bygga bakgrund !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    bygga bakgrund !

    hej hej !!

    finns kanske nån tråd om detta men jag har inte hittat nån iaf.
    jag ska somsagt bygga en bakgrund nu och söker lite insperation till detta lilla projekt nån som har lite bilder på hemmagjorda bakgrunder i frigolit ??

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.
  • elinor
    • February 2003
    • 1323

    #2
    Här är mitt projekt


    Om du gör en sökning på frigolitbakgrund så får du säkerligen mer tips.
    Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Hejsan!

      Har nyligen gjort en egen friggobakgrund och jag har användt mig av följande länkar:




      http://www.backtonature.se/sweden/modules.html bra om hur stenens former

      Hejsan, ännu en frigolitbakgrund tillverkad efter konstens alla regler. Äntligen dags att silikonlimma fast det i akvariet. Snart kommer äntligen de första Malawicikliderna i karet, epotexlacken ska bara härda färdigt först. Framifrån (http://hem.passagen.se/majamagnus/images/2006-04-07-Akvarium-003.jpg) och närbild


      Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and


      Sen kolla jag även på elinors bygge och självklart zoopets egna; http://www.zoopet.com/index.php?opti...283&Itemid=143


      Jag använde mig allra mest av en mattkniv med nytt sylvast blad och sandpapper för att få runda stenar. Var redo med dammsugaren för alla de små statiska bitarna fastnar överallt och släpper aldrig!

      Kolla gärna in min zoon som är i min signatur (bakgrunden ligger under "Malawi") och se om du kan få lite ideér från den

      // MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • neon_kimpan
        • August 2005
        • 1733

        #4
        ahh tack så mycket Elinor och Tulle,. nu blev det genast lite enklare
        men vad kostar det ungefär att bygga en egen bakfrund allt som allt ??

        //kim
        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Jaa det bros ju på hur många burkar färgpigment du ska ha och vilken lack du ska använda dig av. Det finns en man kan beställa som heter "Epotex" har jag för mig som är en "riktig" som är framtagen för akvariebruk, men den kostar ca 400 spänn och den måste man beställa så det tar lite extra tid. Jag använde mig istället av en som heter "Epolan V" 2 komponents golvlack som man kan hitta i de flesta färgaffärer. Så här ser burken ut: http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=159 och det är av märket nordsjö och har för mig jag gav ungefär 200 för den.

          Frigoliten vet jag faktiskt inte för min fick jag tag på där jag sommarjobba men det bros ju på hur tjock du ska ha, lättast är att åka till ett bygge i närheten om du har det och fråga om du kan få en bit där annars får du åk atill ngt byggvaruhus och kolla. Husfixen kostade tror det va 30 kronor och sen 50 kr per färgpigment burk. Jag använde 3 burkar, 2 svarta och en vit och sen blanda till en fin grå nyans men det räcker nog med en svart burk för jag var lite slarvig och slänge i allt det svarta när jag gjorde det men jag skulle behållt lite för jag fick dela friggon för att kunna få i den så jag fick köpa en helt ny burk där ja bara använde pyttelite för att fixa till skadan. Sen är det ju lacken för 200 kr och eventuellt penslar för 50 kr kosta mina som du behöver. Kniv om du inte har det, finns ofta billiga mattknivar som funkar bra.

          Så allt som allt ungefär 400 + friggoliten.
          Billigare än en BTN bakgrund och du får en bakgrund som du gjort själv som du kan skryta med och dessutom finns det ingen som är exakt likadan utan du har det enda exemplaret!
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • MantaC0re
            • July 2005
            • 512

            #6
            Det beror ju faktiskt på hur stor den är. Hade jag blivit tvungen att köpa all frigolit till mitt 540l, så hade det gått med lack och allt blivit runt 1000 spänn.
            5 st frigolit skivor, 1liter lack, 3 kilo husfix, tre burkar färgpigment och 3 tuber silikon.
            Blir en del pengar det oxå dock bra mycket billigare än en BTN.

            Mvh Matttias
            If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

            Kommentar

            • MrFisk
              • June 2004
              • 250

              #7
              Här är mina bakgrunder

              Gjorde nåra stycken för ett tag sen. Har inte dokumenterat hela projektet men bilder finns det så förhoppnigsvis kan du få lite inspiration.

              Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and
              Experience is the thing that you get just after you needed it.
              Zoonen

              Kommentar

              • neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

                #8
                akvariet är iaf bara på 110 liter så det går nog inte år så jättemycket frigolit o färg och de !!! men men, ska nog börja imorron tror jag :P

                //kim
                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #9
                  Just det. Silikon glömde jag ju

                  Jag använde en och en halv tub köpta på clas ohslon för 49 kr st. Så där blir 100 kr till


                  Hoppas det går bra nu och tänk på om du gör ngt fel näl du karvar så bli inte förbannad över det och knäck skiten för det går ju alltid och rätta till. En bra bit råka åka av på min och då blev jag inte glad kan jag säga men med mycket tålamod och några timmars slipning med sandpapper blev det bra igen.

                  EDIT- jag har förvisso ett 220 liters så du behöver nog inte så mkt silikon men snåla inte med silikonen bara, frigolit har en j*vla flytkraft!
                  Men än så länge sitter min vf *peppar peppar ta i trä*

                  // MVH Tulle
                  Senast redigerad av tulle89; 25 July 2006, 23:01.
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • neon_kimpan
                    • August 2005
                    • 1733

                    #10
                    nu börjar jag nog få kläm på det hära med att bygga bakgrund hoppas bara att den blir bra ...men ni får gärna fortsätta skriva tips o så

                    //kim
                    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Jopp e det ngt så bara hojta så ska jag försöka komma med lite bra tips!

                      // MVH Tulle
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

                        #12
                        hehe, tack så mkt tulle !!
                        och jag undrar faktiskt en sak till men det har inte med bygget att gör. jag startade en ny tråd där jag undrar om man kan använda julas filtersand i akvariet ?? det ska ju användas för att blästras med egentligen precis som "vanlig" blästersand, så jag undrar om det är samma bara att de kallar det olika saker ?? ni kan ju söka på filtersand på www.jula.se om ni har lust

                        //kim
                        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Jo såg att du hade startat en tråd om det osså men jag har inte en anning angående detta.

                          Så länge den inte innehåller några metaller eller liknande så ska det väll inte vara någon fara (inte säker på detta heller ).

                          Lättaste vore ju att skaffa den "riktiga" blästersanden men du hade inte ngt biltema nära dig så annars får du invänta vidare svar från ngn annan och se om de vet ngt om sanden.

                          EDIT- såg att det finns ett biltema i Uddevalla och det är väll en fem mil dit men säg till din mossa att du vill på utflykt till Uddevalla så löser det sig säkert

                          // MVH Tulle
                          Senast redigerad av tulle89; 26 July 2006, 14:11.
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • neon_kimpan
                            • August 2005
                            • 1733

                            #14
                            hmm får väl bli en liten utflykt om ingen annan vet att det från jula funkar aja får väl vänta på nått mer svar innan jag ger mig iväg iaf

                            //kim
                            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                            Kommentar

                            • freakazoid
                              • June 2006
                              • 241

                              #15
                              Ursprungligen postat av MrFisk
                              Gjorde nåra stycken för ett tag sen. Har inte dokumenterat hela projektet men bilder finns det så förhoppnigsvis kan du få lite inspiration.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068
                              Gryyyyymt snygga bakgrunder! Har du en liten "snabb-guide", om hur man skall gå tillväga? Det skulle verkligen uppskattas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...