Höja temp skonsammast?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mollymamman
    • July 2004
    • 198

Höja temp skonsammast?

Hur höjer jag temperaturen skonsammast? Noterade att jag bara hade 24 grader i mitt yngelkar på 60 L och 25 grader i mitt 250 L. Varmt vatten från duschen via slang ner i karet?
    250L
    Mollyyngel Svärdbäraryngel
    2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

1 grads skillnad är ingen skillnad.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Mollymamman
      • July 2004
      • 198

Nej, det är klart men jag vill ha 27 grader. Det är väl skillnad på 24 och 27? Hur höjer jag på bästa sätt utan att påverka fiskarna negativt?
      250L
      2 Svärdbärare Waigtail 2 Svärdbärare Sunset 2 Svärdbärare Pineapple 1 röd svärdbärare 4 Guppys 4 Mollys 2 Marmorguramis

Kommentar

• Holmby
        • February 2004
        • 1118

Skruva upp doppvärmaren något!
        Det verkar önödigt att börja kladda med varmt vatten.

Kommentar

• Pelle__k
          • March 2003
          • 646

Gör så att du fyller på med samma temp som tidigare och låter termostaten höja tempen långsamt. Det stressar fiskarna mindre
          www.discusklubben.se
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

Kommentar

• Mollymamman
            • July 2004
            • 198

Jo, men jag har ingen doppvärmare. Kanske läge att införskaffa det då. Har inte haft problem med temperaturen innan. Akvarieaffären sa att jag inte behövde någon...
            250L

Kommentar

• Holmby
              • February 2004
              • 1118

Vill du ha 27 grader så är det doppvärmare som gäller. Annars får du höja temperaturen i rummet tills vattnet blir 27 grader

Då är nog värmaren ett bra alternativ.

Kommentar

• elinor
                • February 2003
                • 1323

Det är nog läge att skaffa en doppvärmare precis som du själv sa
                Då kan du på ett ganska enkelt sätt variera tempen i ditt kar antingen det är på 50 liter eller mer.
                Gör så att du fyller på med samma temp som tidigare och låter termostaten höja tempen långsamt. Det stressar fiskarna mindre
                Är helt klart ett mycket bra förslag. Priset på doppvärmare varierar och vilken watt du skall ha kan du fråga din zoo-butik.

Lycka till. Elinor
                Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

Kommentar

• Mollymamman
                  • July 2004
                  • 198

Ok, tack för alla svar. Ska skaffa mig en doppvärmare.
                  250L

Kommentar

• Pelle__k
                    • March 2003
                    • 646

Det är inga större pengar det rör sig om! ca 100kr
                    www.discusklubben.se
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

Kommentar

Arbetssätt...