Hinna på vattenytan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

Hinna på vattenytan

Hejsan!

Jag har den senaste tiden upptäckt att det ligger som en hinna på vattenytan, är det någon som har en aning om vad det kan bero på och om det är skadligt för fiskarna??

Vore jätte tacksam för svar
    Katti
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8081

Det är proteiner från fodret, det är inte farligt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• nikki
      • May 2004
      • 224

OK, tack så mycket, jag har inte sett det tidigare så därför så blev jag lite bekymmrad, men då kan jag andas ut nu då.
      Katti

Kommentar

• erland
        • June 2003
        • 410

Vilken färg är hinnan ?

Jag har nämligen haft en grönaktig hinna senaste veckan i mina akvarium som nu börjat försvinna. Jag hade samma sak tidigare en gång också och om jag inte minns fel så har jag rensat bort ganska mycket växter båda gångerna då hinnan har skapats. Jag har hittills misstänkt att det handlar om alger som bildas på ytan genom att det inte finns lika mycket växter som äter upp näringen, men detta är bara en teori.

Mina fiskar har dock inte verkat må dåligt någon av gångerna så jag tror inte det är farligt.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

Kommentar

• Glenn
          • April 2002
          • 3904

Om det är en "oljehinna" som du har på ytan så kan du lägga lite toapapper på ytan och sen ta bort det på en gång och sedan så ser du till att ytan bryts genom att pumpen ser till så ytan är i rörelse så brukar det försvinna.

Ursprungligen postat av erland
          Vilken färg är hinnan ?

Jag har nämligen haft en grönaktig hinna senaste veckan i mina akvarium som nu börjat försvinna. Jag hade samma sak tidigare en gång också och om jag inte minns fel så har jag rensat bort ganska mycket växter båda gångerna då hinnan har skapats. Jag har hittills misstänkt att det handlar om alger som bildas på ytan genom att det inte finns lika mycket växter som äter upp näringen, men detta är bara en teori.

Mina fiskar har dock inte verkat må dåligt någon av gångerna så jag tror inte det är farligt.

Har haft samma gröna hinna på min yta och det är någon alg. Jag fick bort min genom att stoppa ner någon svärdbärare i karet och svälta dom i någon dag och sedan så käka dem upp den gröna hinnan.

/Glenn
          Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• nikki
            • May 2004
            • 224

Det är typ en oljehinna, men jag tycker att ytan är i rörelse, men jag ska se om jag kan ha pumpen lite högre upp, det kanske är dags att rengöra pumpen om nu det kan ha någon betydelse.
            Katti

Kommentar

• Wrongprincess
              • July 2002
              • 186

Den oljiga hinnar är inte rolig. Det man kan göra är att ta tidningspapper och lägga på ytan och rycka upp hinnan och göra tätare delvattenbyten. Den beror oftast på övermatning men kan också bero på alger. Fick en sådan hinna som var nästan omöjlig att bli av med då en fisk hade dött och förpestade vattnet.
              /En discustoka!

Kommentar

• Calle W
                • November 2003
                • 26

I Tyskland säljer de en ytavrinnare som du kan koppla till ytterfiltret. Tillverkas av Walter Aquarientechnik. Kallas OFA Oberflächenabzug. Du kann köpa den över internet. Har den själv och är jättenöjd. Bra att kunna fa till ytavrinning pa akvariet utan att behöva borra nya hal i akvariet etc. Kan verkligen rekommenderas IMHO.
                Calle

Kommentar

• nikki
                  • May 2004
                  • 224

Fast jag har ett inner filter. Jag ska testa med att rengöra pumpen och göra några extra vattenbyten kanske. det stör mig igentligen inte så mycket utan jag var främst orolig att det skulle vara skadligt för fiskarna
                  Katti

Kommentar

Arbetssätt...