Alger på Back To Nature

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke Ål
    • May 2005
    • 21

    Alger på Back To Nature

    Hejsan.
    Vi har väldigt mycket alger på våran Back To Nature bakgund.
    Hur få man bort algerna på ett bra sätt utan att skada bakgrunden?

    Vi har gnuggat med en kökssvamp(den med vit ovansida utan slipmedel).
    Algerna försvinner efter en stunds gnuggande, men jag tycker att där vi gnuggat bort algerna ser det väldigt blekt och färglöst ut.

    Vi har en Amazonas 160*60 och när jag gnuggar på "trädroten" så ser den inte alls så mörk ut som den gör när man tittar på tillverkarens hemsida.

    Tror ni det finns risk för att man kan skrapa bort färgen?

    Hur tålig är den igentligen?

    Hur gör ni rent era Back To Nature bakgrunder?

    Vi har även köpt en gibbiceps som äter bra med alger, men det känns som att han för en "ändlös kamp".
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag brukar köra med en diskborste - lite alger gör bara bakgrunden snyggare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • mange016
      • May 2006
      • 341

      #3
      Går ju att ta bort den o köra med högtrycktstvätt .. Lite jobbigt men om man vill ha den extremt ren så är det en bra lösning, lite jobbigt när man ska silicona om den o tömma karet osv men det är som sagt en lösning ! Håller med kjell, lite alger gör det bara finare, har sj en amazonas i mitt kar o min "rot" är typ grön, iofs har den vart med nått år men ändå, tycker det bara ser mer naturilgt ut !! Men jag gör som du , kör också med tvättsvamp men kanske ska prova diskborste som kjell sa =) .. Lycka till med rengörningen // Mange

      Kommentar

      • Jimmy.VBG
        • February 2006
        • 112

        #4
        Jag kör med väteperoxid 3% lösning, funkar kanon.
        Töm karet till hälften, sedan spruta på det, du behöver inte gnugga bara låt det verka en stund.
        Sedan fyller du upp karet som vanligt.
        Lösningen köpte jag hos phbalans.se. Använd en vanlig spray flaska.
        Senast redigerad av Jimmy.VBG; 30 June 2006, 09:26.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=791378

        Kommentar

        Arbetssätt...