Ännu en frigolitbakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nusse
    • March 2006
    • 68

    Ännu en frigolitbakgrund

    Hejsan,
    ännu en frigolitbakgrund tillverkad efter konstens alla regler. Äntligen dags att silikonlimma fast det i akvariet. Snart kommer äntligen de första Malawicikliderna i karet, epotexlacken ska bara härda färdigt först.

    Framifrån och närbild.

    Kan säga att dammsugar'n gått varm under produktionen :-)
  • Sacrium
    • February 2004
    • 672

    #2
    Ser riktigt fint ut!
    Du har inga bilder "under produktionen" ?
    Färgerna är verkligen otroligt snygga. Tummen upp!
    http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

    Kommentar

    • little_gerhard
      • September 2005
      • 28

      #3
      Jag tyckte frigolitbakgrunder såg j*vliga ut tills nu

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        oj då ,, de såg nästan ut som moduler, bra jobbat.. kanske du kunde byta ut den orange bakgrunden mot en svrt eller mörkblå så skulle de nog bli snyggare
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Mycket snyggt jobbat! Eftersöker också en "hur du gjorde" guide
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Nusse
            • March 2006
            • 68

            #6
            Tackar, en klapp på axeln är aldrig fel !

            Det finns riktigt många beskrivningar med fotografier, så jag dokumenterade inte med kamera. Här finns en diger länksamling, några är döda men flera matnyttiga länkar lever. Bl a David Engströms sida har inspirerat.

            Men jag skriver gärna ihop några tips.

            "Bakbakgrunden" som syns är tapeten. Jag kommer att sätta fast solskyddsfilm eller något för att få det så matt och mörkt som möjligt.
            Senast redigerad av Nusse; 08 April 2006, 07:33.

            Kommentar

            • Nusse
              • March 2006
              • 68

              #7
              Beskrivning del 1

              Mina förutsättningar
              Beskrivningen gäller hur jag valde att jobba. Det här sättet passade mig, men det finns naturligtvis miljoner kanske bättre sätt.
              Styrande för mitt bygge var: Juwel Vision 450, som ska bebos av malawiciklider. De vill ha lite gömställen och skuggor. Vidare har jag kompletterat Juwels 1000 l/h-pump med ett eget innerfilter (1000 l/h-pumphuvud och 10*10*50 cm filtersvamp) och en extra doppvärmare. Dessa ville jag gömma i andra hörnet. Sen bor jag i lägenhet och vill inte hålla på med färger som luktar. Därför vattenbaserade färger och epotex-lack för att skydda.

              Under arbetets gång valde jag att inte ha en heltäckande bakgrund för att ge lite mer simyta. Det blev lite "BTN-modultänk".

              Förberedelser
              Bli osunt intresserad
              av stenar. Kolla in hur sprickor ser ut, och särskilt hur stenytan uppför sig. Stenen kiselerar så det blir färgskiftningar där ytan är skrovlig. Spana in "fakeoriginalet" BTN i affären eller på skärmen för att få uppslag.

              Hitta en ostörd plats
              i hemmet, som du kan stänga till lite så inte barn, sambos och husdjur springer där i onödan. Du vill ha en del plats runt dig.

              Läs in dig lite så du kanske undviker de värsta fallgroparna. Finns hur många beskrivningar som helst. Googla efter "frigolit bakgrund" t ex eller kolla på länksamlingen i inlägget ovan.

              Rita upp akvariet
              uppifrån och från sidan. Skissa in hur du vill ha din bakgrund så du har huvuddragen klara innan du börjar skära. Om du vill slippa ta bort stag från akvariet så planera in genomgående sprickor så du kan lyfta in bakgrunden i delar. Rita in hur du behöver limma frigoliten.

              "Verktyg och Material" följer...

              Kommentar

              • Nusse
                • March 2006
                • 68

                #8
                Beskrivning del 2

                Verktyg
                Dammsugare
                - håll efter alla frigolitkulor och -flarn annars fylls hela bostaden. Går inte att bli av med frigoliten utan att dammsuga sig.
                Sopsäckar - igen, håll efter allt eftersom.
                Fogsvans med fin tandning - det är riktigt tungt att skära igenom redan 10 cm frigolit med kniv. Fogsvansen ger raka och lite tråkiga snitt.
                Knivar - favoriten visade sig bli en vanlig fiskefilékniv med 20 cm långt, smalt blad och spets. Slöa knivar bara smular frigoliten.
                Påläggsgaffel - suveränt bra för att ge en småskrovlig yta. Skräpar ner nåt oerhört, men det är det värt.

                Material
                Frigolit
                - markisoleringsplattor med måtten 120*60 cm. Jag behövde 2 st 10 cm tjocka och 1 st 5 cm. Kostar typ 50.- resp 30.- styck på Hornbach.
                Akvariesilikon - gick åt 1 tub för att limma ihop plattorna, går väl åt ytterligare drygt en tub för att limma dit bakgrunden i akvariet. Kostar 49.- tuben på Clas Ohlson. Köpte en tub svart silikon på Hornbachs akvarieavdelning, märke "Sikasil-E". Ska kolla upp den, är den giftfri så använder jag den ytterst när jag fäster frigoliten i akvariet.
                Husfix - Casco husfix för att ge en målningsbar yta. För mitt bygge gick det åt en 750 gr förpackning (endast ett lager).
                Färgpigment - husfixet är väldigt ljusbeige. Jag köpte en burk svart pigment från Alfort & Cronholm (Alcro) för c:a 50.-. Burken räcker typ till 200 bakgrunder.
                Allmogefärg - vattenbaserad. Jag använde vit, svart, gulockra, rödbrun och brun. Kostar 25.- burken på Clas Ohlson. Jag gjorde åt två burkar vit färg och bara lite av de andra färgerna.
                Svamp - modell biltvätt för att svampa på färgen. Jag klippte ut en 10*10 cm stor bit som jag nöp bort bitar ur för att den skulle bli lite mer natursvamplik.
                Epotex akvarielack - pga skrovligheten är ytan ganska stor. Jag gjorde åt c:a 700 gram. Komponenterna luktar riktigt ohälsosamt var för sig men tillsammans luktar de nästan ingenting. Använd skyddshandskar och kanske skyddsglasögon. Epoxiallergi är inte roligt. 1 kg lack kostade drygt 400.- inkl frakt.
                Penslar - billiga naturborst i olika storlekar för husfix och lackning.
                Håltagare - bra för att göra intag till pumparna. Jag använde diam 65 mm.
                Glassburkar - för att blanda färg och lack i.

                Arbetsbeskrivning följer...
                Senast redigerad av Nusse; 08 April 2006, 09:25.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  aldrig funderat på att bli "proffesionell" ?
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Nusse
                    • March 2006
                    • 68

                    #10
                    Ursprungligen postat av Raven
                    aldrig funderat på att bli "proffesionell" ?
                    Tack men nej. Bygget tog en del av förra helgen och sen några timmar varje kväll efter att barnen lagt sig. Även om det är första gången jag skär i frigolit så tar det för många timmar per bakgrund. Vad vill man tjäna? Ett par hundra i timmen minst - ingen skulle ha råd med mina frigolitbakgrunder

                    Näpp, då blir det formgjutning i PUR-skum à la Back to Nature och genast industriell skala.

                    Kommentar

                    • Nusse
                      • March 2006
                      • 68

                      #11
                      Beskrivning del 3

                      Skulptering

                      Då var det dags att börja jobba. Limma ihop frigolitsjoken med silikon. Planera lite, det fäster mycket bättre om du undviker att limma mot en yta du själv har sågat. Dessutom blir fogen mycket starkare om du kan sätta press under härdningen. Clas Ohlsons silikon härdar 2 mm per dygn, och ett dygn räckte för mig. Fogarna är inte särskilt starka, brukar du lite våld när du sen skär så brakar det till och det är bara att limma om.

                      Jag började med att såga ut de ”moduler” jag planerat. Stora, genomgående sprickor i ”klippan”. Såga/skär i vinkel så du inte kan se rätt igenom framifrån, då blir sprickan naturligt mörk. Fogsvansen ger för raka snitt, men dessa kan man ”busa till” med kniven sen.

                      Sen är det bara att börja hyvla bort frigolit. Ju tunnare skivor du skär, desto galnare blir du när du försöker skaka av dig dessa statiska små monster. Gör en grov utformning av stycket först, tänk lite på att skapa överhäng etc för skuggverkan. Kör du med tjock frigolit är det lätt att sluta skära bort material för tidigt. Det är onödigt att tunnaste delen av ”klippan” är 5 cm. Du kan gå ner till 1.5 – 2 cm innan frigoliten börjar kännas riskabelt tunn.

                      En rätt snygg struktur fås genom att sticka in kniven parallellt med ytan och skära en kanske 5 cm djup och 3 cm lång ficka. Sen bryter du loss biten och har fått ett oregelbundet steg i klippan. Jag har bilder på rå frigolit med denna yta och en bit målad.

                      När du är tillräckligt nöjd med dina klippor är det dags att skapa ytan. Använd en gaffel och dra den med lätt tryck över ytan för att få frigolitkulor att lossna. Dra i en huvudriktning och sen i vinkel för att få frigolitkulor att lossna. Du vill få en lätt skrovlig yta. Lämna en del stycken där ytan är nästan slät och skrapa på ordentligt på andra för att få gropar i klippan. Denna bild kan ge en idé. Skrovligheten behövs för att få en någorlunda naturtrogen färgläggning sen.

                      Kom ihåg att du ska på med husfix sen som förlåter en hel del.

                      Vid det här laget har du förmodligen tömt/bytt dammsugarpåsen en 3-4 gånger.

                      Målning följer...
                      Senast redigerad av Nusse; 08 April 2006, 11:05.

                      Kommentar

                      • Nusse
                        • March 2006
                        • 68

                        #12
                        Beskrivning del 4

                        Målning

                        Blanda husfix och pigment. Jag blandade ett par deciliter husfix med nästan lika mycket vatten, till detta en knapp tesked pigment. Sörjan ska ha tjock vällingkonsistens och vara grå åt det mörkare hållet. Husfixet ljusnar betänkligt när det torkar. Ta en pensel och stryk på. Du lär få dutta en del in i alla gropar. Låt torka i ½-1 dygn.

                        Använd sen den vita allmogefärgen, och bryt den med lite svart och kanske brun eller gulockra för att få en ljust grå färg. Späd med några stänk vatten för att få en rätt blaskig blandning till en början. Ta svampen, fukta i vatten, krama ur, ner lite i färgen och svampa sen på. Var inte för noga med att komma ner i alla sprickor och vrår, du kommer väl ihåg hur stenarna i skogen ser ut? Min färg torkade på 20 minuter och blev rätt svag. Lägg på en gång till där du vill ha lite ljusare blaffor.

                        Sen tar du och bryter vit färg med mer gulockra/brun/rostbrun färg. Låt inte färgen bli för ”ren” utan den ska vara lite smutsig. Spä med vatten igen för att blaska upp färgen. Svampa på blaffor igen.

                        Jag tycker det är bättre att börja med för svag färg och sedan svampa på en gång till, ger mig bättre kontroll.

                        Om allt gått bra så har du fått en skrovlig yta som är mörkt grå längst in och färgad på topparna. Se här. Om färgerna är för klara kan du blanda till en tunn, smutsig, mörk färg och dutta över ytan.

                        Efter nåt dygns torkning är det dags för lackning. Observera att lacken gör omålad husfix rätt mycket mörkare. Jag tycker att det blev en bra effekt, sträva inte efter att täcka all husfix med färg.

                        Vad det gäller limning i akvariet etc lämnar jag till den intresserade att söka info nån annanstans.

                        Mvh Magnus.

                        Kommentar

                        • jockeXX
                          • April 2006
                          • 67

                          #13
                          Jag har använd roterande filar i olika storlekar och former(såna man slipar rost på bilar med)
                          Enda nackdelen är att det sktar ner men det gör nog alltid frigolit.

                          Kommentar

                          • Rimturs
                            • September 2005
                            • 71

                            #14
                            Grymt läckert gjort!
                            Hur ska resten av akvariet inredas? Grus/växter?

                            Släng gärna upp en bild på det färdiga resultatet sen
                            "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"

                            Kommentar

                            • mayday
                              • November 2005
                              • 2085

                              #15
                              Grymt snygt ,,,
                              inte funderat på o tillvärka o sälja då dendär va snyggare än Btn o liknande
                              ______________________________________________

                              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...