Skyhögt med Nitrit!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

Hej !

Aquatan eller liknande vattenberdningspreparat kommer du att behöva framöver vid dina vattenbyten. Nitrivec är en akuthjälp just nu.
    Nitrivec; 3-4 byten i dag=240 L x dubbel dos=480 L
    Aquatan; hälften av ovanstående.
    Tänk på att du kan behöva fortsätta byta vatten så köp så det räcker.
    Lycka Till !
    Lisa

Kommentar

• Drakulla
      • July 2004
      • 403

Hej! Jag hade samma problem som dig i början. Jag bytte 50% av vattnet på mogonen och tillsatte Aquatan som man ska göra vid vattenbyte (om det inte vattnet har fått stå för sig och mogna) ochen stor dos Nitrivec (står hur mycket på flaskan). Sen tog jag och mätte nitriten. Senare på dagen, framåt kvällen bytte jag 30% av vattnet och tillsatte Aquatan o Nitrivec igen. Kollade värdet igen. Dan efter bytte jag 30% igen - samma procedur, fast vattenbyte bara 1 gång/dag (30%). Så höll jag på nästan en vecka, sen blev det äntligen bra. Mata inte på ett par dagar, och sen lite, hellre 2 ggr/dag. Rengör inte filtret. Köp 2 stora flaskor Aquatan o Nitrivec, kan vara bra att ha extra hemma. Förstår att det är svårt att veta vilket råd man ska gå efter. Jag kan bara stå för min egen erfarenhet.
      Lycka till! Det kommer att ordna sig!

mvh Drakulla
      mvh Drakulla

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

Kommentar

• Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

Nu är det ju så att det finns de som inte har råd att köpa Nitrivec i så stora mängder som krävs... till dessa brukar jag ge detta råd:
        Gör ett 50% vattenbyte och häll i Nitrivec i full dos för hela karet. Överdosera gärna... det gör inget...
        Låt karet stå i två till tre timmar
        Gör sedan 30% vattenbyte, med två till tre timmars intervall, under dagen, utan att tillsätta nitrivec...
        Vid sista vattenbytet för kvällen... häll i full dos igen...
        Mät nitritet nästa dag... är det fortfarande för högt... så upprepa enligt ovan...
        Vad gäller Aquatan så använder jag inte det... men när man byter så här mycket vatten så kan det vara idé att använda det...

En viktig sak till... om man får en Nitrittopp på en helg eller en kväll och inte har Nitrivec hemma.... så SKA man börja byta vatten genast ändå... Vattenbytena tar bort Nitritet ur vattnet... Nitrivec hjälper filtret att börja arbeta med de föroreningar som tillkommer....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

Kommentar

• Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

Glömde två viktiga saker som redan skrivits här... men som är väldigt viktiga... Rengör inte filtret om det inte helt enkelt står stilla... Mata inte!!!
          MvH
          Tant Nancy
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Jag håller med AndreasN. Har du komunalt vatten så behöver du förmodligen inte vattenberedningsmedel i vanliga fall. Men nu när du gör så många vattenbyten och ofta så kan det vara bra att använda det.

Om du har någon kompis med ett ingånget akvarium så kan du ta och kramma av deras filtermaterial i ditt kar, det är bättre än nitrivec. Har du inte tillgång till ingånget "filtersmuts" så är nitrivec ett ganska så bra preparat.

Sen gäller det att se till att det inte händer igen. Du hade ganska så mycket fiskar i ditt kar, vad är det för några och vilka storlekar? Vad använder du för mat/hur mycket? Berätta om karets storlek och filtrering.

Du berättade att du tvättade filtret för en vecka sedan, det är förmodligen det som har triggat nitritspiken. Ett filter skall helst inte tvättas mer än 1-2 ggr/år. Om det sätter igen skall man givetvis tvätta det, men om det händer mer än 4 ggr/år så bör man fundera på ett större filter.

När man väl behöver tvätta filtret så skall man göra det i akvarievatten och endast det grövsta. På så sätt slipper du ta död på alla organismerna som håller nitriten nere. Filtret är det som håller nitriten borta. MEN, även vid filterproblem så bör man inte få skyhöga nitritvärden efter filtertvätt (nitrit visst, men sällan skyhögt). Att det är skyhögt beror förmodligen på för mycket fisk eller/och för mycket mat. Berätta mer så skall vi guida rätt dig.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• kramMiiis
              • August 2004
              • 106

till att börja med så har vi ett innefilter fluval 4 plus.
              sen har vi 15 kardinaltetror. 5 neontetror.8 molly. 8 platy, 2 ancistrus och 6 pansarmalar samt favvoriten KULFISKEN!"kulan"

Kommentar

• Tropfrog
                • October 2002
                • 8083

Du har ganska så mycket fisk i ditt kar, men inte för mycket om du bara sköter det rätt. Filtret är möjligen bra till ett så stort kar, men knappast ett med så mycket fisk.

För att detta inte skall hända igen så tycker jag att du skall antingen byta till större filter eller göra dig av med lite fisk. Att mata sparsamt kommer att vara väldigt viktigt om du väljer att inte minska på fiskantalet.

Sen är det det här med filtertvätt: aldrig om det inte absolut behövs pga kraftig avtagen cirkulation.
                MVH
                Magnus
                min zoon

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Om man har ett filter där filtermassan inte fyller upp hela utrymmet då kan vattnet passera på sidan om filtermaterialet utan att cirkulationen blir nämnvärt sämre.
                  Nitrivec finns i 5 liters förp. som räcker till 55 tusen liter vatten, mycket billigare än små flaskor.
                  http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• kramMiiis
                    • August 2004
                    • 106

Har nu gjort ett byte på 75% har satt i aqutan och nitrivec. efter hur lång tid ska man göra en ny mätning at nitriten?? tog ett precis efter bytet, visade sig ff på en ganska hög nivå.. eller rättare sagt skadlig nivå!!

Kommentar

• Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

Eftersom nitritvärdet är så högt... så behöver du inte ens mäta, utan gör ett nytt 30% byte efter två timmar... Nitrivec får som sagt igång filtret... men det nitrit du redan har i vattnet måste du få bort med hjälp av vattenbyten...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

Kommentar

• kramMiiis
                        • August 2004
                        • 106

Tant Nancy ska man slamma på botten igen eller ska man bara byta vattnet.. behöver man ny aqutan och ny nitrivec eller?

Kommentar

• Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

Jag skrev i mitt inlägg här ovanför att man kan hoppa över Nitrivec vid några byten om man inte har råd att köpa så stora mängder... läs inlägget...

Jag slammar aldrig botten i mina kar... och skulle inte göra det vid en nitrittopp heller....
                          MvH
                          Tant Nancy
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

Första föroreningen är ammonium, har man då nitrosomonas bakterier bryts den ner till nitrit, finns det för lite av nitrobakter bryts inte nitriten ner.
                            Vattenbytena kan bli många om man inte tar bort de fasta föroreningarna som nitrosomonas bryter ner till ammonium.
                            Man tar bort källan genom att inte mata fiskarna och avlägsna fisks*it och och andra föroreningar.
                            Slutsats har du föroreningar i sanden/gruset så omvandlas den till ammonium av nitrosomonas bakterien till nitrit men med för få nitrobakter kommer nitriten att öka så länge det finns ammonium.

Nitrivec innehåller båda bakterierna vilket gör att ammoniumet bryts ner snabbare (fler bakterier) men balansen mellan nitrosomonas och nitrobakter är ojämn vilket gör att det finns nitrit i vattnet även om du byter allt vatten när källan till föroreningen är kvar.

Med mycket föroreningar och för litet filter hjälper inte vattenbyten då fiskarna avger ammonium även utan mat.
                            Det där var svårt, kan någon förklara enklare.
                            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• kramMiiis
                              • August 2004
                              • 106

ursäkta om man är lite trög på det här.. man blir väl visare med tiden.. tack för all hjälp!!

Kommentar

Arbetssätt...