För fin bottensand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    För fin bottensand?

    Tja!
    Är det nån risk att man har för fint bottenmaterial så att det ruttnar och växternas rötter inte kan leva?

    Har satt igång mitt nya 540 kar med blandad rådasand 0.2-1.2 mm strl. på gruset.

    Hoppas bara det inte blir bekymmer fast iofs så är det max 5 cm tjockt lager men det kanske inte spelar nån roll?

    Kör en fluval 4+ och en fluval 304 ytterpump för rening och cirkulation.

    Ska ha diskusar och ett stim corydoras swartzi.

    // Matte
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Växterna bryr sig inte om bottenmaterialet, i vilket fall inte så mycket som folk brukar tro. Dina växter kan växa och frodas i nästan vilket bottenmaterial som helst bara alla andra faktorer är tillgodosedda.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • roccster
      • August 2004
      • 94

      #3
      Vad jag har förstått så kan fin sand ibland bli lite hårt packad. Detta firrar man vid vatten byten då man också kör runt lite i sanden.

      Får hårt packad sand kan bilda bottengaser, inte farligt vad jag vet men det kan lukta en del.
      / Richard

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Det är när det i bottnen bildas syrefria zooner som nitrat bryts ner till kvävgas. Detta är en bra process som hjälper dig att bli av med farliga avfallsämnen och den luktar inte säskilt mycket. Endast om fasta föroreningar kommer ner i sanden kan det bli illaluktande gaser sk "sumpgas". Men om man har fintvättad sand att börja med och om man aldrig rör runt i grusen så är risken för illaluktande zooner mycket liten. Det är först när du rör runt i grusen som fasta föroreningar kan komma ner i grusen.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Men corys kan flytta runt rätt stora mängder med fin sand och begrava saker som t ex skedar (sänke för squash) på väldigt kort tid. Kan det bli problem av det? Skedarna plockar jag förstås upp men dom "små" grisarna begraver ju annat också.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Skulle inte tro det.
            MVH
            magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Tack, tack. Jag lär märka om det funkar eller inte. Men attan vad dom flyttar sand, och fort går det. Inte bara en gång som dom grävt ner squashskeden helt under natten och grävt upp cryptonas rötter. Dom gillar verkligen att sila och böka med sanden.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                OKI, jag har inte riktigt lika vilda erfarenheter av grävande corrys. Kanske det kan ge problem.....Men det märker du.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Men vad jag redan märkt är att växterna trivs väldigt bra. Dom får ordentligt rotsysten på kort tid. Så corysarna får faktiskt inte loss plantorna helt under natten. På morgonen flyttar jag tillbaks lite sand igen till plantorna. Det är stora krabater som gräver i det karet.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...