Svart botten bidrar till sämre vattenkemi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Svart botten bidrar till sämre vattenkemi?

    Satt och läste en artikel om alger och skötsel på den här sidan:
    Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and

    så såg jag det här:
    Alger och växter konkurrerar om näringsämnena

    - "Ytterligare orsaker till en försämrad vattenkemi är foderrester, förmultnande växtdelar, svarta underlag samt dåligt underhåll av filtret."

    Har nån diskuterat det förut? Vet nån hur det kommer sig att det skulle vara så? Nyfiken då jag själv kör med svart botten..
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    #2
    Svart botten absorberar ljus mer än en ljus botten skulle ha gjort.
    Själv kör jag med svart sand och jag tycker det funkar bra med den svarta färgen, växterna har alltså inte växt sämre för att jag har svart sand tror jag.
    Iof kommer jag aldrig mer att köpa svart råda sand igen.
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Angående din fråga så kan jag inte svara.

      Träffande i alla fall artikelförfattaren på Interzoo nyligen och han är fortfarande still going strong även om han nu hunnit bli 77 år.

      Han var på sin tid (och är kanske fortfarande) en ikon och han var en av dom som la grunden till ett rejält intresse för växter inom akvariehobbyn. Hans bok - The optimum aquarium betraktas fortfarande som en av de allra bästa.

      Därmed inte sagt att han behöver ha rätt i allt det han skriver - artikeln ifråga har ju också några år på nacken.
      Svart underlag lär dock i alla fall innebära svagare belysning och det är ju inte så lyckat för växter.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • -= Emilio =-
        • April 2006
        • 226

        #4
        Okey..

        Nej det är ju sant, att det kanske inte är 100% säkert att det stämmer..

        Jag har hälften svart botten, men mkt växter, så botten syns inte så mkt från ovansidan, så det bör väll inte vara nån fara.. tycker det växer ganska jämnbra. Fick länken i den andra tråden jag startade om "inget jag rekomenderar men"
        Senast redigerad av -= Emilio =-; 24 May 2006, 12:05.
        - Juwel Vision 260 -

        - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

        - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Rent teoretiskt skulle jag gissa på att svart bottenmatterial, har högsta absorberingsvärdet för material i akvariet.. Altså, LJUS absorbering. Det leder till att sanden blir något pyttelite varmare, och hjälper syrekonsumerande bakterier att konsumera mera, och därför öka risken för obalans.

          Det känns som ett löjligt hårt långskott dock, eftersom det exakt omvända kan sägas om samma effekt, den ökade temperaturen hjälper bakterierna att fortare bryta ner skadliga ämnen, och ovanpå det så bör en rimlig vattencirkulation se till så att temperatur variationen aldrig blir speciellt stor.
          Det måste till en jäkla massa watt ljuskälla för nånting annat...
          B!

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Jag tror inte på det där med temperaturen. Vatten leder värme så fantastiskt mycket bättre än luft så skillnaden i temp mellan botten och vattnet är säkert inte mätbar. Och vattnets temp styrs ju av doppvärmaren.

            Kan det ha att göra med vilka mineral som bottnen består av. Svarta stenar brukar vara vulkaniska mineral som vittrar lite lättare än ljusa metamorfa och magmatiska mineral. När de vittrar avger de ämnen som kanske kan påverka vattenkvaliteten. Men det verkar inte så troligt att det har stor betydelse. Man säljer väl inte grus som är giftigt?

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #7
              Som jag sa, föga troligt, och motsatsen skulle gälla lika mycket.

              Stillastående vatten, lågt akvarium, och en helsikes massa watt belysning, så kommer svart sand vara varmare än ljus sand. Hur mycket, och om det spelar någon roll? Ingen aning.

              Svart bottenmaterial kan vara så mycket, kolstenssand, aluminiumsilicat, vulkaniskt, osv. Vore det materialets egen sammansättning som var boven, torde det gälla även stenav av samma typ, och de används ju.
              B!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av Mr B
                torde det gälla även stenav av samma typ, och de används ju.
                men samtidigt har sand så otroligt mycket mer yta mot vatten än vad några stenar har
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Han var på sin tid (och är kanske fortfarande) en ikon och han var en av dom som la grunden till ett rejält intresse för växter inom akvariehobbyn. Hans bok - The optimum aquarium betraktas fortfarande som en av de allra bästa.
                  Håller med, The Optimum Aquarium är en riktigt riktigt bra akvariebok. Den har ju en del år på nacken och en del av teorierna i boken har visat sig inte vara helt korrekta men på sin tid var boken banbrytande. Framför allt när det gäller växtskötsel. Den är fortfarande mycket läsvärd. Om jag inte minns fel så gavs väl boken ut av företaget Dupla som ju skapade förebilden till PMDD som ju faktiskt står för Poor Mans Dupla Drops.
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  Arbetssätt...