Snabb Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannes akvarie
    • March 2006
    • 21

    Snabb Hjälp

    Har letat lite om grus/sand har för mig att jag läst att
    man kunde ha grövre grus i botten och sedan finare sand över det .
    Någon som vet?

    Har precis bytt till sand, men vart fundersam nu.
    Kan ju ändra det inom en några timmar, då jag inte har börjat plantera än.

    Den gruset jag har är ganska stora korn typ 5-6 mm och sanden är typ 2mm
    Köpte "sättsand" på Bauhaus men viket jobb, har fått silla sanden i den finaste hoven.
    Men innan det så sillade jag den i ett durkslag med fint stål nät, men då fick jag typ en 20 del kvar av säcken.

    Så då fick jag silla med hoven för att få bort allt damm, tog en evighet att skölja sanden om jag inte sillade bort dammet först.

    Hoppas någon är vaken och kan ge ett svar!
    Är det någon annan som har olika storlekar på botten matrialet?

    mvh Daniel
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Vi har blandad sand/grus/sten i våra kar,fördelen med sand är att växter sitter bättre fast.Vi skjölde ur sanden i en spann(rörde runt och hällde av) det tog ett tag.I vårat malkar så har vi delat in karet med olika typer av botten sand/grus/sten i olika storlekar.
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • Tri-X 400
      • April 2006
      • 259

      #3
      Ja, det är nog oundvikligt.

      Som sagt, det bästa för växterna är att försöka efterlikna deras förutsättningar i naturen och se vart de frodas och varför.

      Ofta i encelliga (?) sediment alltså (nu hittas det på ord). Jordmåner med enbart en fraktion finner man mycket sparsam växtlighet men där jorden består av blandade fraktioner händer något och ju mer varierad jord, växtunderlag man har desto bättre blir det.

      Som sagt, låter bra med nattarbete, klart vi är uppe

      Kommentar

      • Stefan 63
        • March 2005
        • 52

        #4
        Jag har för mig att jag hört att växter inte trivs i så finkronig sand. Jag hade nog delat upp det, en sida med grövre sand och den andra sidan fin sand.
        Lägger du finkornig sand över den grövre kommer den att "äta" sig neråt och det kommer att sluta med att den grövre ligger överst.

        Kommentar

        • Tri-X 400
          • April 2006
          • 259

          #5
          Jag skulle blanda allt med en gång och sedan "toppa" av med den sanden man vill ska synas.

          Om man har växter som frodas håller de schack på bottenmassorna och lite jobb kommer att krävas i det avseendet i alla fall.

          Kommentar

          Arbetssätt...