Inredning och plats?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tove91
    • February 2006
    • 61

    Inredning och plats?

    Jag skulle vilja ha lite tips på inredning (inte allt för komplicerad) till ett 150 liters hörnakvarium
    Måtten är: 60 djupt, 50 högt och 60 brett
    Dom här fiskarna har jag där:
    2 metall pansarmalar (en albino)
    1 ancistrus
    6 neontetror
    3 svärdbärare
    3 platy
    2 guppyhonor
    några yngel (c.a. 5-6)

    Jag köper kanske fler neoner eller pansarmalar

    Jag undrar om jag kan köpa några fler pansarmalar och neoner eller om det redan är för mycket fisk.. Det ser inte så fullt ut Ska antagligen köpa en guppyhanne också..

    Jusst nu har jag bara 4 jättevallisneria (eller någon liknande) och ska plantera dit en jättegälört. Jag har ingen aning om dom går ihop med vattenvärderna, men får väl hoppas på det
    Jag har även 1 rot och några snäckskal. Gruset är blandat finkornigt och grovkornigt.
    Men har ni något tips på inredningen? Jag är jättetacksam för svar
    /Tove
    Senast redigerad av Tove91; 21 May 2006, 12:39.
    Lille, lille Nils!
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    Jag är lite svag för Anubas planterat på rötter, det blir en snygg kontrast mellan det bruna på roten och den gröna växten.

    Jättevallisneri skulle jag plantera längst bak i hörnet, skulle samtidigt försöka få botten sluttande lite uppåt mot bakre hörnet. Lite sten skulle va snyggt också så jag skulle gå ut och se om jag hittade några stenar ute i naturen.


    Dina fisk frågor törs jag inte kommentera då det finns risk för att din tråd blir låst om jag gör det.
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • Tove91
      • February 2006
      • 61

      #3
      Ursprungligen postat av Opus
      Jag är lite svag för Anubas planterat på rötter, det blir en snygg kontrast mellan det bruna på roten och den gröna växten.

      Jättevallisneri skulle jag plantera längst bak i hörnet, skulle samtidigt försöka få botten sluttande lite uppåt mot bakre hörnet. Lite sten skulle va snyggt också så jag skulle gå ut och se om jag hittade några stenar ute i naturen.


      Dina fisk frågor törs jag inte kommentera då det finns risk för att din tråd blir låst om jag gör det.
      Varför kan den bli låst då?
      De är väl också inredning?
      Lille, lille Nils!

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Kan inte jag svara på, men en tråd blev låst idag p.g.a. att det skrevs om inredning och fiskar.

        Men hoppas du tyckte om dom råd jag gav dig
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • Tove91
          • February 2006
          • 61

          #5
          Ursprungligen postat av Opus
          Kan inte jag svara på, men en tråd blev låst idag p.g.a. att det skrevs om inredning och fiskar.

          Men hoppas du tyckte om dom råd jag gav dig
          Ja dom var jättebra
          Jag har lagt ner en fin sten nu men roten är inte så stor.. men jag ska väl försöka hitta en sån där växt
          Lille, lille Nils!

          Kommentar

          • Opus
            • January 2006
            • 1014

            #6
            Här har du en suddig bild på hur det ser ut i mitt minsta akvarium, den roten är inte så stor heller, typ 25 - 30cm. Anubiasen är längst upp på roten
            Bifogade filer
            Vescere bracis meis!

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              anubias är en helt underbar växt ... väldigt fin o lättskött. växer förbannat sakta dock men går o fästa på typ allt.

              Har 2 planter sitter på min bakgrund
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • Tove91
                • February 2006
                • 61

                #8
                Ursprungligen postat av mayday
                anubias är en helt underbar växt ... väldigt fin o lättskött. växer förbannat sakta dock men går o fästa på typ allt.

                Har 2 planter sitter på min bakgrund
                Men hur fäster man dom?
                Lille, lille Nils!

                Kommentar

                • Opus
                  • January 2006
                  • 1014

                  #9
                  Fiskelina går bra eller allra helst bomulstråd. Man kan ta bort linan när växten har tagit rot, bomulstråden försvinner troligen av sig själv.

                  Jag kopte en rot som det var två hål i, det var bara att stoppa rötterna på växten inn i dom.
                  Vescere bracis meis!

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Opus
                    Jag kopte en rot som det var två hål i, det var bara att stoppa rötterna på växten inn i dom.
                    har en sån rotbit med en windelöw ormbunke i varje hål(2st) och J***R va snyggt det är nu när windelöwen börjar bli större.
                    rotstocken har kommit upp ur hålen och vandrar ner mot botten längs med roten.

                    bomull ruttnar efter ett tag i vattnet och försvinner.
                    brun tråd ska tydligen synas minst efter vad jag läst
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Tove91
                      • February 2006
                      • 61

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      har en sån rotbit med en windelöw ormbunke i varje hål(2st) och J***R va snyggt det är nu när windelöwen börjar bli större.
                      rotstocken har kommit upp ur hålen och vandrar ner mot botten längs med roten.

                      bomull ruttnar efter ett tag i vattnet och försvinner.
                      brun tråd ska tydligen synas minst efter vad jag läst
                      Hur mycket kostar bomullstråd??
                      Lille, lille Nils!

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tove91
                        Hur mycket kostar bomullstråd??
                        tja 10-20kr för en rulle på 100meter typ.
                        vanlig sytråd funkar.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Opus
                          • January 2006
                          • 1014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          har en sån rotbit med en windelöw ormbunke i varje hål(2st) och J***R va snyggt det är nu när windelöwen börjar bli större.
                          rotstocken har kommit upp ur hålen och vandrar ner mot botten längs med roten.
                          Ja, jag tycker det är otroligt snyggt med växter på trerot, snygg kontrast mellan brunt och grönt.

                          Java mossa funkar bra också, men den har en tendens att växa fortare än fort, så man får passa på den. Annars skall java mossan vara bra för vattenkvaliteten har jag hört.
                          Vescere bracis meis!

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av Opus
                            Annars skall java mossan vara bra för vattenkvaliteten har jag hört.
                            skulle du vilja säga de te polarn, skulle vilja se hans reaktion.
                            eller mer specifikt om det blir en krokig eller rak höger

                            i höstas rensades hans tjej ut javamossa i akvariet och fick 2 fulla 10liters spänner och då fanns de en hel del javamossa kvar i akvariet.
                            nu har dom problem med att vallisneriorna dom fått av mej tar över istället.
                            men va faktiskt rätt snyggt ändå med såmycke javamossa, speciellt som guldbarberna till exempel simmade runt inne i mossan.
                            men m ja ska va helt ärlig, tycker javamossan ser lite tråkig ut gentemot exempelvis taiwan mossa.
                            javamossa växer så kaosartat.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Im a Guppy
                              • May 2006
                              • 12

                              #15
                              Mmmm det där javamossaproblemet har jag också haft. Jag fick sitta och plocka dän minsta lilla strå ur rötterna på mina javaormbunkar innan den slutade komma tillbaka. Rolig sysselsättning om man inte har något annat att göra en hel lördag...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...