Rot som färgar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    • April 2006
    • 573

    Rot som färgar

    Hur länger färgar en rot av sig tror ni?
    Har två st i mitt kar, och det tar bara ett par dagar efter vattenbyte så är vattnet jättebrunt igen. Tråkigt tycker jag, eftersom jag inte eftersträvar nån svartvattenbiotop, utan vill ha klart vatten.

    Brukar byta 50% åt gången, men som sagt, det tar inte många dagar innan det är fult igen.
  • Idanajad
    • May 2005
    • 465

    #2
    Det är väldigt olika från rot till rot. Jag hade en stor rot som inte färgade vattnet alls vad jag kunde märka. Efter ett tag petade jag ner ytterligare två mindre rötter och plötsligt hade jag drygt hundra liter starkt te med fisk och växter i. I vissa akvarier kan det ju vara stiligt, men jag var/är inte heller ute efter svartvatten, så jag bytte en hel del vatten (eftersom jag trots allt gillade rötterna). Med tiden släpper de ju allt mindre färg, men mina höll på att färga ganska mycket under nästan ett halvår.
    Peccator est aquarifex

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kan fortsätta färga även efter 1år.

      kan prova att koka roten
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #4
        Ojdå, det var lång tid det... Har tyvärr inte möjlighet att koka den, tror inte jag har nån gryta den passar i.

        Får väl vänta ut den då
        Innehåller rötterna nåt som påverkar vattnet (vad gör humus t.ex) eller färgar det bara?

        Kommentar

        • Hynt
          • May 2006
          • 224

          #5
          idag såg jag en vacker rot på affären typiskt att jag hade så dåligt med pengar med mig.. kostade ca 600sek.. men helt klart värt det

          nåja malar och rötter nästa gång =)
          http://hynt.info.se/

          Kommentar

          • Johan73
            • December 2003
            • 483

            #6
            Har du nåt badkar eller nån stor balja så kan du blötlägga roten däri. Låt den ligga 1 vecka och byt ut allt vatten lite då och då. Då har du fått bort det mesta av "färgämnet"..
            /J

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Jag hade samma problem.

              Jag kokade roten i flera omgångar, blötlade i badkaret under nätterna..
              Jag höll på i 3 dagar, och fick då bort den värsta avfärgningen.

              Innan jag gjorde detta så hade jag också "The'vatten" som någon sade
              Visst färgar den fortfarande ngt. men inte alls i samma omfattning!
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Idanajad
                • May 2005
                • 465

                #8
                Ursprungligen postat av Daniel_N
                Innehåller rötterna nåt som påverkar vattnet (vad gör humus t.ex) eller färgar det bara?
                Troligen sänker den även pH, även det mest i början. Har du ett pH-test kan du ju hålla lite koll så det inte dyker alltför mycket. Å andra sidan kanske du byter såpass mycket vatten för att få bort färgen att pH inte hinner sjunka så mycket.
                Peccator est aquarifex

                Kommentar

                Arbetssätt...