varmvatten vid vattenbyte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • callew
    • November 2002
    • 38

varmvatten vid vattenbyte?

hej jag undrar hur ni brukar göra vid vattenbyte, jag fyller på med kallvatten från kran och fyller på med varmvatten från vattenkokaren, men det tar sån tid och det blir ofta söligt. jag har grävd brun, hur vet jag om jag kan fylla på med varmvatten direkt ur kranen.
    (det är 375l)
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

när jag gör vattenbyte så fyller jag med kallvatten direkt i akvariet. Temepn sjuker med ca 2 grader, men det spelar igen roll
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

Kommentar

• Kramfors
      • January 2003
      • 7265

Många grävda brunnar har lågt pH så vattnet kan vara aggressivt mot koppar.
      För att vara säker så spolar ur vattnet i kopparberedare och ledningar, eller använder vattenberedningsmedel som neutraliserar koppar.
      Det finns test för koppar.
      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• callew
        • November 2002
        • 38

jag har malawiciklider och temperaturen brukar sjunka till runt 21 grader, det är väldigt kallt kallvatten.

Kommentar

• dgqlof
          • November 2003
          • 1344

Grävd brunn är en varningsklocka för varmvatten! Ofta är grundvattnet en aning surt i Sverige (beror i och för sig på var du bor) och då fräter det på kopparledningar. Är din varmvattenberedare då kopparmantlad så är det stor risk att du inte kan använda varmvattnet.

Men idag installerar man kanske oftare emaljerade eller rostfria beredare när man har sådant vatten för att slippa frätskador.

Förra stället jag bodde på hade helt ny varmvattenberedare (vet inte om det var koppar) och nästan neutralt vatten ur grävd brunn. Det gick hur bra som helst att använda varmvatten ur kranen.

Däremot där jag bor nu med en gammal kopparmantlad och pH 6,6 blir det katastrof. Har provat några gånger, snäckorna trillar ner på bottnen och dör efter någon dag med bara en liten mängd ljummet vatten (1L hett till 50L akvarievatten). Växterna börjar dö efter någon vecka om jag använder 25C vatten vid vattenbytena. Fiskarna har jag inte utsatt i någon större mängd för det, men de verkar inte ta skada.

Jag byter alltså alltid med bara kallt vatten, är fiskarna vana klarar de att akvariet sjunker ner till 19C vid vattenbytena utan märkbara problem. Vid 17C har jag förlorat något yngel. Håll dig över 21C och du är på säkra sidan. Det betyder ungefär 25-30% byte av den rörliga vattenvolymen, dvs av nivån från bottnen till ytan. Det är mycket strul när man behöver sätta upp ett nytt akvarium eller behöver byta mer.

Egen brunn har annars bara fördelar för min hobby, mjukt och surt vatten direkt ur kranen, vilken lyx. Och en vacker dag skall jag byta min beredare.

Kommentar

• callew
            • November 2002
            • 38

tack för svaren.

Kommentar

• erikthur
              • March 2004
              • 9953

Ofta klarar fiskarna kallvattendippen utmärkt...
              Men byter man massor tycker jag man skall överväga varmvattentillsats...
              Eller låta vattnet stå ett dygn för att höja temperatur och sänka gashalten
              Killies is a lifetime passion

Kommentar

Arbetssätt...