Förslag på inredning av ett 540 l malawikar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jokkep
    • July 2005
    • 8

    Förslag på inredning av ett 540 l malawikar

    Tänkte göra om mitt malawiakvarium och behöver lite inredningstips.
    Det är 540 liter och tänkte bygga mig en bakgrund av skiffer. Tänkte även ha en del skiffersten på botten.

    Tänkte köpa skiffern av en kompis, men hur vet jag om det är skiffer som fungerar i akvarium eller om det är alunskiffer?

    Jag skulle också vilja ha förslag på bottengrus som matchar med skiffern, kör med bottenfilter så är inte så säker på att sand fungerar.

    Har en massa lavastenar ska dom vara kvar?

    Växter eller inte växter?

    osv.

    Mata mig med åsikter och förslag.
  • Sacrium
    • February 2004
    • 672

    #2
    Har bara hört att om man "ristar" i skiffer så kommer det bli rödaktigt om det är alunskiffer.
    Tycker nog det är snyggare med bara en sorts sten, så vill du köra med skiffer så plocka ur lavastenen. Dom påminner inte direkt om varandra heller.
    Växter är väl upp till var och en. Jag kan tycka det är snyggt med vissa grejer. Anubias kanske skulle passa där.
    http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Alunskiffer är svart och lite oljig liksom. Repar man den med en kniv blir det ett rödaktigt streck.

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        ja tycker att du ska plocka vanliga runda o fina gråstenar ute i naturen. det tycker jag är väldigt fint. de ser naturligt ut
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • jokkep
          • July 2005
          • 8

          #5
          okej, tackar. Ska ta en runda med hunden nu och leta sten. Kom gärna med lite förslag på bottenmaterial

          Kommentar

          • MantaC0re
            • July 2005
            • 512

            #6
            Varför ska du habottenfilter?? För sand/sten är väl det mest "naturliga" för malawi ciklider. Dom brukar sila sanden för att hitta mat. Har själv sand från en insjö sandstrand som är väldigt ju ser riktigt fint ut om man har vit,grå aktiga stenar i.
            Mitt råd är att byta filter typ och köra med sand. Har både sten,sand som jag har plockat själv fungerar hur fint som helst, så plocka på jokkep.

            Mvh Mattias
            If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

            Kommentar

            • jokkep
              • July 2005
              • 8

              #7
              Har haft bottenfilter ett bra tag och det funkar perfekt, så det är väl därför, men det måste ju finnas något bra alternativ till finkornig sand, vet inte riktigt hur finkornig grus man kan ha till bottenfilter..

              Kommentar

              • MantaC0re
                • July 2005
                • 512

                #8
                Kör du med endast bottenfilter?? Malawi ciklider vill ha det ganska bra snurr på vattnet helst mellan 5-10gg akvariets storlek.


                Mvh Mattias
                If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                Kommentar

                • jokkep
                  • July 2005
                  • 8

                  #9
                  jo, bara bottenfilter, men de två pumparna jag har ger ganska bra fart på vattnet.´
                  Ingen som klagat ännu iallafall..

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    Ursprungligen postat av MantaC0re
                    Kör du med endast bottenfilter?? Malawi ciklider vill ha det ganska bra snurr på vattnet helst mellan 5-10gg akvariets storlek.


                    Mvh Mattias
                    10ggr volymen är väl lite o ta i när de gäller malawi. 10 gånger volymen ska de ju va i saltvattenkar. räcker gott o väl med ca 5 ggr volymen till malawi
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • jokkep
                      • July 2005
                      • 8

                      #11
                      Finns det inget riktigt ljust grus? hade det inte blivit en ganska snygg kontrast mot det svarta skiffret

                      Kommentar

                      • MantaC0re
                        • July 2005
                        • 512

                        #12
                        Ursprungligen postat av andreassofus
                        10ggr volymen är väl lite o ta i när de gäller malawi. 10 gånger volymen ska de ju va i saltvattenkar. räcker gott o väl med ca 5 ggr volymen till malawi
                        Jo klart det räcker med 5ggr, har hört att man ska ligga mellan 5.10ggr har själv 6-7gg i mitt 540l.

                        Mvh Mattias
                        If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                        Kommentar

                        Arbetssätt...