Never underestimate the flytpower of frigolit!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

Never underestimate the flytpower of frigolit!

Igår fyllde jag på vatten i mitt akvarium med nyinstallerad bakgrund! Hade lagt i rådasand med jordbotten. Allt såg helt underbart ut!
    Men när jag tittade på film så hörde jag ett otäckt "krispande" från akvariet. Såg att täckglasen var på väg uppåt, sprang genast och kollade vad som hänt. Frigoliten hade släppt från botten och tvingade sig uppåt. Tvärstaget i akvariet såg ut som ett uppochnedvänt U. JÄVLAR vad frigolit flyter! Hade ändå massvis med silikon under, men på vänstra sidan hade jag lämnat 2-3cm där jag hade en bit filtermatta som insug. Var väl det som gjorde att det inte höll.
    Brukar ni karva ur frigolitbakgrunden "bakifrån" för att minska mängden frigolit? Kanske kan vara en idé? Man vinner ju både vattenvolym samt minskar flytkraften. Eller ska man peta in bitar av frigolit och silikona fast dem där jag har mitt insug?
    http://www.y0da.se

540L SA
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

Kanske är en dum fråga, men hur länge lät du silikonen torka?
    @-{-{--
    Rebecca

Kommentar

• y0da
      • August 2005
      • 1697

En kvart sisodär, bör väl räcka?
      Jag använde snabbhärdande silikon från pwss. Tänkte låta den härda lika länge som silikonen från clas olsson, dvs 5 dagar för min bakgrund. Frågade dock pwss om hur snabbt silikonen härdar. De frågade i sin tur leverantören och de svarade att de brukar vänta ett dygn på att silikonen ska härda när de monterar bakgrund. Jag väntade dock 4 dygn, bör ju vara tillräckligt. Dock fäster ju inte silikonen så jättebra mot frigolit, så det lär ju ha varit där det släppte. Har inte kommit åt att undersöka ännu. Ska hiva ur gruset ikväll..

540L SA

Kommentar

• heljis

• June 2003
        • 1150

Jag drog fast min frigolitbakgrund med en zigzagsträng på baksidan. Kanske sammanlagt 3-4m silikon på 150cm. Under limmande jag ingenting. Tog en-två minuter att få dit. Inga tendenser alls att släppa.
        Det du skriver låter väldigt underligt. Kasst/utgånget/feltilverkat silikon?

Dock vet jag hur bra frigolit kan flyta
        Martin Heljedal

They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

Kommentar

• Annika
          • January 2002
          • 2518

Frigoliten har inte bara en otrolig flytkraft utan en viss förmåga att dela på sig. Därför är det bra att tex lacka hela bakgrunden, även de sidor som skall limmas mot glaset, så att det inte bara är de yttersta frigolitkulorna som sitter fast i silikonet.

Kommentar

• y0da
            • August 2005
            • 1697

Kanske bör tillägga att jag har 5cm mellanrum mellan bakre glaset och bakgrunden, har cirkulationspump + filter där bakom nämligen. Silikonet ska vara bra (det svarta dyraste silikonet de har på pwss), det var inte heller utgånget. Jag la bakgrunden mot bottenglaset och sprutade in silikon under den.

Jag använder epolan lack till bakgrunden, såvitt jag vet så smälter det frigolit. Därmed har jag inte lackat sidorna på bakgrunden. Har däremot gått igenom alla sidor med värmepistol så det bör nog inte dela på sig.

Eftersom bakgrunden endast sitter fast till höger samt under så tror jag nog att det var det som gjorde att den släppte. Den bör nog fixeras till vänster också. Jag trodde att den skulle hålla bra när den bara var fixerad under.. men tydligen inte
            Men om jag blåser bort "överflödig" frigolit bakifrån så minskar ju lyftkraften rejält. Tror nog att det räcker för att den ska sitta fast vid nästa montering. Kanske ska lägga ett par klossar till vänster och fixera den där oxå.

540L SA

Kommentar

• Rambo
              • February 2004
              • 672

glöm inte att rengöra med rödsprit eller liknande innan du silikonerar och försök få så stor fästyta som bara möjligt. Min bakgrund släppte oxå vid mitt första försök att fästa den, sedan så använde jag två hela tuber med silikon för att fästa den (lite overkill kanske men den sitter där nu iaf, kan bli lagom skoj den dagen man ska ha bort den)
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

• y0da
                • August 2005
                • 1697

Tyckte jag överdrev tillräckligt ändå. Jag kröp omkring i akvariumet med en bomulstuss och en flaska aceton (första gången jag sagt "inte ikväll älskling, jag har huvudvärk!"). Lär inte ha varit något skit kvar på glaset. Jag använde 1,3 tuber med silikon ungefär. Men bakgrunden var då indelad i tre sektioner som jag silikonade ihop. Ikväll kletar jag ut ett lager silikon över hela botten där bakgrunden ska sitta, dessutom karvar jag ut den bakifrån. Sen får den bannemej härda i en vecka innan jag fyller den igen. Kommer använda clas olssons silikon den här gången, lär behöva lite längre härdning tror jag.

540L SA

Kommentar

• Raven
                  • February 2005
                  • 15385

Ursprungligen postat av Rambo
                  gkan bli lagom skoj den dagen man ska ha bort den)
                  den dagen säljer du akvariet istället å köper ett nytt
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Rambo
                    • February 2004
                    • 672

Ett tips är att silikon luktar ättika när det härdar, så när det slutar lukta ättika om det så har det härdat klart.
                    Värme påskyndar härdningen.
                    575l Åleds
                    80l JAD
                    Tiffany - perser/norskskogskatt
                    Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

• y0da
                      • August 2005
                      • 1697

Mjo.. men det luktar ju fortfarande ättika efter att det har härdat om du inte tvättar bort det.. Testade nämligen den metoden till mitt förra akvarium.. men det luktade i evighet tyckte jag.. spolade då rent akvariet, ett dygn efter det så luktade det fortfarande ingenting.

540L SA

Kommentar

• Sköldpaddisen
                        • April 2005
                        • 97

"Never underestimate the flytpower of frigolit!"
                        Så fort jag såg detta började jag fundera vad det var, det var ju riktigt kul! *hehe* jag och min underliga humor...
                        Hellre en sten i skon än en sko i sten

Kommentar

Arbetssätt...