Hur inreder man Malawiakvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gyllenbom
    • April 2006
    • 12

    Hur inreder man Malawiakvarium.

    Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med lite idéer hur man inreder ett malawiakvarium. Jag har tidigare haft en salig blandning av ciklider. Men jag har flyttat och tänker därför starta om mitt akvarium, det på 840 liter. Jag tänker skaffa en bakrund Pangea, tror jag, men vilken sort? Skall jag ha någon rot i? Vilka växter? (om det ska vara några). Ni hör total novis, nästan. När ni har hjälpt mig med detta, så kommmer jag säkert att trakassera Er om vilka fiskar som passar ihop.
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    Har inte funderat på att ha BTN moduler istället för bakgrund? Jag tycker det ger ett mycket häftigare djup i akvariet. Växter verkar inte fungera så bra med malawi, så det kunde se snyggt ut med en berg, sten och trerot layout om du fattar vad jag menar. Här har du iaf lite bilder på hur proffsen har byggt akvariemiljöer med moduler: http://www.backtonature.se/sweden/in...n_modules.html
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • santa
      • December 2005
      • 504

      #3
      Du kan ju ha javaormbunkar,vallisneria lite problem med malawi är att dom gräver och möblerar om regällt i akvariumet så att få växterna o hinna rota sig brukar vara svårt men java hade jag till mina och dom fick vara kvar.Sen vill dom ha rätt bra "fart" på vattnet typ ca 3-4 ggr volymen på pumparna helst mera.Rötter är ju inte så viktigt om du inte ska ha några malar i.
      Sen vill dom ha högt ph.Nån kalksten och lite bikarbonat brukar räcka.
      Kan ju bygga upp några stenpartier av lavasten så dom har nånstanns o gömma sig o leka...Brukar dom vilja göra hehe
      Min hemsida http://santanagti.mine.nu

      Kommentar

      • jower
        • December 2002
        • 472

        #4
        Klart det går att ha växter med malawi... beror ju på vilka malawi du har. Det finns många som inte äter växter och gräver.

        Kolla på Travis mbuna växtkar
        kanske inte biotop riktigt... men snyggt.

        mkt hänger även på ljus, näring och vilket kh du kommer sikta på. Vissa växter klarar ju hårdare vatten.
        /Johan

        Kommentar

        • Gyllenbom
          • April 2006
          • 12

          #5
          Tackar, jag kanske får tänka om och använda BTN isället. Jag återkommer säkert.

          Kommentar

          • Gyllenbom
            • April 2006
            • 12

            #6
            Tack så mycket, det är väl klart att jag ska ha några malar i, tänkte inte på det....

            Kommentar

            • KE
              • November 2004
              • 356

              #7
              Vill bara tillägga att man kan ha vallisneria med malawi, om man har lite tålamod i början så rotar dom sig efter ett tag. Fiskarna i mitt akvarie är Saulosi och Rödzebra.
              Zoonen
              Akvarietorka för tillfället...

              Kommentar

              • Nannacara
                • February 2006
                • 52

                #8
                I mitt akvarium funkar Vallisneria bra. Planterade i det direkt i gruset och lade lite väl valda stenar runt om...spontant utspridda för att skydda rötterna mot att rivas upp.
                Skynda långsamt

                Kommentar

                • helena&olle
                  • May 2006
                  • 8

                  #9
                  vi har haft ett gäng olika malawi och alla har dragit upp växterna.. så ett tips från mig. inga växter.. det e även anledningen till att vi har slutat med malawi. vi gillar växter :P

                  Kommentar

                  Arbetssätt...