Bakgrunden (frågor som jag inte hittat någon annan stans)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hall
    • August 2005
    • 190

Bakgrunden (frågor som jag inte hittat någon annan stans)

Tjenis tjenis!

Nu är det så att jag förmodligen ska bygga en bakgrund.
    Bakgrunden kommer vara i frigolit.

Frågorna:

1. Finns det något annat sätt än att silikona fast bakgrunden, så att man kan ta ut den utan klydd när man tröttnat på den.

2. när man väl har målat bakgrunden och ska lacka. Måste man då lacka bakgrundens baksida också?(där det är vatten men inte målarfärg)

3. Om man nu har pumpen och doppvärmaren bakom bakgrunden, räcker det då att man bara gör t ex två stycken 8*6 hål in till dom.

Tack på förhand.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

1.
    silikona fast den på plexiglaskiva och sätta fast den ORDENTLIGT då frigolit har stor flytkraft.
    silikon direkt på glas kan ge fläckar som inte går bort.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Ursprungligen postat av Raven
      1.
      silikona fast den på plexiglaskiva och sätta fast den ORDENTLIGT då frigolit har stor flytkraft.
      1/ Men då måste man ju sedan silikona fast plexiglasskivan, eller hur?
      Som Raven skriver så är lyftkraften vädigt stor så den måste silikonas fast rejält.
      2/ Nej - frigoliten i sig släpper inte ut någonting
      3/ om det nu är två insugshål på 8x6 cm som du menar så räcker det.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ursprungligen postat av Raven
        1.
        1/ Men då måste man ju sedan silikona fast plexiglasskivan, eller hur?
        Som Raven skriver så är lyftkraften vädigt stor så den måste silikonas fast rejält.
        går ju silikona fast styrbitar i botten av akvariet sen hjälper ju sanden/gruset till lite att trycka bakgrunden mot bakrutan.
        sen måste man ju ha nånting uppepå som håller fast plexiglaskivan mot bakrutan.

har man då ett ramakvarie så kan man borra ett par 3 små hål och sätta skruv popnit eller nåt annat som ser till att plexiglaskivan inte kan röra sej framåt.

allt går å lösa bara viljan finns och ideerna.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

OK - det är möjligt att det funkar Raven men jag hade nog aldrig vågat satsa på att ha en frigolitbakgrund utan att limma fast det rejält i karet - det har jag sett för många havererade akvarier pga detta för att våga chansa.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

skulle de inte va bättre å göra texturen på frigolit och sen föra över det på glasfiber ?
            då får man ju gott om plats för filtermaterial och cirkulationspump bakom samtidigt som man slipper frigolitens flytförmåga.

en liten länk om en glasfiberbakgrund.

Kommentar

• saxen
              • September 2003
              • 190

Förlåt om jag lånar tråden lite, men jag undrar vad använder man för färg och lack till bakgrunden?
              // Sandra

Kommentar

• y0da
                • August 2005
                • 1697

Gör en sökning här så hittar du mängder med info om det.
                Annars är det färgpigment som man kör i husfixen, och sen finns det ett speciellt akvarielack. Eller så kan man lacka med Nordsjö Epolan V Expoy lack. Jag själv valde det sistnämnda, funkade bra tycker jag. På vissa ställen fick jag förvisso "vita prickar" som det nämns här ett flertal gånger. Dock är de så små så det inte spelar någon roll för min del.
                http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• PatrikMalmo

De moduler jag byggt till mitt Tanganyikakar gjorde jag så att jag inte behöver silicona dem. Först modellerade jag en positiv form i frigolit, lade sedan på finkornig betong i rätt tjockt lager och till sist så stöpplade jag in färgpigment i betongen. Därefter lät jag det hela härda i någon vecka och så karvade jag ut all frigolit (menar verkligen ALL, det sista tar man med varmluftspistol). Då har du en betongmodul som precis sjunker (de små resterna av frigoliten lyfte en del av modulerna först, så jag fick karva bort ännu mer).

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...