Borra i bakgrund i burken??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Borra i bakgrund i burken??

    Tänkte borra att hål till i bakgrunden så båda pumparna nu går till samma hål.

    Ska byta ut en 600l/h till 1000, så tänkte göra ett nytt hål till den.

    Hålet som finns nu sitter ca 10cm under ytan, just nu har jag en liten vinkel på så den sprutar mot ytan lite snett, men skulle föredra om man slapp vinkel biten..

    Ska jag borra den andra längre ner eller uppe vid ytan?? Kör Malawi i karet, golden och en art till tänkte skaffa nån mer..

    Blir lättare vid ytan, men kanske bättre längre ner..

    Eller vad tror ni? Kanske måste ta bort fiskarna om jag ska borra långt ner o damsuga eller nått samtidigt som man borrar..
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Sätt det andra hålet lite högre (men åtminstone 3 cm under vattenytan). Skräpet flyter så det är bara att håva upp det efteråt - man kan ju också ha en dammsugare igång vid hålet när man borrar så sugs skräpet in direkt.

    Det räcker med att sänka vattenytan så pass mycket att borrmaskinen går fri från vattnet (brukar vara ca 5 cm under borrhålet).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • -= Emilio =-
      • April 2006
      • 226

      #3
      Okey, va bra.. Det blir ju enklast..

      Tackar för tipset
      - Juwel Vision 260 -

      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        gällande skräp från borrningen, kan ju lägga plastfolie undertill så den flyter på vattenytan så är det bara att lufta bort plastfolien med skräpet efteråt.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...