Kolfilter - kopparproblem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

• November 2004
    • 11233

Kolfilter - kopparproblem

Jag tror jag har problem med koppar och undrar om någon av er har använt kolfilter?

Det finns både på Jula och Claes-Ohlsson. Tror ni ett sådant funkar eller har ni andra tips. Jag har Gardenakoppling i båda ändarna så jag vill ha det imellan.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

Kan man inte lika gärna köra något vattenberedningsmedel, som t ex AquaSafe? Det binder väl metaller?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• admin
      Christian Alfredsson

• November 2004
      • 11233

Har nu hält i vattenberedningsmedel i hälften av karen. Ska se om det blir någon skillnad. Tur att man kan köpa det i 5L-dunkar ifall det funkar bra.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• Paatsu
        • December 2006
        • 294

Kör annars med Seachem Prime.

För varje 200L vatten använder man endast 5mL. Det är ju 10-20ggr mindre än Seras och Tetras. Funkar bra med räkor med. Använder det själv i mina akvarier.

Prime™ is the complete and concentrated conditioner for both fresh and salt water. Prime™ removes chlorine, chloramine and ammonia. Prime™ converts ammonia into a safe, non-toxic form that is readily removed by the tank’s biofilter. Prime™ may be used during tank cycling to alleviate ammonia/nitrite toxicity. Prime™ detoxifies nitrite and nitrate, allowing the biofilter to more efficiently remove them. It will also detoxify any heavy metals found in the tap water at typical concentration levels.Prime™ also promotes the production and regeneration of the natural slime coat. Prime™ is non-acidic and will not impact pH. Prime™ will not overactivate skimmers. Use at start-up and whenever adding or replacing water.
        Senast redigerad av Paatsu; 01 August 2008, 04:59.
        Redbee.se » // Johnny

Kommentar

• Banderad
          • January 2006
          • 358

Ursprungligen postat av admin
          Jag tror jag har problem med koppar och undrar om någon av er har använt kolfilter?

Det finns både på Jula och Claes-Ohlsson. Tror ni ett sådant funkar eller har ni andra tips. Jag har Gardenakoppling i båda ändarna så jag vill ha det imellan.

Jag kör med kolfilter, men har bara gjort det i en vecka så det är lite tidigt att utvärdera än så länge. Jag kör med Callidus filter med ett så kallat TC-block. I längden lär det nog bli billigare med kolfilter än vattenberedningsmedel, plus att vattenberedningsmedlet inte lär binda allt. För mig känns det bättre att ta bort än att binda metaller. Samtidigt plockar det bort till exempel klor när vattenverken vissa månader får för sig att klorera lite hårdare.

/Jocke

Kommentar

• admin
            Christian Alfredsson

• November 2004
            • 11233

Har du någon länk till Callidusfiltret så jag kan se hur det ser ut. Jag byter ganska mycket vatten varje dag så jag behöver någont som håller ganska många tusen liter.

Har beställt vattenberedningsmedel också. Det kan ju inte vara dåligt.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• Banderad
              • January 2006
              • 358

www.callidus.se

Om du kollar min lokaltråd på ciklid.se kan du se hur det ser ut monterat på väggen. I senaste Ciklidbladet skrev Göran Å en bra artikel om just detta filter. Det filter jag använder kostar strax under 1000:- med alla kopplingar och väggfäste. Där jag bor är det NVS som säljer det, men det varierar från stad till stad. Det finns större och dyrare varianter på detta filter men jag misstänker att du bör ha en extremt stor odling om du inte ska klara dig med ett litet callidusfilter. Om du byter väldigt mycket vatten är det bara att byta filterpatron lite oftare (kostar typ strax över hundringen). Personligen kommer jag nog byta den en gång/år eller något sådant, och då har jag snart ca 3 kubik vatten i mina kar (gör 30% vattenbyte varje vecka).

Det finns lite olika typer av filterpatroner. Jag kör med TC-block eftersom vissa av de andra tydligen kan släppa ifrån sig små svarta partiklar. Dessa är inte farliga för fiskarna vad jag har förstått men lite tråkiga att ha i karen.

Vattenberedningsmedel är nog inte fel att köra på, men jag tror inte du behöver det om du kör med filter.

/Jocke

Kommentar

Arbetssätt...