Vattnet luktar konsigt!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

Vattnet luktar konsigt!

hej å hå...
    Startade upp ett nytt kar för tre dar sen, satte i fiskar idag på fm, fyra svärdbärare (105 liters kar). Nu har vattnet börjat lukta störtilla!!! Liksom kiss, eller så. Ammoniak.
    Kollade vattnet, och det är ingen nitrit, pH ligger på 7,5.
    Vad ska jag göra? Vattenbyte? Kan ju inte sova i den här lukten! =)
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

ammoniak är giftigt och luktar starkt ... Det kommer från amonium som kommer från fiskarn som vid högt pH omvandlas till ammoniak ...
    Gör vattenbyte för att späda ut det... det finns säkert någon som har ett tips på hur man undviker detta då jag inte kommer på något just nu =)
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

Kommentar

• Tropfrog
      • October 2002
      • 8081

Amoniak är steget före nitrit i kvävekedjan. Det är stadium man måste gå igenom vid nystart. Dock så blir det en stor röd varning här. Om amoniakhalten är så hög att du kan känna lukten så kommer du att få en kraftig nitritspik strax. Var beredd!
      Börja byt vatten redan nu, amoniak är också giftigt.
      MVH
      Magnus
      min zoon

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Jag tror inte att man kan få en jättehög ammonikahalt i ett 3 dagar gammalt akvarium om du inte vräkt ner mat i akvariet och det har du väl förhoppningsvis inte gjort eftersom du bara har 4 svärdbärare i ett 105 liters kar.
        Nej antingen var det nåt fel på vattnet eller så är det nåt i inredningen (kanske gruset) som spökar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Marit
          • September 2004
          • 244

oj då, då är det bråttom nu då.... Ska göra ett byte så fort barnen lagt sig. HUr mycket ska jag byta? 50% eller? Fiskarna mår än så länge bra, men det lär väl ändra på sig antar jag. Har inte så mycket växter i karet än så länge. ska jag , efter vattenbytet; flytta över ngr från ett annat tycker ni? Växterna hjälper väl till att hålla nitriten i schack? Kanske flytta över ett filter också som varit igång ett tag?

Kommentar

• Marit
            • September 2004
            • 244

Såg inte Kjells inlägg... Kan det vara gruset tror du? Jag vet inte vad det heter, men det är köpt i stans Zooaffär och jag har sett att dom har det i sina egna kar. Hmmm... Har lagt i en stor vit-grå sten som jag fått av en som avslutat sina akvarier. Men den har ju varit i hennes vatten. För övrigt har jag bara några stenar från mitt andra akvarie+ två skivor skiffer.
            Har inte gett firarna nån mat alls, så det borde inte vara maten. Dom fick i sitt gamla kar nån timme innan jag flyttade dom...

Kommentar

• Labeth
              • September 2004
              • 533

Detta är vad jag nog skulle göra, byt 50% och mät nitrit halten dom närmaste dagarna ... troligen är det bara något som kommit in med något i karet och med bytet späder du det iaf till hälften ... kanske tillsätta några nyttiga bakterier efter bytet för att motverka en nitrit eftersläng om det nu är amoniak du känner...

lycka till
              /Henrik
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

Kommentar

• Marit
                • September 2004
                • 244

japp, nu har jag bytt 50% av vattnet, ngt mindre kanske. Tillsatt nitrivec (stor dos). Känner fortfarande lukten... Suck. Fiskarna är hur pigga som helst, det är iaf ett plus. Får se hur det står till i morgon. Just nu 0 på nitrit.

Kommentar

Arbetssätt...