Jag har flyttat till en ny lägenhet där vattnet är brunt och det påverkar vattnet i akvariet. Växter och stenar blir bruna! Det beror inte på rötter eftersom att jag har haft rötterna ett år utan att de färgade av sig i min förra lägenhet. Finns det något man kan göra? Har provat med algmedel men det hjälper inte. Just nu släpar jag 10 liter vatten från mammas lägenhet, för att det ska va lite "vanligt" vatten också,varje gång jag ska byta vatten i mina två akvarium.<b></b>
Brunt vatten, inte från rötter!
Kollaps
X
-
Har redan gjort det. Jag frågade någon på kommunen om dom kunde testa vattnet men det kunde dom inte. Det enda dom gjorde var att ta kontakt med hyresvärden. Sedan har det inte hänt något. Jag vet att det är äckligt, jag dricker sällan vatten härifrån, duscha spelar väl mindre roll. Det e inte jättebrunt men om man diskar vitt porslin ser man att det är brunt. De flesta jag frågar tror att det är gamla rör och så är det förmodligen.Kommentar
-
-
Ursprungligen skickat av Nora
Jag frågade någon på kommunen om dom kunde testa vattnet men det kunde dom inte.
Du kanske kan ta lite vatten och åka ner till ditt vattenverk eller akvarieaffär eller liknande så kan de göra ett vattenprov.. Eller säg till fastighetsägaren..Kommentar
-
-
Tror knappast att de vanliga tester som finns i en akvarieaffär är till nytta i detta fall.
Lämna ett vattenprov till ett kommersiellt företag som pysslar med vattentester och beskriv problemet för dom - det kostar säkert någon tusenlapp att få det testat men det kan det vara värt.
Tycker dock att det är lite märkligt att inte kommunen vill bistå, det handlar ju om en hälsofråga.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
Kommentar