Ang. Bikarbonat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_c
    • October 2002
    • 53

Ang. Bikarbonat

Hej, är det någon som kan hjälpa mej med dosering av bikarbonat?
    Har ett 375liters akvarium, med pH på 7-7,5 (svårt att läsa skalan), om jag nu vill höja pH med bikarbonat, hur mycket skall jag då ta?

Om jag höjer pH motverkar det då bukvattensot (fiskarna blir mindre stressade) ?

/Daniel
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8081

Hej
    Om ph höjning minskar stress i karet beror på vad du har för fiskar.
    Jag utgår från att du har malawi eller liknande.
    Jag har för mig att jag har läst att det inte går att höja ph till farliga nivåer med bikarbonat (kan någon bekräfta?). Du höjer ph till en viss nivå sedan stiger bara kh. Jag höjde kh till mitt sydamerika kar med ett kryddmått per 100 liter (jag sänkte sedan ph). Då var ph över skalan så jag kunde inte mäta.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Hej,
      "Om jag höjer pH motverkar det då bukvattensot (fiskarna blir mindre stressade)?"
      Beror ju på vilka fiskar du har? Om det t.ex. är malawi eller tanganyika så stämmer det säkert, men naturligtvis inte om du t.ex. har sydamerikanska fiskar.

"hur mycket skall jag då ta?"
      Det går inte att ange - det stiger dock snabbt i början (väldigt lite bikarbonat krävs för att höja från t.ex. 7.0 till 7.2) och betydligt mer när pH är högre (t.ex. från 8.0 till 8.2). Man måste alltså mäta sig fram till vad som är lagom.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Daniel_c
        • October 2002
        • 53

Jag har Malawi, det måste innebära att jag borde höja mitt pH men bikarbonat,
        Vad skall jag mer göra, det verkar som att en efter en blir slö, drar sej undan och sedan dör...
        Jag sköter mina vattenbyten, matar måttligt.
        Skall jag mäta de andra värdena oxå?
        Skall jag medicinera mot bukvattenson (som jag tror att det är)??
        Jag är tacksam för svar, vill få ordning på karet annars slutar jag med det......

/Daniel

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Hej,
          Börja med att höja pH och gör tätare vattenbyten - hur är det med fiskarnas aptit?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Daniel_c
            • October 2002
            • 53

För merparten av fiskarna är det inget fel på aptiten, men så är det en eller två fiskar som drar sig undan och är extremt lugn (jämfört med de andra).

Skall jag mata med något mindre kraftigt foder? just nu ger jag dem .... excel foder, det kanske är för kraftigt.
            Jag har
            Salousi 2+4
            RödZebra 2+1 (det har dött 2 honor)
            Ahli 1 hona (hanen har dött)
            ....Zebra (blå med svarta ränder) 1+3
            Auloncora sp. "chiloe" 1+2 (den ena honan är nog på gång)
            "golden" 1+2

Kommentar

• imported_n/a
              • January 2002
              • 585

Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>..är det någon som kan hjälpa mej med dosering av bikarbonat?
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Du kommer aldrig över pH 8,3 oavsett hur mycket du tillsätter. I verkligheten kommer du inte upp till 8,3 utan möjligen strax över 8.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det går inte att ange... <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Inte riktigt rätt, det går att räkna ut precis som alla andra lösningar(koncentrationer), men är väl inte nödvändigt i detta fall.

Rickard Berg,
              AKA 7868, BKA 671-10
              NANFA, DFC
              http://http://www.killis.tk
              /Rickard
              don Quijote och KA.
              http://www.killifish.tk

Kommentar

Arbetssätt...