Kolsten! Köpa billigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Kolsten! Köpa billigt?

    Jag tänkte starta upp en Malawikar inom sinom tid. Nu är det så att jag tänkte bygga väggar med sten.

    Jag tänkte då använda kolsten och lavasten för att hålla vikten nere, och det är även väldigt snyggt.

    Men sten är inte billigt i akvarieaffärerna precis. Någon som har tips där man kan köpa kolsten (gärna lavasten med, men det är väl nog lite sällsynt) billigt? Och även lite större stenar.

    Kolsten är väl helt ofarligt att ha mycket vad jag vet. Någon som vet?
    Senast redigerad av Faltaren; 21 May 2006, 18:15.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459
  • Tove91
    • February 2006
    • 61

    #2
    Ursprungligen postat av TastY
    Jag tänkte starta upp en Malawikar inom sinom tid. Nu är det så att jag tänkte bygga väggar med sten.

    Jag tänkte då använda kolsten och lavasten för att hålla vikten nere, och det är även väldigt snyggt.

    Men sten är inte billigt i akvarieaffärerna precis. Någon som har tips där man kan köpa kolsten (gärna lavasten med, men det är väl nog lite sällsynt) billigt? Och även lite större stenar.

    Kolsten är väl helt ofarligt att ha mycket vad jag vet. Någon som vet?
    Det finns en affär i Nyköping som har kolsten och lavasten (tror jag)
    Men jag har ingen aning om vart du bor..
    Lille, lille Nils!

    Kommentar

    • akan
      • August 2005
      • 629

      #3
      kolsten är väl inte så jättedyrt?

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #4
        Jag tänkte mer nä man ska köpa mycket. Inte bara ett par stenar. Fattig student vet du . Men man kan ha hur många som helst? Inga problem för vattenkvaliten?
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Kolsten kan innehålla svavelkis, och järn, men jag tror inte det första igentligen är skadligt (icke reaktiv svavelförening?) och båda sakerna brukar det vara så lite av att det kan vara svårt att se över huvud taget. Har aldrig hört någon som har konstaterat problem med sin kolsten.

          Lavasten är lite roligare. Dels är den igentligen inte lämplig i akvarium, lika lite som skiffer, tack vara sina vassa kanter. Ovanpå det är det fråga om just lava, smält sten, och mineraler i en salig röra. Trots det vet jag ingen som spårat sjukdommar till rena lavastenar, och lavakross används regelbundet för vattenfiltrering. Teoretiskt finns det säkert en risk för att lavasten ska fälla metaller i vattnet, men det verkar inte vara något vanligt problem.

          B!

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Är mycket billigare om man beställer hem på lösvikt från pwss i alla fall.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              #7
              Vad är pwss?
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Sacrium
                • February 2004
                • 672

                #8
                En akvarieaffär på nätet.
                http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                Kommentar

                • Jerry
                  • March 2005
                  • 243

                  #9
                  Lavasten är giftigt för människan har ja för mig,
                  Altså om man har tagit i lavasetnar och sen får in dammet/pulvret som kan lossna ifrån dom i munnen.Kan man få ont i magen och må illa.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Förr i tiden kunde man ju plocka upp stenkol på bangården i Uppsala.
                    När det gick för stenkolsförsäljarna att det var en akvarieaffär (Akvariegropen i detta fall) gick priset upp mångfalt. I alla fall var det en bra historia...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Mr B
                      • September 2004
                      • 1310

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jerry
                      Lavasten är giftigt för människan har ja för mig,
                      Altså om man har tagit i lavasetnar och sen får in dammet/pulvret som kan lossna ifrån dom i munnen.Kan man få ont i magen och må illa.
                      Hhum, dammet från vulkanisk sten över huvudtaget, är inte hälsosamt, om det påverkar magen på något mer bestämt vis vet jag inte, men dammet är fruktansvärt bra på att orsaka så kallad stenlunga... vulkanutbrott sprider askan miltals omkring sig, och man ska inte vistas utomhus utan andningsskydd på flera dagar. Dammet påverkar antagligen inte fiskarnas gälar bättre. Hurvida det faktiskt är "giftigt" vågar jag som sagt inte utala mig om, det beror antagligen mer på just den stenens sammansättnig, och mineral innehåll.
                      B!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...