Järn giftigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #16
    har du provat att söka på internet? hittade denna sida:



    och jag tror inte det ska vara nån fara med att du hittat den i en barrskog... vad är du rädd för där?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #17
      Fältspat är ett rött mineral som kan finnas i sandsten om jag inte minns fel. Det ser ut så.

      Om du droppar syra på stenen och det blir grönt då är risken ganska stor att den innehåller mycket koppar (jag bara gissar och ljuger men jag ljuger så bra=)

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Tack så mycket för länken! Det låter bra att det röda brukar vara järn.

        Det så jag är orolig över är att den porösa stenen kan ha sugit upp substanser som kan vara giftiga. Barrträd har jag hört innehåller något som är giftigt.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av Krax
          Fältspat är ett rött mineral som kan finnas i sandsten om jag inte minns fel. Det ser ut så.

          Om du droppar syra på stenen och det blir grönt då är risken ganska stor att den innehåller mycket koppar (jag bara gissar och ljuger men jag ljuger så bra=)
          Så här skulle jag beskriva stenen färgmässigt:

          Stenen är sandgrå med svagt rosa inslag. Det finns även de rödbruna inslagen som fick mig att bli misstänksam, samt lite svarta inslag. På den sidan som har legat uppåt har stenen blivit lite grön, men jag tror att det beror på encelliga alger. Det mesta av det gröna försvann när jag skrubbade stenen. Det är en svag grönton kvar nu. På den sidan som låg mot marken finns det inget grönt alls.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Jag funderar på om jag skulle kunna göra på följande sätt:

            Starta upp akvariet med stenen i och filtrera i ett par veckor över aktivt kol innan fiskarna flyttar in. Skulle det eliminera eventuella risker för förgiftning i fall stenen skulle ha sugit åt sig något giftigt där den legat i skogen?

            Vad tror ni?

            Och så kom jag att tänka på att det kanske går att ringa nånstans för att komma i kontakt med nån geolog med erfarenhet om bergarterna i Göteborg. Men vart? Några tips?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Idanajad
              • May 2005
              • 465

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Och så kom jag att tänka på att det kanske går att ringa nånstans för att komma i kontakt med nån geolog med erfarenhet om bergarterna i Göteborg. Men vart? Några tips?
              Institutionen för geologi vid Göteborgs universitet erbjuder på sin hemsida just det du är ute efter. Kolla här http://www.gvc.gu.se/GEO/geo-hem/index-sv.htm Längst ned i vänstergardinen hittar du "fråga en geolog". Fantastiskt, nästan!
              Peccator est aquarifex

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ah tusen tack! Du är en ängel
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Idanajad
                  • May 2005
                  • 465

                  #23
                  Detvarsålite
                  Man glömmer lätt bort att man kan få fantastisk hjälp av universiteten. Bara man kan klura ut vilken institution som kan tänkas ha hand om det ämne man är intresserad av brukar det fungera att ringa direkt dit och bli hänvisad till någon som kan svara. Ibland får man kontakt med någon som ägnat flera år åt att forska i just det man undrar, någon som dessutom blir hemskt glad över att få berätta om sitt ämne. De flesta universitet (iallafall för några år sedan) ser det som problematiskt att de fungerar såpass fristående från det omgivande samhället, och när de blir kontaktade av någon representant från "allmänheten" tas det på allvar och ses som positivt. Man stör alltså inte om man ringer eller mailar och frågar saker. Enligt min erfarenhet. Heja universiteten!
                  Peccator est aquarifex

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Jag har redan mailat dem, men du tror alltså att det går att ringa upp dem också? Nu väntar jag iofs på mailsvar, men skulle det dröja för länge så
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Idanajad
                      • May 2005
                      • 465

                      #25
                      Har du inte jättebråttom kan du väl ge dem en dag eller två innan du ringer. När de nu har en sån ypperlig väg in kan det ju vara bekvämt att utnyttja den och kanske hamna hos rätt person på en gång. Om det inte dröjer för länge. Gällande det där med att ringa tänkte jag mer på alla de institutioner som är ganska anonyma och introverta på sina hemsidor, men som ändå är otroligt hjälpsamma när man ringer till dem.
                      Peccator est aquarifex

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Lite bråttom har jag ju men jag kan vänta ett par dar
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Svaret

                          Svaret har kommit och det var tyvärr inte det jag hade hoppats på

                          "Sandsten är inte mycket vanligt i Göteborgstrakten. Stenen kan vara en vittrad granit, men svårt att avgöra från fotot. Granit kan innehäller fler tungmineraler och därmed fler tungmetaller än sandsten, men båda har mycket lite. Den viktigaste frågan är vad du små svarta prickarna är för mineral. Är det sulfide utfällningar är dessar relativt ostabila och kan ge ifrån sig olika ämnen. År det magnatite är det mindre ostabilt.
                          Mineral bestämninar kräver ett något större insats. Jag skulle nog inte chansa om det gäller mycket värdefulla fisk i akvariet."

                          Bara så ni förstår varför jag har haft så svårt att släppa den här stenen:
                          Bifogade filer
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Nu har jag även fått svar nr 2 och jag blir bara mer förvirrad:

                            "Har själv akvarie,så jag är också försiktig med vad för sten jag stoppar i. Svårt se säkert vad det ä för sten du har, men verkar inte vara nån risk för koppar i stenen, för då hade det varit kopparkis som är en sulfid. Ensådan sulfid hade avslöjat sig med grön ärgfärgning och starkt rostiga utfällningar, men ser int ut så. tror inte dina firrar mår dåligt av stenen. OM nåt skulle finnas i stenen beror ju effekten även av hur stor volym du har och hur ofta du byter vatten. Du får väl hålla lite extra koll på firrarna, men jag tror det går bra.
                            Däremot antar jag att en porös sten blir ett gissel i form av utmärkt underlag för algpåväxt!"
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Idanajad
                              • May 2005
                              • 465

                              #29
                              Trixigt. Fast med tanke på att du är så förtjust i din sten (vilket jag har stor förståelse för, till och med jag som inte gillar sten så värst tycker att den är fin ) och att du fått svar från en geolog-akvarist som tror att den är ok kanske det ändå är värt ett försök? Helt oavsett hur du gör tyckte jag det var roligt att du fick svar så snabbt, och flera stycken. De kanske sitter och pratar om din sten i fikarummet på geologen i gbg...
                              Peccator est aquarifex

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av Idanajad
                                De kanske sitter och pratar om din sten i fikarummet på geologen i gbg...
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...