Discus inredning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    Discus inredning

    Jag skulle vilja ha tips till inredning av mitt 350l hörnakvarie. Jag vet att discus vill ha mycket rötter och.....helst inget annat??? Nu har jag lagt mer 4 rötter, som jag hade sedan innan, fast dessa är ganska små. Planterat växter mest olika sorters crypto-något.
    Nu ska jag inte störa mina fiskar men senare (om någon månad) kanske jag ändrar lite och jag undrar om ni har tips? Gärna länkar till bilder...
    Övriga fiskar är 4 praktbotia, 4 siamesiska algätare och 1 gibbi. Jag har två stora discus och en stor scalare....Om man ställer rötter på högkant hur fäster ni de då? Så de inte ramlar och skadar fiskar/akvarie?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • Im a Guppy
    • May 2006
    • 12

    #2
    Faktum är att enligt det jag hört så skall diskus trivas ypperligt i ett växtakvarium såväl som i ett svartvatteninrett akvarium.

    Men om du vill skapa en miljö som liknar diskusens baturliga så skall mycket riktigt en del rötter gärna stå på högkant och sträcka sig upp till vattenytan, eller precis under givetvis.
    Om du är orolig för att roten skall ramla så kan du alltid förankra den med lite silicon på ett ställe där det inte syns.

    En annan idé är att du tar de rötter som är högre och har en risk att ramla, sen ser du till att allihop har en del som sticker upp en liten bit ur akvariets vatten och i den delen så kan man knyta en tråd, eller fästa med silikon eller till och med borra fast den.
    Anslut sen de trådarna till små rundstavsbitar. De små bitarna kan du sen spänna fast med ytters lite silikon, då blir de lätta att ta bort när du behöver.
    Har sett det på ett akvarium och så länge man tänker på parentesen nedan så kan man få riktigt snygg effekt av det.

    (notera att de här kräver ett par centimeters fritt utrymme i akvariets övre del så att trådarna inte syna genom vattnet, går att fixa med en liten list runt överkanten dock)

    Men jag skall inte bara ge dig av min galna ideér. Du skall givetvis inte förkasta idén på att köpa rötter som har möjlighet till stöd från sig själva så att säga. Jag har tex en rot som sträcker sig upp till ytan i mitt akvarium och den är så formad så att den står stadigt av sig själv.

    För att återkomma till hur du kan inreda ditt akvarium så hade du ju ett hörnakvarium. En annan grej du skulle kunna göra då är att bygga ett stenröse vid de två "väggsidorna", stabilt så klart och sen förankra rötterna i stenarna så att de ser ut att växa ner i akvariet från "land".'
    Skulle bli lätare att använda långamsla rötter då, du kan helt enkelt luta dem mot röset så ramlar de inte och sträcker sig till eller mot vattenytan.

    Glöm inte att ge några gömställen till dina botior också, de verkar gilla sånt.

    (Har du några frågor så är det bara att du skickar ett litet ja, vad det nu heter, mejl kanske eller blir det privat meddelande...)

    Lycka till

    Kommentar

    Arbetssätt...