Brunt vatten, inte från rötter!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nora
    • May 2004
    • 23

Brunt vatten, inte från rötter!

Jag har flyttat till en ny lägenhet där vattnet är brunt och det påverkar vattnet i akvariet. Växter och stenar blir bruna! Det beror inte på rötter eftersom att jag har haft rötterna ett år utan att de färgade av sig i min förra lägenhet. Finns det något man kan göra? Har provat med algmedel men det hjälper inte. Just nu släpar jag 10 liter vatten från mammas lägenhet, för att det ska va lite "vanligt" vatten också,varje gång jag ska byta vatten i mina två akvarium.<b></b>
  • matt.is
    • April 2003
    • 361

Här skulle jag vara mer orolig för det bruna vattnet som man måste duscha i och dricka av - tag kontakt med din kommun/vattenleverantören.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

Kommentar

• Nora
      • May 2004
      • 23

Har redan gjort det. Jag frågade någon på kommunen om dom kunde testa vattnet men det kunde dom inte. Det enda dom gjorde var att ta kontakt med hyresvärden. Sedan har det inte hänt något. Jag vet att det är äckligt, jag dricker sällan vatten härifrån, duscha spelar väl mindre roll. Det e inte jättebrunt men om man diskar vitt porslin ser man att det är brunt. De flesta jag frågar tror att det är gamla rör och så är det förmodligen.

Kommentar

• nilssonnet
        • January 2004
        • 603

Skulle det inte kunna vara humusutfällningar?
        Na klar!

Kommentar

• Robot
          • February 2004
          • 1174

Ursprungligen skickat av Nora
          Jag frågade någon på kommunen om dom kunde testa vattnet men det kunde dom inte.
          Hmm.. Jag lyckades få Vattenverket i Göteborg att komma och ta vattenprov här genom att skicka ett mail och fråga vilket pH vattnet hade som vi får här (stämde inte riktigt med det som de anger på sin hemsida)..

Du kanske kan ta lite vatten och åka ner till ditt vattenverk eller akvarieaffär eller liknande så kan de göra ett vattenprov.. Eller säg till fastighetsägaren..

Kommentar

• Nora
            • May 2004
            • 23

Ursprungligen skickat av nilssonnet
            Skulle det inte kunna vara humusutfällningar?
            Vad är det? Har aldrig hört talas om..

Kommentar

• Nora
              • May 2004
              • 23

Jag skulle ju kunna be min akvariehandlare ta något test. Ska det va ph-test isåfall?

Kommentar

• nilssonnet
                • January 2004
                • 603

Humusjord, googla på det. Orkar inte själv.
                Na klar!

Kommentar

• Nora
                  • May 2004
                  • 23

Trodde du visste eftersom du kommenterade.. Humusjord lär det ju inte vara iaf.

Kommentar

• Nora
                    • May 2004
                    • 23

Jag skulle ju kunna be min akvariehandlare ta något test. Ska det va ph-test isåfall?

Kommentar

• mats41
                      • February 2004
                      • 593

Kan vara att de är mycke järn i vattnet ochså kommunen ska kunna ge dig ett testvärde på vattnet du ska kunna kräva de.
                      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Tror knappast att de vanliga tester som finns i en akvarieaffär är till nytta i detta fall.
                        Lämna ett vattenprov till ett kommersiellt företag som pysslar med vattentester och beskriv problemet för dom - det kostar säkert någon tusenlapp att få det testat men det kan det vara värt.
                        Tycker dock att det är lite märkligt att inte kommunen vill bistå, det handlar ju om en hälsofråga.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...