Skyhögt med Nitrit!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kramMiiis
    • August 2004
    • 106

Skyhögt med Nitrit!!

Hej jag har ett livshotande problem i mitt akvarium. Nitritet ligger på max.. Jag har gjort akutinsats med nitrivec och aqutan samt delvattenbyte. Men ett dygn senare så mäter det samma värde som innan. Vad ska jag göra???? Snälla så fort ni kan.... Jag börjar bli desperat!!!!!!!
  • kramMiiis
    • August 2004
    • 106

Kan tillägga att det är ett akvarium på 180 Liter

Kommentar

• mattias89
      • December 2003
      • 316

Hur många fiskar har du?? Och hur mkt matar du?
      Mvh Mattias Nordfeldt

Kommentar

• kramMiiis
        • August 2004
        • 106

ca 40 småfiskar, matar en gång per dag. Vad kan vi göra nu, idag, för att underlätta för dom stackarna? Delvattenbyte igen? Helrengöring? *hjälp*

Kommentar

• Messier
          • January 2004
          • 187

Har du provat med att minska fiskbeståndet? Rengjort filtret nyligen? Ett nedsmutsat filter kan ställa till det.Det vet jag av egen erfarenhet.Mata inget på några dar och se om det hjälper...
          Mvh Jan
          Mvh Jan

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

Kommentar

• Haleli
            • August 2003
            • 413

Hej !

Gör flera delvattenbyten under dagen ! ca 30% varje gång.
            Börja med att byta 30% direkt, och dosera i dubbel dos av nitrivec !
            Byt sedan ytterligare enligt mitt förslag-dosera i vattenberedningsmedel och nitrivec vid varje byte.Testa nitriten och jobba vidare tills testvärdet är OK
            Gör en nitrittest på rent kranvatten och se vad det visar !
            Du måste få ner nitrithalten snabbt. Gör inte rent ditt filter nu !
            Sluta mata några dagar.
            Lycka Till !
            Lisa

Kommentar

• swetrot
              • April 2003
              • 966

Gör ett STORT vattenbyte, minst 50%, då halveras nitriten. Gör du 75% vattenbyte så försvinner 75% av nitriten.

Häll sedan i en dos Nitirvec. Rör absolut inte filtret om det fungerar!!! Det är det som skall rädda dig, för där sitter de nyttiga bakterierna som bryter ned nitriten.

Sluta mata dina fiskar helt under en vecka. En veckas svält tål de mycket bättre än nitirit i vattnet. Det kan mycket väl vara så att du 1-2 gånger om dagen får göra vattenbyte under den veckan, därför att det fortsätter bildas nitrit, men sedan tror jag att akvariet bör ha kommit så i balans att det tål försiktig matning utan att det bildas nitrit.

Kommentar

• kramMiiis
                • August 2004
                • 106

Tack så mycket allihopa. I'm on it! :-D

Kommentar

• Messier
                  • January 2004
                  • 187

läs mitt inlägg på denna tråden...nitrat blev nitrit...

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18762&whichpage=1

Men har du rengjort filtret för inte alltför långe sedan skall du inte göra det nu.Det är där som sagt nedbrytnings processen sker i normala fall...Jan
                  Mvh Jan

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

Kommentar

• kramMiiis
                    • August 2004
                    • 106

Hmm nu är det många olika svar jag har fått!!
                    ska jag med andra ord byta vatten igen under dagen och hälla i nitrivec och aqutan igen. och sen göra samma sak dvs i med aqutan och nitrivec eller fattar jag trögt??
                    Filtret rengjordes förra veckan... akvariet har bara varit igång ca en månad!!

Kommentar

• Haleli
                      • August 2003
                      • 413

Hej !

Byt vatten,dosera i Aquatan och dubbel dos nitrivec till den utbytta vattenmängden. Upprepa detta flera gånger under dagen så att du får ner nitrithalten ! Den skadar och dödar ev dina fiskar !
                      Lycka Till !
                      Lisa

Kommentar

• erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

Läs vad noggrant genom vad Haleli skrev ovan.
                        Följ hennes instruktioner noggrant.
                        Det gäller att få ner nitriten så fort som möjligt och flera vattenbyten är säkert nödvändiga även under samma dag - och ingen matning...
                        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• kramMiiis
                          • August 2004
                          • 106

Tack än en gång för att ni bryr er!!
                          ubgefär mycket nitrivec och aqutan behöver jag köpa??

Kommentar

• AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

Nitrivec kanske är bra men vad ska du med Aquatan till? Har du egen brunn? Testa kranvattnet, finns det nittrit i det?

Jag själv hade inte använt något preparat alls förutsatt att du har bra kommunalt vatten. Jag skulle göra 50% vattenbytten om o om igen med några minuters mellanrum (15-30) tills det gett med sig o sen fortsätta med 50% vattenbyten så fort nitriten visar sig igen.

Detta förutsätter att du har bra vatten i kranen. Ingen nitrit och ammonium, låga halter nitrat, fosfat, koppar m.m. Någorlunda rätt hårdhet.
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• kramMiiis
                              • August 2004
                              • 106

vad säger du AndreasN?? Nej jag har ingen egen brunn.. nä det finns ingen nitrit i kranvattnet. De andra har skrivit att jag ska ha i nitrivec och aqutan..jag har ju en jäkla nitrittopp.. Har du ngt annat råd så få höra!!

Kommentar

Arbetssätt...