Vattenberedningsmedel vid vattenbyte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issus
    • November 2007
    • 209

Vattenberedningsmedel vid vattenbyte?

Brukar ni ha i något vattenberedningsmedel vitt vattenbyte eller?

Vissa kör ju med slang från kranen direkt ner i karet har jag förstått.

Jag fick tipset att slänga med lite salt vid vattenbytet också.

MVH
    MVH

-------------------------------
    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

Beror på hur bra vatten du har ur kranen. Mindre vattenbyten (10-15%) så skiter jag i vattenberedningesmedel, men vid större upp emot 40-50% så tillsätter jag alltid det för att binda eventuell koppar och ta bort kloret.

Hmm, har du fiskar som är brackvattensfiskar eller? Om inte så är det onödigt att slänga i salt, i vissa fall kan det vara bra (vissa sjukdommar eller om nitrithalten stiger kraftigt) men i övrigt så tycker jag inte att det är nogon som helst vits med salt i sötvattensakvarier.

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Jag gör 50% vattenbyten var vecka och kör med slangen rakt i karet utan några vattenberedningsmedel eller salt.
      Men med det säger jag inte att det jag gör är det rätta men det funkar för mig.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

I gamla inkörda kar brukar inte vi ha i beredningsmedel vid vattenbyte. I nyare kar tar vi en liten dos "baraföratt"..
        Rätt eller fel; ingen aning. Men det funkar bra!
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Som flera nämnt så beror det på förhållandena i akvariet och vilket kranvatten man har.

Det normala är dock att man använder det vid uppstart - men annars inte.
          Undantag: Man bör dock använda det vid större vattenbyten (40-50% som jubbe skriver), om det var länge sedan som man bytte vatten, om man har speciella problem med kranvatten (typ mycket koppar, kloramin används som kloreringsmetod, egen brunn etc)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• patdah
            • November 2007
            • 659

Jag byter cirka 10% i veckan och tappar upp vattnet i dunkar som är på fem liter vardera en vecka innan vattnet ska användas... dvs direkt efter att jag har använt "förra veckans" påfyllnad i dunkarna. Då hinner eventuellt klor lämna vattnet eftersom klor är en gas. Vattnet får dessutom rumstemperatur och ungefär en timma innan jag ska använda vattnet ställs dunkarna mot ett element vilket höjer tempen på vattnet till cirka 27 grader vilket är samma temp som jag har i karen. Rätt eller fel vet jag inte men vattnet är helt klart och doftar gott... fiskarna är fina så jag tror jag har lyckats
            /Patrik

I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av patdah
              Jag byter cirka 10% i veckan och tappar upp vattnet i dunkar som är på fem liter vardera en vecka innan vattnet ska användas... dvs direkt efter att jag har använt "förra veckans" påfyllnad i dunkarna. Då hinner eventuellt klor lämna vattnet eftersom klor är en gas. Vattnet får dessutom rumstemperatur och ungefär en timma innan jag ska använda vattnet ställs dunkarna mot ett element vilket höjer tempen på vattnet till cirka 27 grader vilket är samma temp som jag har i karen. Rätt eller fel vet jag inte men vattnet är helt klart och doftar gott... fiskarna är fina så jag tror jag har lyckats
              Men kloramin får du inte bort på det sättet - klor däremot. Men klor får man också bort genom att "piska i vattnet" så det är inte så svårt att bli av med. Kloraminen är däremot inte flyktig så den kan man inte lufta ut - används detta som kloreringsmetod så är vattenpreparat absolut nödvändigt
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 November 2007, 11:18.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• patdah
                • November 2007
                • 659

Du har helt rätt Kjell, och vissa kommuner använder kloramin istället för klor och om man är osäker kan man ringa till sin kommun och fråga. Om man har egen borrad brunn och använder kloramin så vet man förhoppningsvis om det själv.
                /Patrik

I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

Kommentar

• Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

Jag använder alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyte i alla mina kar. Vattenbyte varannan vecka. Har alltid gjort det, så varför sluta när det funkar så här.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Om man har egen borrad brunn och använder kloramin så vet man förhoppningsvis om det själv.
                    I egen borrad brunn kan det dock finnas andra otrevligheter som hög nitrathalt, mycket järn etc.
                    Men märker det ju i så fall på att fiskarna mår dåligt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

Kommentar

• patdah
                      • November 2007
                      • 659

Med egen borrad brunn bör man för sin egen skull göra vattenprover ifall man inte vill må dåligt
                      /Patrik

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Med egen borrad brunn bör man för sin egen skull göra vattenprover ifall man inte vill må dåligt
                        Instämmer helt - fast ett vatten kan vara OK som dricksvatten, men dåligt som akvarievatten.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• Jelve
                          • November 2007
                          • 3

Jag kör med Easylife, funkar kanon. Har även haft perioder då jag inte tillsatt något alls men tycker mina diskusar blir vitalare och färggrannare när jag tillsätter Easylife.

Kommentar

Arbetssätt...