Min %¤"#@! rot!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Conzali
    • February 2005
    • 32

Min %¤"#@! rot!

Hej!

För 2 veckor sedan köpte jag en stor rot (runt 3 kg). Jag kokade den i c:a två timmar och la den sen i akvariet. Jag förväntade mig inte att den skulle toksjunka på en gång, vilket den heller inte gjorde.

Nu har den dock legat i karet, till största delen nedsänkt under ytan, i TVÅ VECKOR och den ger fortfarande inte tillstymmelse till tecken på att vilja gå till botten...

Har nån något tips på vad jag kan ta mig till, jag blir snart galen!

Linda
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

Tålamod, tålamod!!!
    Det går oxå att "hjälpa den på traven", genom att borra små hål i den.

Söker du lite i forumets sökfunktion på förslagsvis "flytande rot" så borde det komma upp ett antal tåtar med fler svar på din fråga...

Kommentar

• Conzali
      • February 2005
      • 32

Nåväl... om någon bara försäkrar mig om (vilket du nyss gjort) att den tillslut kommer ge upp och sjunka så känns det bättre

Ska söka i forumet. Tack!

Linda

Kommentar

• me_trixie
        • December 2004
        • 350

Tja. Jag har haft en i vatten i tre och en halv månad. Jag hade glömt bort den, den låg i en hink med lock. När jag tog av locket kollade vad som fanns i den skumma hinken poppade den upp som gubben i lådan, tung som attan men lika flytglad...

Kommentar

• sockerconny
          • October 2004
          • 2349

Ursprungligen postat av Conzali
          Nåväl... om någon bara försäkrar mig om (vilket du nyss gjort) att den tillslut kommer ge upp och sjunka så känns det bättre
          Jo den kommer att sjunka, den kanske sjunker om ett par dagar, vem vet.
          Den borde ha sjunkit före jul.

Om inte så kan du reklamera den, då är det med största sannolikhet ett tillverkningsfel på den!!!

(Förlåt mig, jag skojar bara med dig!! Jag känner mig lite , och idag!!)

Ha en bra dag!!!!
          /sockerconny

Kommentar

• Marie J
            • January 2004
            • 10616

Drygt ett år fick jag hålla på med min och den flöt ändå. Fick sätta fast den på en stor plexiglasskiva som hålls nere med akvariesanden. Denna rot har jag ömsom kokat, badat med tryck över sig, haft i frysen för att spränga sönder fibrerna så det skulle komma in mer vatten, borrat. Tar jag upp den nu så flyter den säkert med.
            /Marie.

Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

Kommentar

• cotterpin
              • June 2004
              • 193

Min rot (ca 60 cm lång) kokades och låg sedan i badkaret ett par dagar, nu är den inte så tung, men säkert 2-3 kg.
              Den ville inte sjunka och jag ville inte vänta, så jag la en sten på den *fnissa*
              Det fungerade och malarna blev jätteglada åt gömstället under!
              (Nu efter ett år flyter den inte )
              //Jenny
              "I'm going the way i have to go" - cotterpin

Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

Kommentar

• Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

Vill bara höja ett varningens finger för att förankra flytande rötter i botten! Man måste verkligen veta att förankringen håller... för släpper den... ja, då flyter roten upp rätt snabbt och förmodligen gör den ett skutt genom både täckglas och lysrör!!! Städa glas ur akvariet är INTE kul!!!

Vi har en jättebjässe till rot i vårt 720 l akvarium... den väger nog en bit över 10 kilo kan jag tro! Den flöt på ytan i akvariet i sisådär 4 månader... men när den väl började sjunka, ja, då gick det undan...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

Kommentar

• Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

Jag rekomenderar fortfarande badkaret, och daglig påfylning av varmvatten, lämpligtvis efter att alla i hushållet duschat, som en hjälp till att sänka rötter lite fortare.

Rot i badkar, badkar fylls med varmt vatten, så varmt det bara är möjligt. Luft, och trä utvidgar sig, och efterhand som vatten / rot svalnar sugs det in vatten i trät, när luften svalnar och krymper, i alla fall i teorin.

Har funkat för mig, som längst har jag fått upprepa det i 3-4 veckor.
                  B!

Kommentar

• fredcoca
                    • December 2004
                    • 132

vet inte vad det är för rötter som ni köper.. Har då aldrig haft några problem med att få mina rötter att sjunka..
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=324799

Kommentar

• cassiopeia
                      • June 2005
                      • 99

Senaste köpet flyter fortfarande, efter ca 6 månader.
                      Det är mina tankar och teorier, rätta mig om jag har fel.

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

Ursprungligen postat av fredcoca
                        vet inte vad det är för rötter som ni köper.. Har då aldrig haft några problem med att få mina rötter att sjunka..
                        håller med men bara köpt 2st mindre rötter.

ska man tvinga ner en flytande rot så är nog att skruva fast den med rostfri skruv på en plexiglasplatta som hålls ner av sanden ett av dom bättre sätten.
                        men ska va riktig skruv rostfri A4 är dom flesta märkta med finns A2 ocksp men är sämre.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

Köpte riktig rötter, tre av storleken 20x35x15 typ. nu till saken de låg i en spann tre timmar och blev avsköljda coh de sjönk som stenar!!! Klart! inga månader el. år på att skiten skall sjunka.
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• oresare
                            • December 2003
                            • 273

Jag köpte en rot begagnad som hade varit bottenförankrad i tre månader och flöt fortfarande när jag stoppade ner den. Nu har jag haft den ett halvår och den flyter fortfarande om jag låter den göra det.

Har kanske ett 20-tal rötter sammanlagt och alla andra har sjunkigt direkt eller på en dag. Men den här är synnerligen envis.

Kommentar

• Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

Ursprungligen postat av Conzali

Om det är någon tröst så vet jag PRECIS hur du känner, jag köpte också en rot för två veckor sedan och den ligger fortfarande i badkaret och guppar som en kork...suck...Har tyngt ner den under vattnet och byter till varmt vatten varje dag, men nejdå... Vi får väl hålla ut helt enkelt
                              Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...