver mäta fe halten och docera därefter hade ingen viljat köpa gödningen. Jag själv docerar ca 8 ggr så mycket gödning som tmg, för att det behövs. Folk vill ha enkla grejor, därför får dom det.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • roccster
      • August 2004
      • 94

      #3
      Typ som förebyggande åtgärd då? I med skiten för det kan ju inte skada eller? Jag mäter varje dag sedan jag skickade i vattnet. Klämde också ur filtret i det lilla karet i det stora. Vi får se om toppen kommer snart.

      / Richard

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Det innehåller troligtvis en liknande bakteriekultur som den i nitrivec. Om så är fallet så är det en bra idé att tillföra vid uppstart. Om du klämde ur filtret från ett annat akvarium och dessutom tillförde en bakteriekultur i form av Hobby Nitritkiller så kan det mycket väl resultera i att du kommer att slippa nitrittoppar.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        Arbetssätt...