Järn giftigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #31
    Ha

    Ursprungligen postat av batski
    Ett svar till:

    "Om det är en vittrad granit ser jag inga speciella orsaker ill oro. Det svarta är antingen skiktsilkikatet biotit 8inte farligt) eller magnetit
    (järnoxid) inte heller farligt."

    Hoppas, hoppas, hoppas detta stämmer!!!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Idanajad
      • May 2005
      • 465

      #32
      De sitter faktiskt och pratar om din sten i fikarummet!!!
      Peccator est aquarifex

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ehh, hur vet du det???
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #34
          h*n har kanske ringt och frågat
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Idanajad
            • May 2005
            • 465

            #35
            Nja, riktigt så familjär är jag faktiskt inte med göteborgsgeologerna . Tänkte bara att de svar du får låter som om de konfererar lite, skickar iväg ett mail, pratar lite till, skickar ett till osv...
            Peccator est aquarifex

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Ursprungligen postat av Idanajad
              Nja, riktigt så familjär är jag faktiskt inte med göteborgsgeologerna . Tänkte bara att de svar du får låter som om de konfererar lite, skickar iväg ett mail, pratar lite till, skickar ett till osv...
              Jag trodde nästan du satt där med dem
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #37
                Sandsten är (oftast) ofarligt för att det är en sedimentär bergart: vulkanbergarter som granit har eroderat till sand, hamnat i havet, spolats runt av vågor under längre tid, blivit liggande, kompakterats, limmats ihop & blivit sandsten.

                Det innebär att det mesta som alls kan lösa sig ur ursprungsbergarten är löst, för miljontals år sedan, kvar är endast de mest motståndskraftiga mineralen, som kvarts. Därför är sandsten vanligen säker.

                Nu är sandsten (en smula) poröst, och kan det förstås ha hänt saker med stenen under de miljontals år den legat, den kan t.ex. ha blivit impregnerad med olja. Men oddsen är bra för att den är säker.

                Oddsen blir ännu bättre av att dina stenar är slipade, dvs inlandsisen har brutit lös stycken, sen har de spolats runt i diverse istidsfloder/sjöar/hav och lakats ur. Återigen har alltså det mesta som kan lösa sig, troligen löst sig.

                Jag skulle själv inte tveka att använda de där stenarna i mitt akvarium.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • lilleolov
                  • April 2006
                  • 79

                  #38
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Ja, i mycket höga halter kan järn vara giftigt. Det järn du kan få ut ur din sten torde inte vara i närheten av de nivåerna, utan anledningen till att man inte rekommenderar att ha sten med synlig "rost" på sig i akvariet är att om det finns en metall i stenen (järn) är det bra odds att det även finns andra (koppar t.ex) som är giftigare.
                  Ursprungligen postat av peterhaack
                  med hjälp av saltsyra som du stoppar ner stenen i kan du få det som ligger åtkommligt för syran att fräta bort så som koppar järn och kalk.
                  låt stenen ligga i syra ett dygn, ta ut stenen skölj av den och skura av den med hjälp av en nagel borste, lägg den i syran igen, se om det fräser eller bubblar från den, om det gör det låt ligga ytterligare ett dygn, gör om proces och kolla när den slutat bubbla och fräsa kan den stoppas i karet efter en sköljning och kokning..
                  Funkar saltsyran även på rosten? Och sen undrar jag var köper man saltsyra och till vilket pris? Och är det något mer som behövs?

                  Jag har väldigt många rostiga fina stener som jag vill stoppa ner =)

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Sandsten är (oftast) ofarligt för att det är en sedimentär bergart: vulkanbergarter som granit har eroderat till sand, hamnat i havet, spolats runt av vågor under längre tid, blivit liggande, kompakterats, limmats ihop & blivit sandsten.

                    Det innebär att det mesta som alls kan lösa sig ur ursprungsbergarten är löst, för miljontals år sedan, kvar är endast de mest motståndskraftiga mineralen, som kvarts. Därför är sandsten vanligen säker.

                    Nu är sandsten (en smula) poröst, och kan det förstås ha hänt saker med stenen under de miljontals år den legat, den kan t.ex. ha blivit impregnerad med olja. Men oddsen är bra för att den är säker.

                    Oddsen blir ännu bättre av att dina stenar är slipade, dvs inlandsisen har brutit lös stycken, sen har de spolats runt i diverse istidsfloder/sjöar/hav och lakats ur. Återigen har alltså det mesta som kan lösa sig, troligen löst sig.

                    Jag skulle själv inte tveka att använda de där stenarna i mitt akvarium.
                    Hmm, men isf varför är det lite rostfläckar på den? En av geologerna tror ju att det rör sig om en vittrad granit. Men om den är vittrad borde det inte heller vara några rostfläckar på den. Knepigt.

                    Det börjar luta åt att stenen inte är farlig, men jag känner mig fortfarande inte 100% säker... Kanske är jag lite orolig av mig när det kommer till fiskarna
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #40
                      Sandsten har ofta utfällningar av järn i sig, t.ex. pga att de genomgått en period innan de blev berg där de låg i den syrefria zonen i bottnen, och järnsulfid fällts ut ("det svarta" man kan se om man gräver lite i en sandbotten). När stenen får kontakt med luft & vatten igen, rostar järnsulfiden och blir röd järnoxid.

                      Vittrad granit kan det vara. "Gråsten" är ofta vittrad granit eller gnejs, men har du nån skada på stenen kan du då se att "inredet" har helt annan färg än ytan (ofta vit/svart kornig). Granit är vanligen också grovkornigare än sandsten. Sandsten ser i normalfallet verkligen ut, och känns, som stelnad sand.

                      Nu är granit _också_ vanligen säker, särskilt om det rör sig om slipade stenar (Dvs de har legat länge i vatten) och jag har själv rätt mycket röd granit i mina akvarier, inklusive en sten med viss rostfärgning.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #41
                        Tack! Nu är jag övertygad
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • lilleolov
                          • April 2006
                          • 79

                          #42
                          Ursprungligen postat av Azur
                          anledningen till att man inte rekommenderar att ha sten med synlig "rost" på sig i akvariet är att om det finns en metall i stenen (järn) är det bra odds att det även finns andra (koppar t.ex) som är giftigare.
                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          med hjälp av saltsyra som du stoppar ner stenen i kan du få det som ligger åtkommligt för syran att fräta bort så som koppar järn och kalk...& även sköljning och kokning..
                          Funkar saltsyran även på rosten? Och sen undrar jag var köper man saltsyra och till vilket pris? dyrt?
                          Och är det något mer som behövs, jag menar hur starkt är saltsyra? Fungerar inte en plastbalja?

                          Jag har väldigt många rostiga fina stener som jag vill stoppa ner som jag hittade där dom hade sprängt berg för några år sen, men dom är fina, min första tanke var "gratis skiffer sten!" så jag och sambon packa hela barnvagnen full. =)
                          kan även tilläga att detta ligger nära en bilväg, vilket inte är så bra som man förstår, men ska vi slänga allt 30kilo "svensk skiffer sten"?

                          Jag har 1000 liter och något måste man fylla det med, inte bara växter.

                          Svara gärna alla ni som kan något om detta område.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...