bygga bakgrund !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #46
    Vissa har det bra!

    // MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • roysan
      • July 2006
      • 202

      #47
      Ursprungligen postat av freakazoid
      Jag köpte också lite prylar till bakgrunden idag. Blev så sugen att prova på detta. Enligt expediten hade Nordsjös Epolan-lack bytt namn och förpackning till denna: http://www.varldensfarger.com/colour...nfo.asp?id=312 Tror ni att det fungerar eller ska jag lämna tillbaks den?
      lite sent men... "MILJÖRISKER:
      Giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter
      i vattenmiljön."

      http://www.varldensfarger.com/colour...varuinfo=35389

      Kommentar

      • neon_kimpan
        • August 2005
        • 1733

        #48
        nu var det ett tag sedan jag startade tråden men jag är ännu inte klar med bakgrunderna då hela projektet legat på is ett tag...men nu ska jag iaf lacka den lilla bakgrunden och har en fråga angående de. jag vet inte riktigt vilken lack jag ska ha. flugger har väl nån som kan funka har jag för mig ??

        //kim
        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #49
          idag när jag var på flugger för att kolla efter lack, så hade de en tvåkomponents golvlack men han visst inte om den funka... så jag skulle vilja veta om det är den ? vet inte vad den heter men den kosta 250 eller 280 spänn typ för 0,8 liter...så vad tror ni ??

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #50
            Ursprungligen postat av neon_kimpan
            idag när jag var på flugger för att kolla efter lack, så hade de en tvåkomponents golvlack men han visst inte om den funka... så jag skulle vilja veta om det är den ? vet inte vad den heter men den kosta 250 eller 280 spänn typ för 0,8 liter...så vad tror ni ??

            //kim
            Åk till Nordsjö och köp EpolanV, det kostar inte mer än 180kr. Det är ett tvåkomponentlack som inte fäller giftiga ämnen när det är härdat. Man bör ändå fylla och tömma ca 10ggr innan man planterar inredning och sätta in fisken.

            Bor du i närheten av GBG kan du ju få köpa det jag har kvar. Tror att jag använt 1/3 del.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • neon_kimpan
              • August 2005
              • 1733

              #51
              mm ok !!! men köper man epolanV i någon färgbutik eller ?? eller zoo typ ?

              //kim
              MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

              Kommentar

              • JiDDrA
                • September 2006
                • 83

                #52
                Får man fråga vad ni använder spacklet/betongen till?

                Kommentar

                • neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

                  #53
                  man lägger det på frigoliten när man format klart. det blir en mycket bättre och verkligare yta

                  //kim
                  MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                  Kommentar

                  • Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

                    #54
                    Ursprungligen postat av JiDDrA
                    Får man fråga vad ni använder spacklet/betongen till?
                    Dessutom så får du en hård yta som inte smälter när du lackar den. Har du t.ex. ansistrius så skulle den förmodligen äta upp bakgrunden för dig utan husfix.
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #55
                      Ursprungligen postat av neon_kimpan
                      mm ok !!! men köper man epolanV i någon färgbutik eller ?? eller zoo typ ?

                      //kim
                      Det enklaste stället att hitta denna är nog på Nordsjö färghandel eller någon färghandel som marknadsför Nordsjös färger.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

                        #56
                        EpolanV kan vitna något när du fyller på med vatten. Jag vet inte om det har något med syresatt vatten eller sådant. Så fort man tömmer karet lite en längre stund så kommer denna bakgrund att vitna lite, men det går tillbaka igen. Man får ha tålamod.

                        När jag målade bakgrunden så försökte jag att få denna ganska ljus. När den pigmenterade husfixen var våt, var den ganska mörk. Så ljusnade den lite när man lät den torka. Sen när jag lackade denna så blev den lika mörk som om den vore blöt. Roligt fenomen.

                        När jag sedan satte in den i karet så vitnade den till en början. Efter något dygn så försvann denna vita ta, men den blev inte så mörk som när lacket var tort och inte rikdigt så ljus som brakgrunden var olackad men torr.

                        Hoppas att jag inte skrämt dig. Titta gärna in på hemsidan och följ det projekt då jag tillverkade min bakgrund. Lycka till.
                        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                        Kommentar

                        • JiDDrA
                          • September 2006
                          • 83

                          #57
                          Husfix = betong/spackel. Förlåt för dumma frågor men har funderingar på att fixa en egen bakgrund med och är inte direkt av byggartypen

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #58
                            Ursprungligen postat av JiDDrA
                            Husfix = betong/spackel. Förlåt för dumma frågor men har funderingar på att fixa en egen bakgrund med och är inte direkt av byggartypen
                            Man behöver inte vara en byggartyp för att limma ihop några frigolitblock som man sedan karvar i med kniv och skruvmejslar, målar och lackar.

                            Finns en bra beskrivning bland artiklarna här på zooopet och så mins det nog många medlämar som har byggt bakgrund också. Vissa har nog gjort någon beskrivning hur de har gjort. I alla fall har jag det.
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            • JiDDrA
                              • September 2006
                              • 83

                              #59
                              Tänkte på annan fråga angående utblås och insug. Behöver man enbart göra ett hål i bakgrunden som är i kontakt med filtret så sugs det upp av sig själv genom hålet eller finns det några speciella tips?

                              Kommentar

                              • Rainbowalker
                                • November 2005
                                • 367

                                #60
                                Ahhh ve o skam över dessa fresta -trådar!! Jag blir ju SÅÅÅ sugen o göra ett eget

                                Bakgrunderna som jag sett i dessa trådar blir ju grymt fina!
                                Rainbowalker
                                "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...