Göra om 310 l kar! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Göra om 310 l kar! :)

    Nu i sommar (v. 30, närmare bestämt!)
    Jag ska göra om det här karet: http://img124.imageshack.us/img124/1741/310lkar2dg.jpg
    Bilden är lite gammal, men det sppelar ju ingen större roll, då det ska göras om!

    Jag hade tänkt köpa en ny bakgrund, funderar på aqua rock Dock gillar jag inte roten, kan det gå att täcka den med vallisneria? Eller hur ser aqua rock bergmotiv ut? Någon som har en bild på den? Ser den ut som aqua rock fast utan roten? Bilderna på pwss är ju så dålliga :/
    Jag har ju nu ytterfilter, kan jag fortsätta med det trots bakgrunden? Ska jag kanska sätta insuget där bakom i ena hönet och ha ett insugshål i bakgrunden på andra sidan?

    Hade också tänkt byta ut engelska sjöstenen som jag har nu till någon sand, så mörk det går (inte färgad, svart sand då, naturligt mörk ska det vara!) Föslag? Hur mörk blir t.ex. biltemas blästersand, rådasand etc.?

    Ska också köpa en ny, stor, liggande rot (kanska lite uppstickande grenar, men den ska inte stå på höjden). Kan man "förhandsgranska" rötterna på pwss på något sätt? Man kan väl inte köpa dom utan att veta hur de ser ut!?

    Kommer förövrigt köra vidare med en hög vallisneria (som jag förmodligen samlar i något av hörnen, eller båda, ist för att ha dem längs hela baksidan) och mina 2 stora echinodorus osiris och mina 2 echinodorus bleheri (enda skillnaden sedan den bifogade bilden togs är att växterna växt ).
    Pagodastenarna vet jag inte om dom ska vara kvar, i så fall ska fom läggas på ett mer naturligt sätt, ner grävda lite mer i sanden, och inte uppställda som en grotta.. också ska dom då döljas med växter på något vis..
    Funderar också på att ha något marktäckande, gräsaktigt.. kanske Brasiliansk gräsplanta vore något?
    Jag skulle också vilja ha någon växt med lite mer rött i, och inte bara grönt! Förslag? Mitt akvarium ska vara en sydamerikansk biotop, så det ska bara vara växter från sydamerika

    Jag hade tänkt ha kvar den nuvarande roten där den är och lägga den andra snett innåt från det andra hörnet, om niförstår vad jag menar? Och i hörnen (eller något av hörnen) ska jag ha vallisnerian och de 2 echinodorus bleheri'sarna.. Mellan rötterna, i mitten, och efter kanterna skulle jag vilja ha lite fler växter, men som inte växer så högt? Förslag?

    Många frågor, jag vet, men jag är ivf ute i tid Måste ju planera hur långt sommarjobbspengarna kommer räcka osv
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    #2
    Är det för många frågor och för mycket att läsa..?
    Jag har en dålig vana att alltid skriva för mycket på en och samma gång.. Bör jag starta en eller flera nya trådar och bara koncentrera mig på en sak i taget, kanske..?

    Ni måste ju säga till om det blir för mycket!
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      #3
      Titta runt på diverse aquascaping sidor och alla bilder som finns. Där kan man få gott om tipps på hur saker o ting "kan" se ut.
      Själv har jag åkt runt i olika akvarieaffärer och sett vad för rötter/stenar etc dom har sen suttit o ritat layouter medans jag sitter framför akvariet med minnesbilder av sakerna. Det är tidskrävande, men vill man ha det snyggt..
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Jo, att skissa bilder brukar jag göra Så här har jag på börjat en skissa av hur jag vill att karet ska se ut: http://img208.imageshack.us/img208/6...0002img2zg.jpg
        Men då ska det till lite växter har inte ritat in min bleheri, som jag tror får hamna mellan rötterna, bakom stenarna, om ni ser dom?
        Sedan tror att det får bli en "vallisneriahög" i hörnet bakom den högra roten också. Och fler bleheri efter kanterna.. lär väl ändra mig, men så här tänker jag just nu
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Tänker starta en ny tråd och inrikta mig på en sak i taget ist..
          Hur gör jag för att låsa den här tråden då..? Är det Kjell jag ska få kontakt med på något vis då..?
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          Arbetssätt...