vill byta bottengrus men till vad?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trollet85
    • January 2005
    • 667

vill byta bottengrus men till vad?

Jag köpte ju ett 160liters akvarium för en månad sedan nu, i karet så följde det med någon sorts alg som inte är så vidare fint. Tvättade ju gruset det första jag gjorde naturligtvis, men på vissa stenar så sitter det kvar en. Ser ut som jag har små troll i akvariumet då det ligger halvstora stenar lite här och var som är luddiga. Därför skulle det nog vara rätt uppfräschande att byta gruset och göra om.. skulle nog behöva byta rötterna jag fick med också då dom också är angripna, för annars lär det väl smitta av på det nya som jag sätter ner i karet?

Sand ser väldigt härligt ut men är rädd att det är lite väl svårt att städa osv...
    Sen har jag tre salamandrar i karet och dom kanske inte gillar sånt?

Har engelsk sjösten just nu memn börjar lessna. Har ju även det i mitt 63L. Något ljusare och finare grus kanske? om det inte är så svårtskött... Såg en bild för ett tag sedan på marmorkross, såg riktigt läckert ut. Vad kostar det och vart finns det?

Undrar lite mer gällande algerna, måste jag göra mig av med allt i karet för att slippa dom bekymrena? För det lär väl bara smitta av sig hela tiden? Har inte så mycket grejer i akvariumet, men när jag tar mig ann det på riktigt (efter flytten) så lär man kanske kosta på lite och vill gärna inte allt ska förstöras efter några månader igen och se fult ut. Har försökt skrubba upp något som jag tror är en stor kalksten i akvariumet, blev lite renare men det ser mycket smutsig ut och tror jag kommer slänga den sen. Sen rötterna kanske man kan få rent, men man får ju inte bort allt så man kanske får byta ut dom med.

men å andra sidan. pumpen är också lite grön och bär väl på en del alger som endå kommer spridas. Men det ser inte så fint ut för jag har sett att det sitter små partiklar över nästan hela sidan på bakglaset......... =\
    63L med salamandrar
    Mina älskade persers Viola och Velvet
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8081

Det finns ett grundläggande fel i hela din diskussion om alger, nämligen att de "smittar". Alger har inte rötter och sitter inte kvar i rötter och stenar på det sättet som du tror. Alger har sporer som finns fritt i allt vatten., det kan man inte bli av med. Dessa sporer väntar på rätt tillfälle för att blomma ut. Om du plockar bort all inredning för att bli av med algerna kommer du att märka att algerna kommer att komma tillbaka så länge förutsättningarna för algtillväxt finns. Det är där problemet ligger....I förutsättningarna.

Om du berätta mer om ditt kar...Belastning, filter, vattenbyten, ljus osv så kanske vi kan hitta en anledning till varför algerna växer till i ditt kar.

Om du ändå vill byta grus så är det bara att gå ut och leta efter ett grus som du tycker är snyggt, det finns egentligen inga tekniska problem att ta hänsyn till.

Om du väljer sand kan det vara bra att köra ett lite tunnare lager för att undvika att det bildas sumpgas i bottnen. Sand är annars lättare att slöta eftersom skiten lägger sig ovanpå och inte sjunker ner. Det innebär att det är lättare att suga upp skiten.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• becky_be
      • August 2005
      • 473

Jag köpte ett akvarium begagnat. Fick med engelsk sjösten och 2 rötter. Dessa har kvar röda alger från en gång då de förra ägarna fick ett rejält angrepp. Dock har det ännu inte spridit sig vidare. Däremot har min helt nya rot börja få gröna alger.
      För min del gör det inget, de håller sig till roten och jag har en hel del algätare som älskar sin mat.

Men kan det påverka de fiskarna negativt?
      @-{-{--
      Rebecca

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8081

Algerna i sig kan inte påverka fiskarna negativt. Däremot så kan alger vara ett tecken på för höga amoniumhalter, och det är deffinitivt inta bra för fiskarna på sikt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• peterhaack
          • November 2004
          • 1752

Ett grus som är ljust och guldvackert är ett grus jag fann hos Åleds Akvarium det heter Mindanau och är mjukt och fint och lyser upp karet.
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

kör alpha red-black själv.
            2-4 mm inte ljus utan lite dovt rött med mycke svart i.

passar bra ihop med räkorna och kardinaltetrorna.
            ger ett lite mörkare intryck av akvariet
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Bucket
              • February 2004
              • 1020

Ursprungligen postat av Tropfrog
              Det finns ett grundläggande fel i hela din diskussion om alger, nämligen att de "smittar". Alger har inte rötter och sitter inte kvar i rötter och stenar på det sättet som du tror. Alger har sporer som finns fritt i allt vatten., det kan man inte bli av med. Dessa sporer väntar på rätt tillfälle för att blomma ut. Om du plockar bort all inredning för att bli av med algerna kommer du att märka att algerna kommer att komma tillbaka så länge förutsättningarna för algtillväxt finns. Det är där problemet ligger....I förutsättningarna.

Om du berätta mer om ditt kar...Belastning, filter, vattenbyten, ljus osv så kanske vi kan hitta en anledning till varför algerna växer till i ditt kar.

Om du ändå vill byta grus så är det bara att gå ut och leta efter ett grus som du tycker är snyggt, det finns egentligen inga tekniska problem att ta hänsyn till.

Om du väljer sand kan det vara bra att köra ett lite tunnare lager för att undvika att det bildas sumpgas i bottnen. Sand är annars lättare att slöta eftersom skiten lägger sig ovanpå och inte sjunker ner. Det innebär att det är lättare att suga upp skiten.
              MVH
              Magnus

Vill bara såhär snabbt ställa en fråga.. ursäkta mig.. "Smittar" cyano?
              jävla massa akvarium!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

Kommentar

• Kramfors
                • January 2003
                • 7265

http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• trollet85
                  • January 2005
                  • 667

Något grus som är vanligt att få tag på? Jag bor inte i en så stor stad och jag kan tänka att t,ex i GBG kan man få tag på lite vad somhelst...

Det enda jag har i närheten är Jula, Bauhaus, Micro.. om nu dom kan ha något grusaktigt? Vanliga affärer, har dom något att erbjuda? Coop kanske har något på sin trädgård avdelning?

Sen blir det väl dyrt att beställa från nätet? Frakten kan ju inte bli så billig =\
                  63L med salamandrar

Kommentar

• Raven
                    • February 2005
                    • 15385

vet inte om det gäller alla aff'ärer men en del säljer inte grus genom internetavdelningen utan bara i butiken
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• heeke
                      • April 2003
                      • 5033

Rådasand kan du hitta i bygghandeln (dock ej hos Bauhaus, iaf inte "riktig" Råda).
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

Rådasanden i bygghandeln kallas fogsand, hälften så dyrt mot att köpa den på djuraffären.

Min dotter hade Rådasand till sina salamandrar och vad jag vet så var det inga problem med det.
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

Ursprungligen postat av Tant Nancy
                          Rådasanden i bygghandeln kallas fogsand, hälften så dyrt mot att köpa den på djuraffären.

Min dotter hade Rådasand till sina salamandrar och vad jag vet så var det inga problem med det.
                          Det jag menar med Rådasand är just Rådasand från Rådasand AB, dvs riktig rådasand. Då står det Rådasand AB stort och tydligt på påsen.
                          Många säljer något de kallar för rådasand men då är det svårt att veta vad man får många gånger (kalkhalt osv), speciellt om det är på lösvikt.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• trollet85
                            • January 2005
                            • 667

det går inte hämta något från naturen då? tänkte någon dag gå ut och plocka lite stenar iaf! kalkstenen o karet är helt igengrodd av alger så den tänker jag kasta. så då kan man ju kanske hitta lite stenar istället. finns väl allt möjligt därute.

men detta med sand får jag väl kolla upp mer, men jag har som inte sett någon typ av sand någonstans. lät ju knepigt att man inte riktigt kan veta med t,ex kalkhalten i sten man köper på andra ställen är zooaffär...
                            63L med salamandrar

Kommentar

• Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

Ursprungligen postat av heeke
                              Ursprungligen postat av Tant Nancy

Det jag menar med Rådasand är just Rådasand från Rådasand AB, dvs riktig rådasand. Då står det Rådasand AB stort och tydligt på påsen.
                              Många säljer något de kallar för rådasand men då är det svårt att veta vad man får många gånger (kalkhalt osv), speciellt om det är på lösvikt.
                              Jag förstod det! Den sand jag köpte på Beijers i Östersund, som kallades fogsand, var från Rådasand AB och hade exakt samma färg och grovlek som den jag hade i karet... den var bara hälften så dyr som på djuraffären.
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...