Litet akvarium med många vattenbyten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Litet akvarium med många vattenbyten

Om jag har ett 3-liters akvarium för yngel och byter hälften av vattnet varje dag blir det drygt 10 liter bytt varje vecka.
    Om jag skulle ha ett 20-liters akvarium och byta hälften en gång i veckan blir det samma vattenbyte.
    Som jag ser det borde det i så fall vara bättre ur vattensynpunkt (mindre förändringar - renare vatten) att köra på i den mindre burken så länge det går.
    Eller hur?
    Killies is a lifetime passion
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

Eftersom du i princip har fiskarna i rent kranvatten så är det bättre att hålla det än att gå från kranvatten -> akvarievatten -> kranvatten igen så fortsätt du...

Så länge det funkar finns det ingen anledning att ändra..

Kommentar

• Haleli
      • August 2003
      • 413

Hej Robot !

Det går ju att förbehandla vattnet i lämpligt kärl med genomluftning och vattenberedningspreparat,torvtillsats om det krävs, samt doppvärmare.
      MVH
      Lisa

Kommentar

• Robot
        • February 2004
        • 1174

Haleli: Jo det vet jag men tolkade Erik Thurs text som om han inte gjorde det... Därför mitt "råd"..

Kommentar

• erikthur
          • March 2004
          • 9953

I det här fallet rör det sej om killis (nothos) som växer rätt fort.
          Kranvattnet får stå över natten.
          Den enda tillsatsen är 1 ml koksalt per liter vatten.
          Detta framförallt för att förlänga livet för artemianauplierna som då lever i 12-24 timmar men också för att förebygga velvet.

Tidigare använde jag PVP (motsv aquasafe) men det är sällan nuförtiden och då endast vid större vattenbyten direkt från kranen.

Jag funderar dock på ett system med en stor trädgårdstunna där vattnet prepareras med torv och där man bara byter ut max hälften av vattnet per dygn.
          Vattnet från denna tunna borde man kunna använda för 100%-iga vattenbyten i mindre akvarier.
          Eftersom detta då motsvarar max 50% rent vattenbyte i akvariet
          Killies is a lifetime passion

Kommentar

Arbetssätt...