ska jag slamsuga mer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

ska jag slamsuga mer?

Jag vet om inte frågan passar här. Har varit härifrån ett tag.

Jag har misskött akvariet en tid. Men nu tog jag mig i kragen och bytte vatten, skrapade alger och slamsög botten. Som plåster på såren fick fiskarna en algtablett att mumsa på. Nu virvlar det massor när dom äter från botten. Behöver jag slamsuga imorgon igen? Det är riktigt skitigt på botten och jag vet inte hur det skulle försvinna annars. Vi har grus av blandad storlek.

Jag bytte 2 hinkar vatten i 2 omgångar för att få med så mycket skit från botten som möjligt. Karet är på 54 liter.
    /Nina
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

Om det är massor så skulle jag köra en omgång/dag i några dagar
    Fredrik

Kommentar

• Lenmar
      • February 2004
      • 6154

Men hej å välkommen tillbaka!
      Blev det inget större kar? Jag hade nog inte tagit bort så mycket vatten på en gång för fiskarna kan få sig en liten chock om du byter för mycket och för snabbt. Kanske hade jag nöjt mig med max en hink per dag. Det du uppfattar som skit är nyttigt för växterna... Tror jag... Finns det alger i karet?
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• carmahan
        • February 2004
        • 265

Om jag fattar det rätt så har du bytt ca 40l vatten totalt (rätta mig om jag har fel) Personligen så tycker jag inte att du ska byta mer vatten på minst ett par dagar i så fall. Om dina fiskar nu har vant sig med ett "jätte smutsigt" vatten får du inte byta ut allt på en gång. "Skiten lägger sig om några timmar" Hoppas att du har användt något vattenberednings medel när du har bytt så mycket vatten. Fiskarna är känsliga mot klor etc.

Mata inget mera idag.
        carmahan

Kommentar

• mam
          • May 2004
          • 1064

carmahan:
          Oops, jag har inget vattenberedningsmedel hemma. Riktigt 40 liter har jag nog inte bytt, fyllde inte hinkarna till kanten. Men minst 30 i alla fall. Jag röjde upp så mycket skit från botten när jag försökte komma runt växterna så jag fick för mig att vattnet skulle skitas ner snabbt igen. Tänkte nog lite fel där... Än så länge verkar fiskarna pigga, vi får hoppas dom klarar detta. Hade ingen tanke på kloret faktiskt.

Lenmar:
          Hej själv! Jag tror vi har lagt ner att skaffa större kar, för tillfället. De vi skulle få (låna) det av har det på vinden och ingen verkar vara villig att plocka fram det. Dessutom måste vi möblera om först och vi kan inte bestämma oss för hur vi ska ha det. Kanske orkar jag ta tag i det i höst. Malen dog höromsistens och jag tappade all lust. Vad ska jag med akvarium till när jag inte kan hålla liv i fiskarna. (Blev lite smådeppig över det, måste jag erkänna) Men först ska jag satsa på att röja upp i det lilla karet.
          Alger finns i massor på gruset, men rutorna har jag skrapat rena.
          /Nina

Kommentar

• carmahan
            • February 2004
            • 265

"En liten tröst i natten" Eftersom du använde hinkar när du fyllde på nytt vatten så har mycket av kloret säkert försvunnit. En del säger att vattenberedningsmedel är "onödigt" så det går säkert bra.

carmahan

Kommentar

• Kawe
              • May 2004
              • 279

Då kan jag också passa på att fråga. Det är väldigt skitigt på botten i mitt akvarium och sanden är väldigt finkornig. Problemet är att sanden följer med när jag suger längs botten. Är det viktigt att hålla bottenmateriaket fräscht? i så fall kommer jag ju bli tvungen att tömma akvariet på all sand för att få det rent.

Vänligen
              Kawe

Kommentar

• carmahan
                • February 2004
                • 265

Om sanden följer med gör ingenting, låt det skjunka undan och häll tillbaka det i akvariet. Man ska INTE ta bort all "skit" så jag rekommenderar dig INTE att ta ut all sand, Det finns jätte fina och bra bakterier i sanden. Om du håller slamsugaren en bit ifrån sanden samt vinklaren lite så brukar det gå bättre.

carmahan

Kommentar

• Kawe
                  • May 2004
                  • 279

Ok, så ditt tips är att låta bli att göra rent helt och hållet bortsett från det som är synligt på sandytan?

Vänligen
                  Kawe

Kommentar

• Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

Det är bara vi människor som vill ha det vackert för ögat. Som carmahan säger så brukar jag hålla sugen en bit ifrån sanden, precis så jag inte rör runt i sanden. Då får jag med mig all "lös skit". Sanden skall man ju helst inte ner och röra runt i eftersom det bor nyttobakterier där.
                    Mam: Tänkte bara säga att det är svårare att hålla fiskarna vid liv i ett litet kar än i ett stort... Ett litet kar kräver mycket bättre tillsyn och den biologiska balansen är mycket lättare att förstöra än i ett större... Fast det vet jag att du redan visste... Ett litet tips är att låta karet stå några dagar, två-tre kanske, och passa på att rensa filtret med. Lycka till!!
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

Kawe, kolla bilderna på mitt 720 på Zoonen... jag har inte kört i närheten av botten med någon slamsug där sedan jag startade om det för 1,5 år sedan... Om man låter det hela ligga kvar, så anpassar sig mängden bakterier i karet efter det, och så småningom så blir det liksom rent av sig själv..
                      En förutsättning är förståss att man har en filtrering som är anpassad för karet...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

Kommentar

• Karon
                        • January 2002
                        • 3170

Arbetsinsatsen står i direkt omvänd proportion till storleken på akvariet (lite förenklat).
                        Lika mycket större som mitt 540-liters är jämfört med 60-liters, lika mycket mindre arbete arbete kräver det. Inga alger och inget slam, och skulle man någon gång se spår efter någon sorts skit så är det borta efter ett par dagar.
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Kawe
                          • May 2004
                          • 279

Oki, då lugnar jag mig lite då

Vänligen
                          Kawe

Kommentar

• billo
                            • October 2003
                            • 85

Kawe: Stämmer det som står ovan men vill du suga i gruset ta en 50cl petflaska, skär av botten och sätt slangen i andra änden. Sen kan man böka runt och smutsen åker med vattnet men gruset ramlar tillbaka. Finns att köpa motsvarande pryl (ett rör med slang i änden)i zooaffärerna oxå. Personligen tycker jag det blir fint att suga rent gruset vid framrutan ibland. Lycka till!

574L Sydamerika
                            60L småfirrar

Kommentar

Arbetssätt...