Löv i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagan
    • November 2002
    • 411

    #16
    okej mina är väl kanske nån cm bred men borde inte tiden i vattnet gjort sitt med dem också?
    Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

    Kommentar

    • Dagan
      • November 2002
      • 411

      #17
      okej mina är väl kanske nån cm bred men borde inte tiden i vattnet gjort sitt med dem också?
      Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

      Kommentar

      • Slan11
        • June 2003
        • 316

        #18
        lade i löv i mitt kar i går och då var vattnet helt klart, men idag så är det grumligt eller sådär så man inte ser igenom överhuvudtaget, jag har eklöv i och ekkvistar, någon som fått samma problem?

        Dessutom så försvann mina regnbågsfiskar utan ett spår.. hm.. vetef** var dom tagit vägen.. hunden kanske käkat upp dom.. hm..
        1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #19
          Såg också Akvarielagrets "lövburk" idag. Snyggt. Mörk botten, mörka eklöv och mörka rötter. Inga växter (tror jag?)
          Hur viktigt är det med växter i akvariet egentligen? Ciklider har väl ofta inga växter. Dom käkar upp dom va?
          Det kanske blir tätare vattenbyten utan växter?

          Mvh Sonja!
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Kyssguramin
            • October 2006
            • 227

            #20
            det är oftast inga växter för att det inte finns några växter i deras naturliga miljö

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #21
              Så många???

              Ursprungligen postat av mats m
              Hej.
              Kan tänka mig att allöv kan gå för jag använder alkottar till PH sänkning,1st. kotte per L.vatten.Prova i liten skala först för vattnet blir brunt.
              MVH Mats
              Jag köpte av Janne på Södermalms Akvarieaffär för att det var vinter och han sa 50 st till mitt 250 L kar för att sänka från ca 8 till 6,7... Jag ville inte ha så lågt så jag har 10-20 stycken i mitt och ligger nu på ca 7,5...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #22
                Jag har ett nästan ett jämt lager boklöv (med lite ekbladm skräp och bokkapslar) på hela botten ca 5-10 cm och jag får inte ner pH för det. lite daggmaskar och så kom oxå med.

                Jag antar att det beror på två stycken luxenburgska sandstenar jag har i som motverkar så visst pH går ju att manipulera så låt inte din fantasi begränsas av att pH blev för lågt Ställer du in gipsfigurer så skall du se vad jag menar men jag föredrar sandsten, kalksten eller snäckskal i stället för en gipsbyst av mussilini (jo då sådan kunde man köpa i Sicilien när jag var där sist)
                Senast redigerad av Xul; 02 February 2007, 09:30.

                Kommentar

                • Promod
                  • December 2006
                  • 33

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Ta torra fallna löv, och lägg dem i vatten. De sjunker på 2-5 dagar. Du kan snabba upp processen genom att koka, men jag tror de bryts ner snabbare då.

                  Sen är det bara att köra. Snyggt & bra.

                  Enda problemen är att a) de färgar vattnet svagt brunt, b) de kan sänka pH en del, och c) de multnar bort på ett par månader, så man måste hela tiden lägga i nya.
                  Jag rekommenderar att man kokar löven innan, de behöver egentligen bara ett kort bad för att bli av med eventuella oönskat liv. Enda gången jag inte kokade mina eklöv fick jag vitaprick ett par dagar efter, vet inte alls om det fanns något samband men efter det är jag försiktigare.

                  Hur snabbt löven bryts ned beror på vilket pH man har i vattnet.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Hå hå... ser du nått i karet???

                    Ursprungligen postat av mats m
                    Hej.
                    Kan tänka mig att allöv kan gå för jag använder alkottar till PH sänkning,1st. kotte per L.vatten.Prova i liten skala först för vattnet blir brunt.
                    MVH Mats
                    Vad många kottar... jag fick rekomenderat 1 kotte per 5 L vatten för att sänka ph från 8 till 6,7... Vattnet blev jättefärgat på ett dygn så jag skyndade mig att plocka ur 40 av 50 stycken...
                    Nu verkar de har färgat av sig det mesta så nu har jag haft i några till men jag ville inte heller ha ph 6,7 utan ligga strax över 7... Vad ligger ditt ph på med 1 kotte per L och vad låg det på innan???

                    Har du Coka Cola vatten???
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    Arbetssätt...