Svagt rostfärgade områden på stenarna - farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Svagt rostfärgade områden på stenarna - farligt?

    Nu har jag skållat de fina stenarna som jag hittade i skogen ordentligt. Men jag tycker att jag se några få lite svagt rostfärgade områden på stenarna.

    Jag hade faktiskt blivit avrådd (innan jag hittade dessa stenar) från att stoppa ner stenar som var rostfärgade i akvariet för att de kan innehålla metaller.

    Jag är faktiskt inte säker på om det är rost. Skulle kunna vara bara lite rödare inslag i stenarna. De är ju lite rosaaktiga på de sidorna som har legat mot marken.

    Nu till frågorna: Finns det andra metaller än järn som får den typiska orangeröda rostfärgen? Vad jag förstått så är järn ofarligt för fiskarna, eller? Jag har iaf läst om folk som för i tiden stoppade ner järnspikar i sanden för att förse växterna med järn.

    Vågar jag stoppa ner stenarna i akvariet? Vill ju inte riskera någons hälsa och/eller liv. Men finns det något sätt att kolla det? Eller tror ni att det är safe? En av stenarna är verkligen perfekt

    Stenarna innehåller iaf ingen kalcium. Det har jag readn kollat.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Hmm, kom att tänka på att när man lämnar t ex en sax liggandes på nån blöt yta så blir det lite rostfärgat där saxen har legat, så stål får visst samma rostfärg när den oxyderar...

    Fast stål finns ju inte i naturen. Så nu ställer jag om frågan. Finns det några giftiga metaller som blir rostfärgade när de oxyderar? Eller kan järn vara farligt för fiskarna?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ok, nu har jag tagit reda på att det bara är järn som får den röda färgen när den rostar.

      Och då lyder frågan: är järn helt ofarligt? Eller blir det farligt när halterna överstiger en viss nivå?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        tror inte det är farligt.

        förr la man ju ofta en järnskruv i botten, även läst om en som hitta 25-30kg armeringsjärn i botten på ett akvarie som hade varit igång många år med fiskar i.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tyvärr så har jag fått reda på att om det finns järn så kan det även finnas andra metaller som är farliga: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89173
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            #6
            T ex Pansarmalar mår ju tydligen inte bra av metaller i vattnet. Jag har aldrig själv haft några eller haft problem med nån metall (vad jag vet).

            Men det finns skiffer som är lite rostfärgade. Vi köpte sån skiffer och jag haft testat att ha det i karet ocskå, inga problem. Men det kan ju vara någon annan sorts "rostfärg" på dina stenar än vad det var på det där skiffret...
            Jag har ju också svart rådasand som blivit rostfärgad av någonting. Antagligen nutrisi, krukor mm.
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Leonard
              T ex Pansarmalar mår ju tydligen inte bra av metaller i vattnet. Jag har aldrig själv haft några eller haft problem med nån metall (vad jag vet).

              Men det finns skiffer som är lite rostfärgade. Vi köpte sån skiffer och jag haft testat att ha det i karet ocskå, inga problem. Men det kan ju vara någon annan sorts "rostfärg" på dina stenar än vad det var på det där skiffret...
              Jag har ju också svart rådasand som blivit rostfärgad av någonting. Antagligen nutrisi, krukor mm.
              Det kommer inte att bo några pansarmalar i det akvariet.

              Jag har precis tagit lite bilder på stenens yta, som jag ska lägga upp om en stund.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Bilderna

                Här är två närbilder på stenens yta. Nu är det lite knepigt att återge den exakta färgen på bild. Men jag har fixat till den i photoshop i ett försökt att komma så nära verkligheten som möjligt.
                Bifogade filer
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • goldennugget
                  • September 2005
                  • 138

                  #9
                  Ursprungligen postat av batski
                  Hmm, kom att tänka på att när man lämnar t ex en sax liggandes på nån blöt yta så blir det lite rostfärgat där saxen har legat, så stål får visst samma rostfärg när den oxyderar...

                  Fast stål finns ju inte i naturen. Så nu ställer jag om frågan. Finns det några giftiga metaller som blir rostfärgade när de oxyderar? Eller kan järn vara farligt för fiskarna?

                  Saxen innehåller järn, Fe, som i kontakt med en annan metall + en vätska som innhåller joner (t ex kranvatten) kan oxidera till järnjoner, Fe2+ eller Fe3+. Det är dessa järnjoner som ger den karaktäristiska "rostfärgen". ingen annan metall ger just den färgen. Järnjoner i mindre mängd är inte farligt för varken fiskar eller växter utan tvärtom viktigt. Jag vet att en del akvarister lägger ner en liten ståldank eller järnkula i akvariet som då sakta oxideras till järnjoner som blir framförallt näring till växterna.

                  I för stor möngd kan dock järn naturligtvis vara farligt så några enorma järnföremål ska man nog inte säkna ner i karet. metaller som oxideras till joner är framförallt så kallade "oädla" metaller och i den gruppen finns få metaller som är "giftiga". Dock är ju allt giftigt i tillräcklig mängd...
                  Och som sagt, det är enbart järn som ger just den bruna "rostfärgen".

                  Stenen på bilden ser ut att innehålla järn, men så lite borde vara helt OK!!!

                  En metall som kan ge problem för fiskar och som man ska se upp med är koppar, dock är det sällan attt det finns i några högre halter i stenar.

                  Sen kan ju vissa stenar också ändra hårdheten på vattnet vilket kan ge effekter beroende på vilka fiskar man har...
                  Senast redigerad av goldennugget; 07 June 2006, 09:07.

                  Kommentar

                  • Isuxs
                    • December 2005
                    • 796

                    #10
                    Sånna stenar med sån yta har jag i mitt kar.. Och allt verkar bra där iaf. Så det ska nog inte va nån fara.
                    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                    180L Ghost / Black skalar
                    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ja allt verkar bra i mitt akvarium med
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av goldennugget
                        I för stor möngd kan dock järn naturligtvis vara farligt så några enorma järnföremål ska man nog inte säkna ner i karet.
                        hmm vad är för stor mängd och enorma föremål ???

                        25-30kg armeringsjärn är efter vad jag läst inte stor mängd, jo du läste rätt.
                        läste om en som köpte hem ett akvarie och starta upp de och efter ett par år ställdes det undan och han hitta 25-30kg armeringsjärn som tidigare ägaren hade lagt i sanden.

                        anubias trivdes grymt bra, täckte hela botten men även kuhliålar trivdes och förökade sej rätt ordentligt i samband med att karet användes som yngelakvarium.

                        så med tanke på de kan man ju undra, om en "förnuftig" person verkligen kan få ner tillräckligt med järnföremål.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Dr.Stefan
                          • February 2006
                          • 35

                          #13
                          Det handlar inte bara om mängden. Vattnets kvalitet har egentligen större betydelse - ju lägre pH, desto surare är vattnet och desto mer järnjoner fälls ut i vattnet. Men i de pH vi rör oss (6-8?) skulle jag påstå att problemet i praktiken är helt obetydligt, åtminstone när det gäller järn. Däremot är det som någon så riktigt påtalade att till exempel koppar kan vara giftigt redan vid låga koncentrationer. Så även om man lyckas peta ner 25 kg armeringsjärn i akvariet, så ska vattnet vara rejält surt innan järnet blir ett problem. Då har man nog snarare andra problem långt dessförinnan. Däremot kan man misstänka att det finns flera växter som mår bra av lite järntillskott.
                          Tjingeling

                          Kommentar

                          • goldennugget
                            • September 2005
                            • 138

                            #14
                            Håller med om (som jag också tidigare skrivit) att effekten av järn nog är obetydlig om man inte har speciellt känsliga fiskar eller tycker att det är fult med rostbrunt vatten...

                            Eftersom inte allt järn oxideras på en gång utan lite i taget så klarar fiskarna säkert att ha 50kg armeringsjärn i karet (Wow! Hur skulle det se ut!) om man sköter sina vattenbyten...

                            Och 50kg kan väl räknas som en enorm mängd... och även om fiskarna överlever så kan de dock bli stressade och få en viss reducerad livslängd av den onaturligt höga halten järnjoner. Finns nog inga undersökningar på detta skulle jag dock tro...

                            Koppar som jag också nämnt är däremot skadligt redan i mycket små mängder. Dock är det sällan som natursten innehåller några skaldliga halter koppar. Den största "kopparboven" är vanligt kranvatten... Om man har problem med fiskar som dör för tidigt och oförklarligt, andas häftigt, att rommen aldrig utvecklas till yngel eller att fiskarna inte lägger rom överhuvudtaget kan bero på (men är inte säkert!) kopparförgiftning. Då kan man behöva ett vattenberedningsmedel som tar bort tungmetaller vid vattenbyte.

                            Och, som någon skrev, Anubias verkar vara extra förtjusta i järn, har sett exempel på akvarium där man lagt i en jändank i sanden och sedan fått värsta skogen av Anubias.
                            Senast redigerad av goldennugget; 08 June 2006, 06:50.

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Raven
                              anubias trivdes grymt bra, täckte hela botten men även kuhliålar trivdes och förökade sej rätt ordentligt i samband med att karet användes som yngelakvarium.
                              Jag har gjort liknande betraktelser, kul att höra att fler haft samma erfarenhet... Det viktiga i sammanhanget här är dock inte järnmängden, eller att Anubiasen frodades... Khuliål, ska enligt uppgift vara svår att få att föröka sig i akvarium. Det skulle man vetat för 10-15 år sedan när de förökade sig som tokiga där hemma.

                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...