Sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • travan
    • June 2005
    • 121

    Sand

    Är det svårare att göra rent sand i ett akvarium? Just nu har jag grus men tycker inte det är så värst fint direkt.
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    Nej, det är inte svårare. Sanden är mer kompakt så skiten lägger sig uppe på sanden, så det är bara att försiktigt suga bort skiten.
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • travan
      • June 2005
      • 121

      #3
      okej så det är ju nästan enklare då eller?? för nu så åker ju smutsen ner i melllan stenarna. Men är det nått speciellt man ska tänka på när man har sand eller??

      Kommentar

      • Opus
        • January 2006
        • 1014

        #4
        Det kan bildas sumpgas i sanden så man bör 'lufta' sanden genom att t.ex strila sanden mellan fingrarna ibland, jag gör det i samband med att jag gör rent och byter vatten, inte varje gång dock. Om man inte har växter kan man få brunalger lättare, har man akvariegrus tror jag att det blir lite mer nytto bakterier i akvariet. Annars tycker jag att sand är oslagbart snyggt
        Vescere bracis meis!

        Kommentar

        • travan
          • June 2005
          • 121

          #5
          ja för jag tycker sand är mycket snyggare...och jag har ganska mycket växter. men blir inte vattnet grumligt av sanden??. de i djuraffären prata om nått med nyttobakterier och grus men jag fatta inte riktigt vad dom sa...

          Kommentar

          • mrkjellman
            • March 2006
            • 203

            #6
            jag har med sand i båda mina...mycket snyggt:P...rek....
            /Mr Kjellman
            1 st 240L

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av travan
              men blir inte vattnet grumligt av sanden??. de i djuraffären prata om nått med nyttobakterier och grus men jag fatta inte riktigt vad dom sa...
              vattnet kan va grumligt ett par dagar men det lägger sej.
              gällande bakterier, med grus blir det lite cirkulation i botten och då fungerar botten lite som ett filter.
              detta får man inte med sand men skulle det orsaka problem då har man gjort nåt gravt misstag.
              för mycke fisk och för dåligt filter till exempel.

              Ursprungligen postat av Opus
              Det kan bildas sumpgas i sanden så man bör 'lufta' sanden genom att t.ex strila sanden mellan fingrarna ibland,
              är väl mest blästersanden man får sumpgas med, kör man typ 0.8-1.2mm rådasand är nog risken rätt liten.
              sen kan man ävens länga ner malaysiska sandsnäckor för att få lite cirkulation i botten.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • travan
                • June 2005
                • 121

                #8
                men jag är nybörjare på det här med akvarium...så även en nybörjare kan skaffa sand då eller??kan man göra det nu när man använder grus jag tänker på fiskarna.det kanske är dumt de är ju vana med grus.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  även nybörjare kan ha sand.

                  fiskarna vänjer sej rätt fort men spara så mycke vatten du kan så stressas dom inte lika mycke.
                  ta det även lite lugnt med matning dom första 2-3 veckorna.

                  tänk också på att visa sorter av sand är kalkhaltigt och höjer ph.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • travan
                    • June 2005
                    • 121

                    #10
                    okej vad bra då vet jag =) tack för hjälpen alla

                    Kommentar

                    Arbetssätt...