Förblir akvariet "inkört" om man tar bort fisken?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan73
    • December 2003
    • 483

Förblir akvariet "inkört" om man tar bort fisken?

Ja, det är det jag undrar. Om jag har ett fungerande akvarie och sen tar bort fiskarna, kan det stå så då och behålla vattenvärdena?

(ska flytta några fiskar och ha ett akvarie som yngelkar på standby..)
    /J
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

En kortare tid - ja om pumparna är igång som vanligt, men inte över en längre period, men det var väl det förstnämnda du undrade över antar jag.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• yodi
      • March 2004
      • 79

Filterbakterierna behöver organiskt avfall för att kunna överleva, vill du ha det på standby så kasta i ett par firrar som får underhålla akvariet, brukar fungera bra för mig

Mvh/Micke

Kommentar

• Johan73
        • December 2003
        • 483

Ok, tack och bock!
        /J

Kommentar

• Mogwai
          • November 2002
          • 3021

Fick tipset att man kan stoppa i lite fiskmat precis vid insuget till pumpen för att "mata" bakterierna i pumpen med då ett kar står tomt utan fisk.
          Är det nån som har erfarenhet av detta ??
          Man vill ju inte stoppa mat i karet som bara ligger och ruttnar och förgiftar vattnet liksom.

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

Det är många organismer som ska samverka för att få ett akvarium i balans, nitrosomas och nitrobakter är bara 2 av de bakterier som behövs, de lever inte för evigt och i ett filter så dör det kanske miljoner/miljarder av dem varje dag i ett fungerande akvarium.
            Nitrivec innehåller ca 16 miljarder nitrosomas och nitrobakter per 100 ml.

Nitrosomas och nitrobakter finns i de flesta (kran)vatten och i tex jord/sand/grus.
            Genom att tillsätta 0,1 liter 25-procentig ammoniaklösning per 8 m3 vatten så ger det de naturliga bakterierna, som alltid/ofta finns i vatten och grus från naturen, tillräckligt med näring för att föröka sig.
            Nitrosomas och nitrobakter omvandlar bara ammonium/ammonak och nitrit.

Ja, ovanstående är bara en ( ) i historien och inget att fästa sig vid.
            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Mogwai
              • November 2002
              • 3021

Så på ren svenska så är det alltså ingen bra idé att "mata bakterierna i filtret" med att stoppa lite mat framför insuget ??
              Ja ursäkta, men jag är ingen genomläst biologisk kemist liksom, utan av vanlig glad amatör.
              Försöker bara läsa mig till vilket som är den bästa metoden för mig att starta opp pumpen till 480 liters ( Eheim Termo Proffersional ) för att få så bra bakteriekulturbalans i den.
              Ska ju börja med då jag fyller det att ta vatten från 250 liters och ha i, så redan där kommer ju en hel del bakterier med. Sen så tar jag en del av makaronerna från det filtret och blandar i med de nya i nya filtret så blir spridningen och tillväxten även inne i filtret lite större.
              Ja inget illa ment Kramfors, försökre bara förstå lite mer vad det är som du skrev ju.

Kommentar

• Tropfrog
                • October 2002
                • 8081

Det är många organismer som ska samverka för att få ett akvarium i balans, nitrosomas och nitrobakter är bara 2 av de bakterier som behövs, de lever inte för evigt och i ett filter så dör det kanske miljoner/miljarder av dem varje dag i ett fungerande akvarium.
                Om det dör miljarder nitrosomas i ett akvarium varje dag....Hur kan det komma sig att dom överlever i en burk i flera månader? Vad äter dom då? Vet du att det är bakterier i nitrivec eller är det bara försäljningsargumenten som är upphöjda till vetenskap?
                MVH
                Magnus
                min zoon

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Om man tar ett vatten med nitrit och tillsätter en dubbel dos nitrivec så sjunker nitriten.
                  Bakterierna i nitrivec lever nog på samma sätt som de du har i kranvatten blomjord gruset på gården osv.
                  Jag har inte hittat någon förklaring hur den tillverkas, men att den Innhåller näring för bakterierna och att bakterien är vilande till den får ammonium eller nitrit till "föda" jag vet inte om det är så, men kolla så får du se att nitritvärdet går ner efter ca 3 tim.
                  Senast redigerad av Kramfors; 17 January 2005, 17:36.

Kommentar

• Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8081

Om man tar ett vatten med nitrit och tillsätter en dubbel dos nitrivec så sjunker nitriten.
                    Och detta menar du är ett bevis på att de inehåller nitrosomas?

Bakterierna i nitrivec lever nog på samma sätt som de du har i kranvatten blomjord gruset på gården osv.
                    Och det är?

Jag har inte hittat någon förklaring hur den tillverkas, men att den Innhåller näring för bakterierna och att bakterien är vilande till den får ammonium eller nitrit till "föda" jag vet inte om det är så, men kolla så får du se att nitratvärdet går ner efter ca 3 tim.
                    Att man inte får reda på hur den tillverkas är fullt naturligt.

Precis som jag misstänkt så försöker du också antyda att det inte inehåller bakterier utan någon form av booster/näring för bakterierna. Bakterier kan inte leva utan näring precis som våra fiskar, du och jag inte kan leva utan näring.

Sen tycker jag att det känns skönt att även du skriver fel ibland, trots att jag sett dig rätta andra flera gånger. Du menar förståss nitrit va?
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

Kommentar

• Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

Ja jag återkommer jag har en tysk artikel som jag ska försöka få översatt, får se om det står något av intresse där.

Kommentar

• Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

Jämför med Genesyz som består av ensymer samt icke-sjukdomsalstrande bakterier, som har samma favoriträtt som Aeromonas och Pseudomonas. Vid en korrekt dosering tillför man Genesyzbakterier i så stor mängd att de lägger beslag på den föda som finns naturligt i dammen och bokstavligen svälter ut de skadliga bakterierna. Skulle fiskarna t ex få en skada, finns alltså inga patogena bakterier, som kan ombesörja den annars nästan obligatoriska infektionen. Som grädde på moset påverkas inte filterbakterierna alls, eftersom de utnyttjar helt andra näringskällor.

Hur överlever den bakterien på flaska?

Kommentar

• Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

Ett svar om hur bakterier på flaska överlever, kanske någon mikrobiolog kan förklara bättre.
                          Flytande bakteriekulturer som Genesyz innehåller en svavelförening, som får bakterierna att "leva på sparlåga".
                          När de släpps ut i vattnet lever de upp till full vigör. OBS bäst före-datum.
                          Nitrvec är så vitt jag kan se samma typ av bakteriekultur och överlever på liknande sätt.

Bakteriekulturer i pulverform brukar vara frystorkade.
                          Bakterier är ett märkligt släkte, som kan överleva på de mest märkliga sätt.
                          Ibland är det väl i främsta hand nästa generation som överlever.
                          Ofta kräver dessa preparat någon form av förkultivering för att nå optimal effekt.

Det finns tydligen vatten där nitrifikationsbakterierna saknas främst från grundvatten brunnar men jag vet inte om fiskens föroreningar kan göra att det bildas nitrifikationsbakterier eller om en bakteriekultur av typ nitrivec eller motsvarande, lite vatten från blomjord, eller grus från naturen måste till.

En fråga för en mikrobiolog som också kan vattenkemi.

Kommentar

• Geezer
                            • October 2003
                            • 166

Ursprungligen postat av Johan73
                            Ja, det är det jag undrar. Om jag har ett fungerande akvarie och sen tar bort fiskarna, kan det stå så då och behålla vattenvärdena?

(ska flytta några fiskar och ha ett akvarie som yngelkar på standby..)
                            Jag går in här med min "novis". Jag tycker inte att du har fått ett just svar på frågan. Alltså så länge fotosyntesen
                            fungerar i ditt akvarium(ljus),kommer det för en långtid framöver att finnas bakterier i ditt akvarium. Bakterierna
                            (nitrifikation/denitrifikation m.m.) kommer att anpassas efter den sjunkande näringsförutsättningen(men finnas kvar) Näringen bl.a kvävet blir uppbundet i organiska
                            supstanser(bl.a växter/bakterier). Du kommer att få en
                            "miniatyr av "kvävecykeln" i ditt akvarium. Den enda "läckan" i kretsloppet är att de anaerobabakterierna
                            (finns även fakultativa aeroba) av ger kväve till luften.
                            Men även det kompenseras med att vissa bakterier och alger är luft-kväve fixerande(kvävet återförs). Om du ,då och då, gör ett
                            mindre vattenbyte,så har du "dubbel"garderat dej för denna kväve avgång också.
                            Hälsn. Geezer

Kommentar

Arbetssätt...